- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Subaru Legacy 2,0 FC Stationcar


Subarus symetriske firehjulstræk

Af Søren Clauding - juni 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når den første sne dækker landet er de færreste bilister formentlig i tvivl om fordelene ved firehjulstræk. Træk på fire hjul giver bedre vejgreb og man kommer frem, hvor andre kører fast. Det gælder uanset firehjulstrækkeren er en af de store off-roadere eller ganske enkelt en sofistikeret personbil som Subaru Legacy.

 

Når sneen så er smeltet, vejene er tørre og sommeren melder sin ankomst kan det måske være svært at opretholde begejstringen. Ikke mindst når benzinregningen antyder, at man måske kunne være kommet billigere frem, hvis motoren ikke skulle have drevet fire hjul med tilhørende ekstra differentialer etc.

 

Men fortvivl ikke. Træk på fire hjul er en fordel, også ved kørsel på tør vej. Faktisk bliver bilens køreegenskaber forbedrede. Så alt andet lige er man bedre kørende med firehjulstræk end med træk på for eller baghjul.

 

Forklaringen er den, at moderne firehjulstræk systemer er konstrueret, så kræfterne dirigeres derhen, hvor der er brug for dem. Det er Subaru Legacy et glimrende eksempel på. Den har såkaldt symmetrisk firehjulstræk, som sikrer fordelingen af kræfterne.

 

Et eksempel: Ved ligeud kørsel med konstant fart er der flest kræfter på forhjulene, mens baghjulene tildeles 15 procent af motorkræfterne. Træder man på speederen, sendes der flere kræfter til baghjulene. Det er fornuftigt, for det er dér, man har brug for dem.

 

Også i kurverne er systemet en fordel. Når en bil begynder at skride ud, sker det altid med en vis pludselighed. Dækkene bevarer grebet i vejen, men pludselig slipper de og så får føreren travlt med at dokumentere, at besøget på det køretekniske anlæg ikke var forgæves. Det hænger sammen med at kræfterne, der påvirker dækkene, skifter retning.

 

På en forhjulstrukken bil trækkes baghjulene på det nærmest han ad asfalten. Kuglelejerne gør sit til at modstanden er beskeden, men den er der. Kræfterne (friktionen) imod asfalten er altså primært fremadrettet. Når bilen begynder at skride, bliver kræfterne kraftigt sidevejrs rettet og det påvirker bilens køreegenskaber.

 

På en firehjulstrukken bil bruges lidt af kræfterne til at holde baghjulene kørende ”af sig selv”, stort set uden friktion. Det er næsten kun de sidevejs rettede kræfter der påvirker dækkene. Når en udskridning i en kurve begynder, skifter kræfterne med andre ord ikke nævneværdig retning og derved bliver udskridningen blødere og lettere at fange for føreren.

 

I praksis finder en udskridning også først sted ved en anelse højere hastighed, så dermed er man altså bedre klædt på med firehjulstræk.

Subaru markedsfører alene firehjulstrukne biler som Legacy. Det handler ikke kun om fremkommelighed i is og sne.

 

 

Til trods for firehjulstræk har Legacy et rummeligt bagagerum.


 

Flere og flere bilfabrikker har accepteret dette forhold og mange af fabrikkernes topmodeller har firehjulstræk – eksempelvis Audi Quattro eller VW 4motion-serien. Hos Subaru har man taget konsekvensen og markedsfører alene firehjulstrukne biler.

 

Som man kan forstå, handler trafiksikkerhed om andet end lysregulering, hastighedsgrænser og airbags!

 

Link til importøren

 

Modelnavn:

Subaru Legacy 2,0 FC Station

Priser

kr. 387.900

Motor:

4 cyl 2-liters DOHC boxer

Effekt-Drejningsmoment

165 hk-187 Nm v. 3200 o./min.

0-100 km/t

9,8 sek.

Topfart

204 km/t

Brændstof

økonomi

11,1 km/l

Teknik:

Permanent firehjulstræk

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt