Umiddelbart ligner den en helt almindelig sedan.
Meget almindelig, faktisk, for det er ikke en bil,
der vækker opsigt i trafikken. Suzuki SX4 Sedan er
en kompakt bil, pæn, men man skal under lakken på
den for at forstå hvad den egentlig er for en bil.
Sandt at sige skal man ikke bare under lakken men
helt ned under bilen. For hér afsløres dens frihøjde
på 16,5 cm. Det er 2-3 cm mere end for de fleste
personbiler og forklaringen er, at SX4 er skabt til
let terrænkørsel. Udgaven med hatchback har vi
tidligere testet (læs
mere hér>>>) og mange af dens egenskaber kan
overføres til Sedan’en – men udover det udvendige
bagagerum er forskellen også manglen på
firehjulstræk.
SX4 Sedan leveres alene med træk på forhjulene. Det
sidestiller den med de fleste andre sedan’er i samme
størrelse. Derpå er forskellen alene frihøjden.
Store sidespejle er
også typiske for en terræn-inspireret bil.
Den forskel er nu ikke at kimse af. For terrænkørsel
beror ikke alene på firehjulstræk men i aller
højeste grad også på frihøjde. Hvad hjælper det, at
man hænger på toppen af en forhindring med alle fire
hjul roterende i luften. Frihøjden er afgørende for
at kunne komme frem i terræn’et og her er SX4 bedre
stillet end de fleste.
Uden firehjulstræk har man imidlertid kunnet holde
prisen i ave. SX4 Sedan findes kun i den såkaldte GL
udstyrsversion og den koster 190.000 kroner
inklusive en frisk 107-hestes 1,6 liters
benzinmotor, der går hele 14,7 km, hvad der er bedre
end den tilsvarende hatchback med 4X4 og medfører
lavere ejerafgift. Det er med andre ord en fornuftig
økonomisk løsning.
Suzuki SX4 Sedan er en helt igennem fornuftig bil.
Bagagerummet åbnes med nøgle og er kolossalt. 515
liter er virkelig meget i en sedan og taget i
betragtning, at SX4 udvendigt holder sig under 4,5
meter er bagagepladsen rigtig fin.
Bagagerumsklappen er ophængt i det, nogen kalder
bagageknusere, altså en bøjle i hver side, der
vipper ind i bagagerummet når klappen lukkes. Bøjlen
er imidlertid regulær og til at pakke uden om, så
problemet er nok ikke så stort.
Den gode bagageplads er ikke taget fra kabinen,
hvilket til dels skyldes at SX4 er forholdsvis høj.
Det giver god plads over hovedet, siddestillingen er
ikke lodret – som ellers kunne være en måde, hvorpå
man havde opnået god plads i bagagerummet – og
samtidig er benpladsen også udmærket. Tre justerbare
nakkestøtter på bagsædet er med til at opretholde et
højt sikkerhedsniveau.
|