Link til importøren
600.000 kroner for en Subaru Forester. Så er den
også lige betalt. Men en Forester 2,0 XT er meget
mere end en almindelig Forester. Og kan man nøjes
med basisudgaven med en 150-hestes benzinmotor og
basis udstyr, kan man erhverve en sådan for 376.000
kroner.
Men sådan en er Forester 2,0 XT ikke, den er den
regulære top-model i Forester programmet. Vi har
tidligere prøvekørt Subaru Forester i udgaven med
2-liters dieselmotor (læs
test af Subaru Forester 2,0 DXE hér >>>) og den
grundliggende oplevelse af bilen er stadig gældende.
Da der ikke er grund til at gentage sig selv,
handler de kommende afsnit alene om det særlige ved
Forester 2,0 XT.
240 bokser-heste
Motoren er helt ny. Der er tale om en turbo-benzin
boksermotor og den præsterer imponerende 240
hestekræfter. Den udvikler desuden et maksimalt
drejningsmoment på 350 Nm over
omdrejningsintervallet fra 2400-3600 omdr./min.
Taget i betragtning, at det er en benzinmotor, er
intervallet forbavsende lavt og det mærker man under
kørslen ved, at der er rigtig god trækkraft ved alle
hastigheder og også en stor smidighed.
Bilen var desuden udstyret med det såkaldte
Lineartronic trinløse automatgear. I modsætning til
lillebroren XV passer gearet glimrende til den
tungere Forester og de flere kræfter.
Omdrejningstallet falder hurtigt til ro på det
optimale niveau. Men den samme mangel på fornemmelse
af vejgrebet, som kendetegner andre biler med
CVT-gear, gør sig også gældende her.
SI-Drive
Kræfterne tøjles i øvrigt iht. den køreindstilling,
man anvender. Det såkaldte SI-drive tilbyder tre
alternativer: S+, S og I, der bedst kan beskrives
som ultra-sport, sport og intelligent (dvs. normal).
Elektronikken styrer drivlinen og det fungerer
udmærket. Men dog ikke bedre end at man skal regne
med et vist benzinforbrug. Det officielle tal siger
11,8 km/l, i praksis omkring 10,men så kan man også
flintre derudad med 221 km/t og det tager kun 7,5
sekunder at ramme de 100. Men glem ikke at det er
med firehjulstræk og derfor maksimal udnyttelse af
de mange kræfter.
XT-udstyret er omfattende, og udover automatgear og
den kraftige motor er der også inkluderet
ventilerede skivebremser, 18” letmetalfælge,
bakkamera, 2-zone klimaanlæg, lædersæder, 8-vejs
elektrisk førersæde og ikke mindst et herligt
elektrisk panorama soltag.
Affjedringskomfortabel
De store hjul med tilhørende lavprofildæk ville
under normale omstændigheder belaste
affjedringskomforten. Men det er marginalt og kan
givet vis tilskrives Foresterens medfødte egenskaber
som lavt tyngdepunkt og den relativt bløde
affjedring. Sidstnævnte er en unik fordel, når man
færdes i terrænet, fordi det sammen med temmelig
stor hjulvandring giver et rigtig godt vejgreb.
|