Subaru Legacy er den første bil på det danske marked
med verdens første boxer-dieselmotor. Den kører
næsten 18 kilometer på en liter dieselolie og er
dermed helt i top, hvad angår brændstoføkonomi i
mellemklassen – eller firmabilsklassen om man vil.
Det er lidt exceptionelt, for i den kategori er der
efterhånden mange brændstoføkonomiske konkurrenter.
Men ingen af dem har firehjulstræk og motorkraften
på ikke mindre end 150 hestekræfter er også mere end
det, der normalt går hånd i hånd med lave
forbrugstal.
Fortsat gyldige
Vi har tidligere beskrevet boxer-dieselmotoren i
Legacy Outback, det symmetriske firehjulstræk og
hvordan køreoplevelsen var i Legacy Outback (læs
hér>>>), det er så kort tid siden og teknikken
såvel som iagttagelserne er fortsat gyldige.
Men oplevelsen af Legacy på danske landeveje er
anderledes. Ved testkørslerne på hurtige og brede
svenske landeveje kan motoren virke en smule
kedelig. På smallere og mere snoede danske landeveje
er oplevelsen helt modsat: Hér virker
boxer-dieselmotoren mere harmonisk – man kan
konkludere, at bilen er bedre skabt til danske
kørselsforhold end svenske! I øvrigt er Legacy
Boxerdiesel kun udstyret med 5 gear – de fleste
konkurrenter har seks gear i dieselmodellerne,
hvilket givetvis er nødvendigt for at opnå god
brændstoføkonomi i top-gearet. Hatten af for Subaru,
at det har været muligt at få så god en
brændstoføkonomi med en 5-trins gearkasse.
Køreglæde
Også undervognen i Legacy passer godt til danske
kørselsforhold. En forholdsvis blød opsætning passer
bedre til den ikke altid helt jævne asfalt i
Dannevang. Ikke at forstå sådan, at bilen er ustabil
på plane, hurtige motorveje. Placeringen af motoren
lavt i motorrummet giver tværtimod fin stabilitet og
god balance gennem kurverne. Oplevelsen af køreglæde
var markant højere i Danmark end i Sverige.
Dertil kommer et lavt støjniveau og ikke mindst de
lave vibrationer fra maskineriet, opnået i kraft af
den unikke boksermotor konstruktion.
Lange ture
Dermed har Subaru bygget en perfekt bil til de
bilister, der kører langt og lange ture året rundt.
For på fugtig og glatte veje er firehjulstrækket en
stor fordel. Der er ganske enkelt større sikkerhed
for fremkommelighed – og køresikkerheden er også
større i kraft af bedre vejgreb og præcisere
styring.
Prismæssigt er Legacy placeret ret fornuftigt: Under
415.000 kroner for den billigste diesel Sedan.
”Business” versionen med læderinteriør og soltag
koster 470.000 og vil man investere i Exclusive
udstyr som desuden omfatter nøgleløs betjening og
bluetooth er prisen lige under en halv million.
Naturligvis skal man ”tænke firehjulstræk” – ellers
kan prisen virke høj. Men det er også en
overbevisende feature, især fordi det fungerer så
godt.
|