Da Subaru for et halvt års tid siden lancerede den
nye Impreza, var der tale om radikal fornyelse.
Impreza’en havde skiftet ham, så at sige. Og i
Danmark var der oven i købet tale om en stort set ny
bil på markedet – simpelthen fordi salget af den
hidtidige model havde været yderst beskedent.
Det burde den nye Impreza kunne ændre på. Dels fordi
den er prissat, så ”alle” kan være med, dels fordi
Subaru er kommet godt efter på de punkter, hvor man
tidligere stod svagt.
Mere dynamisk
Det var nu ikke mange punkter, der var tale om, men
fordi Impreza’en havde ganske mange år på bagen –
den var godt nok blevet facelifted henad vejen – var
designet måske ikke det mest dynamiske, set med
2008-briller og en i dag særdeles vigtig faktor,
nemlig benzinforbruget, haltede også bagefter.
Det har Subaru gjort op med. Den nye model er
moderne, måske knapt så markant som forgængeren, den
er funktionel og så kører den små 12 km på en liter
benzin.
Det sidste kan flere af konkurrenterne gøre bedre,
men i klassen for biler med 150 hestekræfter er
forbrugs tallet sjældent over 14 – og da er der ikke
tale om biler med firehjulstræk.
Permanent 4X4
Alle Subaru’er – bortset fra den lille Josty – har
firehjulstræk. Permanent, oven i købet og det koster
lidt kræfter. Fordelen er imidlertid uomtvistelig og
den rækker langt længere end til, at en Impreza er
udmærket til at trække en anhænger og til at komme
frem i snevejr.
En del af hemmeligheden ligger i, at
firehjulstrækket er symmetrisk. Drivlinen er helt
symmetrisk, f.eks. med lige lange drivaksler i hver
side. Derved overføres motorkræfterne til hjulene
fuldstændig ens, hvilket giver en uforlignelig
stabilitet under acceleration. Men det er måske især
ved hurtig kurvekørsel – eller hvis
kørselsforholdene tvinger en til hurtige
retningsskift – at symmetrien virkelig slår igennem.
Køresikkerhed
Årsagen er, at bilen reagerer fuldstændig ens,
uanset retning og det giver en meget fin stabilitet,
som klæder føreren meget bedre på i en kritisk
situation. Det er mindst ligeså meget værd som
moderne kørehjælpemidler som ESP, anti-spind osv.
Men de hjælpemidler har Impreza også. Elektronikken
hjælper desuden med til at stabilisere
kraftfordelingen afhængig af vejgreb og så er man
dobbelt godt kørende. Til en pris af blot 300.000
kroner for den billigste af 2-liters modellerne,
bliver Impreza automatisk den mest avancerede bil i
sin klasse.
Den prøvekørte version var Sport-varianten, som
inkluderer en masse ekstra udstyr som f.eks.
nøglefri betjening, sportssæder, et såkaldt
”aerokit” bestående af spoilere og skørter, der
giver bilen et mere dynamisk udseende.
Boxermotor
Maskineriet er selvsagt en boxermotor, som udmærker
sig ved at være yderst vibrationsfri, støjsvag og
smidig. Det lave tyngdepunkt er med til at sikre
køreegenskaberne. Kombineret med en moderne
høj-kvalitets indretning,
|