Da Suzuki SX4 blev lanceret var den pr. definition
en kompakt familiebil med terrængående egenskaber,
ikke mindst fordi den kunne fås med firehjulstræk og
rent faktisk klarede sig ret godt i terræn’et (læs
hér>>>). Min siden har verden ændret sig, Suzuki
har ændret strategi og det booster helt klart
interessen hos bilkunderne.
Brændstofforbrug har fået høj prioritet. Og
firehjulstræk koster brændstof. På det danske marked
eksisterer Suzuki SX4 nu som CombiBack, uden 4X4 og
uden den traditionelle off-road appeal, om end den
fortsat kan leveres på andre markeder med
firehjulstræk. Ingen dum idé, for SX4 har aldrig
været en off-road’er, om end visse designmæssige
features er bibeholdt.
Facelift
SX4 har nemlig også gennemgået et facelift. Det har
gjort den mere dynamisk og mere moderne at se til.
Den falder faktisk i øjnene nu, om end forskellen
fortrinsvis er synlig i kraft af et nyt frontparti.
Der er også foretaget ændringer i kabinen, men
ellers er det mest på det funktionelle, at SX4 er
blevet fornyet.
Modelprogrammet i Danmark omfatter i princippet kun
én model, som så findes i forskellige
udstyrsvarianter. Man kan alene købe den med en 120
hestes benzinmotor og hér er der også en forskel i
forhold til forgængeren: 13 heste flere – samtidig
med at benzinforbruget er blevet reduceret med 8
procent. Ikke så dårligt!
Langt på literen
Men det mest utrolige er, at den nye motor ikke bare
er velkørt, meget smidig og vibrationssvag, den
sikrer også, at forbrugstallene kommer tæt på
specifikationerne. F.eks. kørte vi længere
strækninger i bytrafik med et forbrug, der svarer
til det officielt opgivne ved blandet kørsel, nemlig
16,1 km/l. Det foregik med forsigtig speederfod, men
selv hvis man undlod at tage hensyn til forbruget,
kom forbrugstallet sjældent under 14 km/l og det er
bedre end det officielle tal. Forudsat at den
indbyggede måler målte rigtigt – vi kunne ikke
fastslå det med stor præcision over nogle få
hundrede kilometer, men der var intet, der tydede på
at tallet var forkert.
I
kabinen har vi ikke tidligere haft problemer med
benpladsen. Nu konstaterede vi behov for at
førersædet kunne skydes nogle cm længere bagud. Det
er naturligvis kommet bagsædepassagererne til gode,
for hér er der udmærket plads – i særdeleshed bilens
længde på 4,12 m taget i betragtning. Men det vil
være klogt, hvis man har lange ben, at forholde sig
til benpladsen på forsædet.
Problemet er også, at hvis førersædet kommer længere
tilbage, har man måske behov for at rattet kan
”trækkes” med. Men det kan det ikke, for det kan
alene indstilles i højderetningen.
Kombinationer
Den nye SX4 sælges under betegnelsen Combiback, som
er en kombination af ”Combi”, som tyskerne plejer at
kalde deres stationscars, og hatchback, som slet og
ret er en bil med tophængslet bagklap. Det er helt
klart, at Suzukis strategi er at sælge bilen
indenfor rammerne af traditionelle termer.
Det gør imidlertid ikke SX4 særlig traditionel –
hvilket er ret godt. Alle elementerne taget i
betragtning: Kompakte ydre mål, stor anvendelig
rummelighed, fine fartpræstationer kombineret med
rigtig fine forbrugstal, et højt udstyrsniveau (som
bl.a. inkluderer nøgleløs betjening) og sidst, men
ikke mindst en meget fin prissætning (den prøvekørte
variant med topudstyr koster 190.000 kroner) gør
nemlig SX4 temmelig attraktiv for mange danske
bilkøbere.
Og så kører den ganske udmærket. Dens frihøjde er
ikke mindre end 17,5 cm, hvilket gør det muligt
fortsat at køre på ujævnt terræn, og på mirakuløs
vis har Suzuki opnået at kombinere en ikke særlig
hård undervogn med et naturligt lidt højere
tyngdepunkt – uden at det er gået ud over
køreegenskaberne.
|