Det er svært ikke at begejstres over Subaru Forester
med boxerdieselmotor. Vi har tidligere præsenteret
den nye Subaru i forbindelse med de første
europæiske testkørsler af bilen (læs
hér>>>). Og under den længere test blev
indtrykkene ikke bare bekræftet, men endnu mere
positive.
Til en pris på bare 432.000 kroner for den billigste
udstyrsvariant (522.000 for den prøvekørte version
med topudstyr), placerer Subaru Forester’en så
attraktivt i forhold til konkurrenterne, at det ikke
er noget under, at fabrikken klarer sig bedre og
bedre på det danske marked – trods finanskrise og
lignende forstyrrende faktorer…
Imponerende brændstoføkonomi
I
dagens verden er brændstoføkonomien også en vigtig
faktor. Med et officielt forbrugstal på 15,9 km/l (i
praksis omkring 14-15 km/l) kører Forester længere
på literen end mange tilsvarende personbiler. Den
har desuden kørekomfort, som var den en personbil –
men her hører sammenligningen også op.
Subaru Forester er nemlig en ægte SUV, men af den
slags, som befinder sig på så højt et teknisk
niveau, at den ville have regulære off-road
egenskaber, hvis man monterede off-road dæk. Den har
godt nok ikke reduktionsgear. Men boxerdieselmotoren
præsterer et drejningsmoment på ikke mindre end 350
Nm allerede ved 1800 omdrejninger i minutter.
Kombineret med en ny 6-trins gearkasse opnår
Forester så gode trækegenskaber, at den kan løse de
fleste off-road udfordringer. (Læs
mere om boxerdieselmotoren hér>>>).
Med hertil hører såvel en frihøjde på ikke mindre
end 21,5 cm, stor angrebsvinkel på forhindringer i
terrænet både for og bag samt et firehjulstræk med
en permanent fordeling af kræfterne på 50 procent
fortil og 50 procent bagtil.
På plan asfalt
Det er så ude i terræn’et. Men en SUV vil nok
tilbringe det meste af sin tid på plan asfalt. Hér
er det symmetriske firehjulstræk en stabiliserende
faktor, de store hjul giver godt vejgreb og den
flade motor sænker tyngdepunktet så meget, at det
ikke har været nødvendigt, at monterer
sportsaffjedring for at opnå høj grad af
styrepræcision og retningsstabilitet ved
kurvekørsel.
Det resulterer i endog særdeles komfortable
køreegenskaber. Ingen anden SUV i samme størrelse
har så høj en grad af kørekomfort som Subaru
Forester. Det samme gælder støjbilledet. I sjette
gear hører man ikke motoren og da den desuden er
temmelig vibrationssvag, er det som at svæve på en
sky.
Fordi en Subaru er så unik en konstruktion er
halvdelen af årsagen til at anskaffe en Forester
dens køre-evner. Men både designmæssigt og
funktionelt hænger den også ret godt med.
Bred appeal
Visuelt har Forester en bred appeal. Det ydre design
genspejles indvendigt i form af en let,
imødekommende og meget moderne linjeføring. Der er
masser af plads på begge sæderækker – overraskende
nok, fordi den ydre længde blot er 5 meter og 56 cm.
En del af forklaringen ligger bag bagsædets ryglæn.
Bagagekapaciteten er 450 liter – tallet er pænt, men
visse konkurrenter byder på endnu mere plads – men
den plads er taget fra bagsædepassagererne. I Subaru
Forester er fordelingen mere fornuftig og selvsagt
kan ryglænene lægges ned, hvis der er brug for
bagageplads frem for passagerplads. I øvrigt er
reguleres bagvognen automatisk og tilpasses det
aktuelle læs.
|