- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru Impreza 2,0R Sport

Klassens mest avancerede


Tekst: Søren Clauding – juni 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Subaru for et halvt års tid siden lancerede den nye Impreza, var der tale om radikal fornyelse. Impreza’en havde skiftet ham, så at sige. Og i Danmark var der oven i købet tale om en stort set ny bil på markedet – simpelthen fordi salget af den hidtidige model havde været yderst beskedent.

 

Det burde den nye Impreza kunne ændre på. Dels fordi den er prissat, så ”alle” kan være med, dels fordi Subaru er kommet godt efter på de punkter, hvor man tidligere stod svagt.

 

Mere dynamisk

Det var nu ikke mange punkter, der var tale om, men fordi Impreza’en havde ganske mange år på bagen – den var godt nok blevet facelifted henad vejen – var designet måske ikke det mest dynamiske, set med 2008-briller og en i dag særdeles vigtig faktor, nemlig benzinforbruget, haltede også bagefter.

 

Det har Subaru gjort op med. Den nye model er moderne, måske knapt så markant som forgængeren, den er funktionel og så kører den små 12 km på en liter benzin.

 

Det sidste kan flere af konkurrenterne gøre bedre, men i klassen for biler med 150 hestekræfter er forbrugs tallet sjældent over 14 – og da er der ikke tale om biler med firehjulstræk.

 

Permanent 4X4

Alle Subaru’er – bortset fra den lille Josty – har firehjulstræk. Permanent, oven i købet og det koster lidt kræfter. Fordelen er imidlertid uomtvistelig og den rækker langt længere end til, at en Impreza er udmærket til at trække en anhænger og til at komme frem i snevejr.

 

En del af hemmeligheden ligger i, at firehjulstrækket er symmetrisk. Drivlinen er helt symmetrisk, f.eks. med lige lange drivaksler i hver side. Derved overføres motorkræfterne til hjulene fuldstændig ens, hvilket giver en uforlignelig stabilitet under acceleration. Men det er måske især ved hurtig kurvekørsel – eller hvis kørselsforholdene tvinger en til hurtige retningsskift – at symmetrien virkelig slår igennem.

 

Køresikkerhed

Årsagen er, at bilen reagerer fuldstændig ens, uanset retning og det giver en meget fin stabilitet, som klæder føreren meget bedre på i en kritisk situation. Det er mindst ligeså meget værd som moderne kørehjælpemidler som ESP, anti-spind osv.

 

Men de hjælpemidler har Impreza også. Elektronikken hjælper desuden med til at stabilisere kraftfordelingen afhængig af vejgreb og så er man dobbelt godt kørende. Til en pris af blot 300.000 kroner for den billigste af 2-liters modellerne, bliver Impreza automatisk den mest avancerede bil i sin klasse.

 

Den prøvekørte version var Sport-varianten, som inkluderer en masse ekstra udstyr som f.eks. nøglefri betjening, sportssæder, et såkaldt ”aerokit” bestående af spoilere og skørter, der giver bilen et mere dynamisk udseende.

 

Boxermotor

Maskineriet er selvsagt en boxermotor, som udmærker sig ved at være yderst vibrationsfri, støjsvag og smidig. Det lave tyngdepunkt er med til at sikre køreegenskaberne. Kombineret med en moderne høj-kvalitets indretning,


 

 


placerer Subaru Impreza sig i klassen for luksuøse mellemklassebiler som f.eks. BMW’s 3-serie og Audi A4. Den er lidt mindre, men prisen er også lavere.

 

På minus siden tæller, at firehjulstrækket tager plads fra bagagerummet og meget andet er der egentlig ikke at sætte fingre på. Merprisen for Sport-varianten er 40.000 kroner og de fleste vil sikkert kunne have den samme oplevelse ud af en vanlig 2,0. Måske ikke så mærkeligt, for størstedelen af de 40.000 er afgift til staten – så måske var det bedre, at gemme pengene og bruge dem til egen individuel styling, eller måske til at køre en tur for!

 


Model:

Subaru Impreza 2,0R Sport

Listepris:

Kr. 338.100

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 benzin. 150 hk – 196 Nm v. 3200 omdr./min. Permanent firehjulstræk. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,6 sek/ 193 km/t/

11,9 km/l/ 199 g/km

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

301 liter

Diverse.

ABS. ESP. EBD. ASR. Hill start assist. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Klimaanlæg. Fartpilot. Nøglefri betjening. Xenon forlygter. Alufælge. Isofix.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt