Subaru har fået en teenager. Og teenagere har det
med, at skulle være anderledes end resten af
familien. Det er Subaru Justy også…
For det første er den lille. Blot 3,61 meter lang.
Sådan en bil har aldrig været medlem af familien.
For det andet har den ikke boxermotor, men en heller
ikke helt almindelig 3-cylindret benzinmotor. For
det tredje har den ikke firehjulstræk men
forhjulstræk. Den eneste lighed, den har med Subaru
familien – det som ingen teenager ikke kan rende fra
– den ligner sine brødre og søstre. Men sjovt nok
ikke dens forældre.
Det sidste skyldes, at Subaru Justy godt nok er en
Subaru. Men størstedelen af generne stammer fra
Daihatsu Sirion, en bil, der ikke importeres til
Danmark. Intet galt i det, for Daihatsu er ekspert i
småbiler, Daihatsu er en del af Toyota koncernen og
Toyota står om noget for kvalitet, fuldstændig som
Subaru gør det.
Internationale krav
Baggrunden er den, at Subaru havde brug for en
teenager. Vel at mærke en røgfri teenager, én, der
ikke forurener, én, der ikke udleder mere CO2 end
højst nødvendigt, sådan at Subaru kan opfylde de
internationale krav om fremtidig reduktion af den
gennemsnitlige CO2 udledning.
Snyd? På ingen måde. Den nye Subaru bliver selvsagt
ikke bare produceret, den bliver også solgt. Og
ingen køber den blot til pynt, selvom man egentlig
udmærket kunne gøre det, for den er ret vaks at se
på. Der bliver kørt i den, formentlig i stedet for i
en større og mere forurenende bil og så er målet
nået.
Attraktiv pris
Subaru selv ligger heller ikke på den lade side.
Herhjemme er listeprisen på Justy 150.000 kroner for
den dyreste variant og 142.000 for den billigste.
Ikke den store forskel – men der er heller ikke den
store forskel på bilerne. Men prisen er både
attraktiv og konkurrencedygtig.
Motoren er den samme som også kan fås til Toyota
Aygo, Citroën C1 og Peugeot 106. Den er en af de
bedste 3-cylindrede maskiner på markedet og selvom
Justy er noget større end trekløveret, er
benzinforbruget og CO2 udledningen lav. 20 km/l og
118 g/km er ikke meget forskellig fra tallene for de
tre små. Men kørefærdighederne er naturligt nok
anderledes.
Kører fint
Subaru Justy kører rigtig godt, størrelsen taget i
betragtning - og konstruktionen. For en del af
hemmeligheden bag den rummelighed, man oplever –
især på bagsædet i Justy – skyldes, at den med sine
155 cm er forholdsvis høj.
Man sidder opret på bagsædet, har forbløffende god
benplads og stor ”frihøjde” over hovedet. Det giver
en behagelig atmosfære, men øger også tyngdepunktet.
Men kun når efterårsstormene er på deres højeste,
bliver Justy urolig. Det kendetegner vel egentlig
også en teenager!
Harmonisk
Støjniveauet er ikke højt, sammenlignet med andre
3-cylindrede biler. Det er et punkt, hvor det større
karrosseri giver konstruktørerne nogle flere
muligheder. Og egentlig opleves bilen ret harmonisk.
|