Link til importøren
Der kører ikke mange Subaru’er i Danmark. Alle
Subaru’er, bortset fra sportsvognen BRZ, er nemlig
firehjulstrukne, og ligeså mange fordele, der er ved
træk på alle fire hjul, ligeså mange ulemper er der,
ikke mindst i Danmark, hvor afgiftssystemet ikke
lige præcis er befordrende for 4X4. Men har man
behov for det, en Subaru XV byder på, er det en
glimrende bil – og prisen har den nordiske importør
også fået styr på.
Det sidste er vigtigt, fordi der er en enkelt og
ofte afgørende ulempe (plus et par småting) ved
4X4’ere: Økonomien.
En Subaru XV som den prøvekørte 2-liters
benzin-udgave med automatgear af CVT-typen koster
410.000 kroner. Men med i prisen får man også
temmelig meget udstyr.
300.000 kroner for den billigste
Imidlertid kan man for blot 300.000 kroner komme i
besiddelse af en Subaru XV, den er da udrustet med
en 1,6-liters 114-hestes benzinmotor. Og vil man
have en som den prøvekørte, og gerne er fri for
automatgearet, er prisen 380.000 kroner.
Dermed er Subaru’en helt på niveau med
konkurrenterne. Den billige version er oven i købet
meget prismæssig attraktiv. Det burde alt andet lige
sætte mere gang i købet af de japanske biler i
Danmark.
Boksermotorens fordele
Fordi en Subaru er unik. Uanset model er den
udstyret med boksermotor. I en boksermotor er
cylinderne placeret fladt, overfor hinanden. Derved
bliver vibrationsniveauet lavt, den kan placeres
lavt i motorrummet, så tyngdepunktet i bilen bliver
lavt. Det sidste har den fordel, at man ikke behøver
så kraftig krængningsstabilisering og dermed kan man
undgå en meget fast affjedring – og alligevel opnå
gode, stabile og til en vis grad også dynamiske
køreegenskaber på plan vej.
Det har så den anden fordel, at man off-road har
gavn af den noget blødere affjedring, for på ujævnt
underlag skal hjulene ved affjedringens hjælp finde
ned i hullerne og sikre greb i underlaget. Det er
ofte et problem i landevejs-optimerede SUV’er.
Optimale køreegenskaber on- og off-road
Man får med andre ord en komfortabel affjedring og
en bil med gode køreegenskaber både på plan vej og
væk fra vejen. Frihøjden på 22 cm forbedrer også
fremkommeligheden i terrænet. Alle de egenskaber har
Subaru XV og derfor er den en ideel bil til de, der
måtte have brug for dens unikke egenskaber. Vi
forestiller os at den især appellerer til mennesker,
der bor på landet eller ofte færdes der, til kørsel
med anhænger, campingvogn såvel som hestetrailer etv.
Hvad køreegenskaberne angår spiller det symmetriske
firehjulstræk også en rolle. I en Subaru er
drivakslerne i hver side lige lange, dvs. der opstår
ikke uoverensstemmelse mellem hjulene i hver side.
Dermed er stabiliteten meget høj og kræver ikke i
samme grad elektronisk kontrol. Det er dog ikke
noget, man mærker til ved almindelig kørsel. I en
kritisk situation vil man opleve fordelen og i
begrænset omfang også på fugtig vej.
Pladsforholdene
Subaru SV er den mest kompakte af Subaru SUV’erne.
Den er ikke sofistikeret at se på eller særlig
fancy, det er teknikken derimod. Om indretningen og
pladsanvendelsen kan siges det samme. Taget i
betragtning at den måler 4,45 meter i længden, er et
bagagerum på 380 liter ikke overvældende.
Forklaringen er naturligvis, at der skal være plads
til bageste differentiale dér, hvor en
forhjulstrækker har ekstra plads til bagagen, men
også, at boksermotoren tager forholdsvis meget plads
i motorrummet.
Det skal dog tilføjes, at bagsæde-benpladsen er
fremragende. Og i en snæver vending kan den
naturligvis konverteres til bagageplads. Officielt
kan man opnå 1270 bagagerumsliter, når
bagsæderyglænene er lagt ned.
Glimrende benzinøkonomi
I den prøvekørte version disponerede vi over en
150-hestes benzinmotor, som er en udmærket maskine.
Ikke specielt spændende og den gør ikke XV’eren til
en racerbil. Men det er den heller ikke tænkt som.
100 km/t klares på 10,7 sekunder men
brændstoføkonomien er overraskende god: 15,2 km/l i
en mellemklasse personbil med 150 hk er udmærket. Og
da den jo altså også inkluderer firehjulstræk, er
det rigtigt godt.
Det trinløse CVT automatgear var en del af pakken,
og sandt at sige er oplevelsen ikke god nok i en
Subaru XV. Det fungerer bedre i den lidt større
Forester. Tilkoblingen er for kontant, man skal være
meget blid med speederfoden for ikke at starte i
ryk,
og
man mister lidt af fornemmelsen af kørebanen, fordi
gearkassen tilstræber at motoren kører med næsten
fast omdrejningstal.
Automatik mere økonomisk end manuel
Sidstnævnte gør den dog så godt, at benzinøkonomien
på 15,2 km/l alene opnår med automatgear. Med
manuelt gearskifte er fabrikstallet 14,5 km/l.
Udstyret i den prøvekørte udgave er sammen med
automatgear med til at retfærdiggøre prisen. Det
inkluderer multifunktions læderrat, bakkamera (men
skærmen er ikke stor), fartpilot, 2-zone klimaanlæg.
El-sidespejle ed varme, regnsensor og Xenon nærlys. |