Subaru har erklæret krig: BMW, Audi, Lexus m.fl.
skal ikke være ene om markedet for luksuøse
mellemklassebiler. Våbnet er Subaru Legacy. Der går
dog nok et stykke tid inden den velkørende japaner
får gnavet sig ind på konkurrenterne, i hvert fald i
Danmark, hvor kunderne kræver at få en vis portion
prestige med i købet, når der skal punges ud med
over 400.000 kroner. For af urandsaglige grunde skal
man til Sverige, Norge og Finland for at finde den
store Subaru entusiasme i de nordiske lande. Men
produktet er i orden, så ret beset er det vel alene
et spørgsmål om tid, før det også er eksotisk at
køre Subaru i Danmark.
Og med den seneste generation af Subaru Legacy, er
produktet mere end i orden. Bilen er større end
forgængeren, den er langt mere luksuøs og elegant,
der er arbejdet med detaljerne og hvad angår det
symmetriske firehjulstræk, er det unikt. Dertil
kommer, at lanceringen af verdens første
boxerdieselmotor for et par år siden udfyldte det
rum, som ikke havde været tilgængeligt for Subaru,
fordi man tidligere alene havde haft benzinmotorer
på programmet.
Brændstofforbrug
Legacy’ens eneste minus er på papiret en siden
lanceringen stadig større svaghed på
brændstofforbruget. Små 17 km/l er dog ikke dårligt,
ikke mindst fordi tallet nææææsten kan nås i
praksis. Men det er ikke helt let, når man er oppe
imod konkurrenter, der officielt kan køre 18-22
km/l. Oven i købet er den prøvekørte Sports-variant
dårligere (1 km/l), målt på brændstofforbruget,
hvilket formentlig skyldes bredere lavprofildæk og
lidt større vægt.
Men hold lige hestene engang: For det første er
Legacy’en ikke distanceret på
brændstofforbruget, selvom den måske ikke er bedst.
For det andet har den firehjulstrækket, som giver
den køreegenskaber i særklasse. En tur gennem det
danske snelandskab med glatte veje og stor
ufremkommelighed bekræfter de unikke egenskaber – og
da sneen ikke var begyndt at falde denne vinter, da
vi prøvekørte Legacy 2,0 D Sport, kunne vi også
endnu engang konstatere, at firehjulstræk er en stor
sikkerhed på tør og fugtig vej. Bilen er ganske
enkelt mere stabil og man er sikret vejgreb, også
selvom man mødes af klaser af efterårsglatte blade,
der ellers ville gøre kørslen usikker.
Firehjulstræk ideelt til anhængere
Skal man bruge sin bil til at trække en anhænger –
campingvogn, hestetransporter oa. er den ideel.
Uanset hvad konkurrenter kan møde op med af
elektronisk hjælpeudstyr, er der intet, der overgår
firehjulstræk, når der køres på fedtet underlag, en
græsmark eller et mudret hjulspor.
Den nye generation Legacy opleves som en helt
igennem anden bil end forgængeren. Visuelt er den
langt mere moderne, dimensionerne er også større og
med god bagageplads, glimrende benplads på bagsædet
og gode funktionelle løsninger er Subaru Legacy
virkelig parat til at gnave sig ind på
konkurrenterne. Også udstyrsniveauet er helt på
forkant. I den prøvekørte Sports-udgave er
læderindtræk standard ligesom 18” alufælge og et
skørtesæt. En finesse er det højdejusterbare
passagersæde!
Komfortabel affjedring
Objektivt beskrevet er affjedringen, selv på
sportsudgaven, ikke udpræget fast. Det hænger
antagelig sammen med, at Subaru ikke behøver benytte
stive krængningsstabilisatorer til at hindre den
styringsforstyrrende krængning. Den flade
boxerdieselmotor, monteret i bunden af motorrummet,
giver lavt tyngdepunkt og dermed mindre krængning.
Den er også med til at stabilisere bilen ved højere
hastigheder.
Hvad motoren angår, er den glimrende, ikke mindst
på
det danske vejnet, hvor der er behov for et godt
moment ved lave motoromdrejninger, får man skal have
en større bil rundt omkring de snævre kurver, der
kendetegner dele af det danske vejnet. Den er
imidlertid lidt støjende, i hvert fald i
accelerationsfasen, og det er et handikap, når der
skal konkurreres om kundernes luksus-lyster.
|