- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru Legacy Sedan Boxerdiesel

Øko-kørsel hånd-i-hånd med 4X4


Tekst: Søren Clauding – september 2008

Fotos er på vej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru Legacy er den første bil på det danske marked med verdens første boxer-dieselmotor. Den kører næsten 18 kilometer på en liter dieselolie og er dermed helt i top, hvad angår brændstoføkonomi i mellemklassen – eller firmabilsklassen om man vil.

 

Det er lidt exceptionelt, for i den kategori er der efterhånden mange brændstoføkonomiske konkurrenter. Men ingen af dem har firehjulstræk og motorkraften på ikke mindre end 150 hestekræfter er også mere end det, der normalt går hånd i hånd med lave forbrugstal.

 

Fortsat gyldige

Vi har tidligere beskrevet boxer-dieselmotoren i Legacy Outback, det symmetriske firehjulstræk og hvordan køreoplevelsen var i Legacy Outback (læs hér>>>), det er så kort tid siden og teknikken såvel som iagttagelserne er fortsat gyldige.

 

Men oplevelsen af Legacy på danske landeveje er anderledes. Ved testkørslerne på hurtige og brede svenske landeveje kan motoren virke en smule kedelig. På smallere og mere snoede danske landeveje er oplevelsen helt modsat: Hér virker boxer-dieselmotoren mere harmonisk – man kan konkludere, at bilen er bedre skabt til danske kørselsforhold end svenske! I øvrigt er Legacy Boxerdiesel kun udstyret med 5 gear – de fleste konkurrenter har seks gear i dieselmodellerne, hvilket givetvis er nødvendigt for at opnå god brændstoføkonomi i top-gearet. Hatten af for Subaru, at det har været muligt at få så god en brændstoføkonomi med en 5-trins gearkasse.



Køreglæde

Også undervognen i Legacy passer godt til danske kørselsforhold. En forholdsvis blød opsætning passer bedre til den ikke altid helt jævne asfalt i Dannevang. Ikke at forstå sådan, at bilen er ustabil på plane, hurtige motorveje. Placeringen af motoren lavt i motorrummet giver tværtimod fin stabilitet og god balance gennem kurverne. Oplevelsen af køreglæde var markant højere i Danmark end i Sverige.

 

Dertil kommer et lavt støjniveau og ikke mindst de lave vibrationer fra maskineriet, opnået i kraft af den unikke boksermotor konstruktion.

 

Lange ture

Dermed har Subaru bygget en perfekt bil til de bilister, der kører langt og lange ture året rundt. For på fugtig og glatte veje er firehjulstrækket en stor fordel. Der er ganske enkelt større sikkerhed for fremkommelighed – og køresikkerheden er også større i kraft af bedre vejgreb og præcisere styring.

 

Prismæssigt er Legacy placeret ret fornuftigt: Under 415.000 kroner for den billigste diesel Sedan. ”Business” versionen med læderinteriør og soltag koster 470.000 og vil man investere i Exclusive udstyr som desuden omfatter nøgleløs betjening og bluetooth er prisen lige under en halv million. Naturligvis skal man ”tænke firehjulstræk” – ellers kan prisen virke høj. Men det er også en overbevisende feature, især fordi det fungerer så godt.



Funktion i top

Udstyrsmæssigt hænger Legacy Sedan rigtig godt med. Bi-Xenon forlygter, elektrisk justerbart førersæde, 2-zone klimaanlæg, antenne i rude, sædevarme osv. er standard. Funktionsmæssigt er den lige i øjet. Største svaghed er et ikke al for banebrydende design. Men det er alene en svaghed, hvis man som køber har behov for banebrydende design!



Der er forbavsende god plads i bagagerummet – selvom der nede under bruges plads til det bageste differentiale og man også bruger plads til et nød reservehjul. Men hvorfor der ikke er indvendige håndgreb til at lukke bagagerumsklappen er lidt uforståeligt.



Model:

Subaru Legacy Sedan 2,0 D

Listepris:

Kr. 413.357

Motor:

4 cyl. 2 l. boxer dieselmotor med turbolader. 150 hk v. 3600 o/min. 350 Nm v. 1800 o/min. 5 gear. Permanent symmetrisk firehjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

8,7 sek/208 km/t/

17,9 km/l /148 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

433 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 17” alufælge. 6 airbags. El-justerbart førersæde. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot. El-opvarmet forrude underkant.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt