Link til importøren
Den danske organisation bag Subaru er blevet ændret
og ved samme lejlighed har Subaru taget fat om
nælden ved dens rod, når det gælder et skuffende
salg i Danmark. Den nye Subaru Forester kan købes
for 376.000 kroner – det er ”fundet, for de penge”.
Den prøvekørte version var godt nok noget dyrere.
200.000 kroner oveni, men så får man også både
dieselmotor og masser af udstyr plus et klækkeligt
sponsorat af den danske statskasse med i prisen. På
den ene side får man ret meget for pengene, men hvis
prisen er afgørende, er vi på den anden side sikre
på, at også de 376.000 kroner vil kunne gøre det.
Velkørende og praktisk
Subaru Forester er nemlig i sin grundform en yderst
velkørende og praktisk familiebil, en ægte SUV
(Sport Utility Vehicle) med gode terrænegenskaber.
Dertil kommer, at Subaru altid er i toppen i såvel
tekniske tests som analyser af bruger og ejeres
tilfredshed. Subaru bygger ganske enkelt biler af
meget høj kvalitet.
Subaru er imidlertid også biler, skabt af
ingeniører, hvor det der med designkunst ikke tæller
på samme måde. Selvom den helt nye Forester er
markant shinet op i sammenligning med forgængeren,
er designet ikke lige præcist banebrydende. Sagt på
almindelig dansk: Den er lidt kedelig at se på.
Masser af fortræffeligheder
Når man så har indstillet sig på, at det er det, den
er (og heldigvis er smag og behag forskellig, så
nogle mener muligvis noget andet), kan man kaste sig
over alle fortræffelighederne.
To ting er umiddelbart iøjefaldende: For det første
er bilen utrolig rummelig. Benpladsen især på
bagsædet er helt unik og bagagerumskapaciteten på
over 500 liter er glimrende, taget i betragtning, at
bagvognen også skal rumme et bageste differentiale,
for Subaru Forester er, uanset modelvariant, født
med Subarus unikke symmetriske firehjulstræk. Det
andet er dens køreegenskaber på almindelig plan vej.
Optimale køreegenskaber
Sidstnævnte er egentlig en uventet egenskab. Ikke,
at Subaru ikke normalt er velkørende biler, men det,
at bygge en SUV med forholdsvis kort akselafstand
(bilen måler 4,60 meter i længden og har et vist
udhæng både for og bag) og regulær off-road frihøjde
(ikke mindre end 22 cm), kræver sædvanligvis en fast
affjedring, for at bevare stabiliteten på
landevejen.
Det er to modsat rettede egenskaber, en Forester
skal leve op til: På landevejen skal man normalt
have en fast affjedring for at sikre stabilitet og
beskeden krængning – og det går ud over
kørekomforten. Kører man off-road, og det er
Foresteren faktisk temmelig god til, har man brug
for blød affjedring og mulighed for stor
hjulvandring. En optimal off-roader dur ikke til
landevejskørsel og omvendt.
God både på landevej og i terræn
Men i Subaru Forester-tilfældet har man på mirakuløs
vis optimeret de to kørselsbehov. På landevejen er
bilen komfortabel og krænger ikke meget – samtidig
modstår den hård sidevind, den kan komme hurtigt
omkring hjørnerne, den styrer præcist og den er
stabil ved høj fart.
I terrænet er den som nævnt temmelig god. Dvs. den
kan håndtere de fleste udfordringer, som det danske
landskab kan ryste op med – afprøvet på Ivan
Reetz-Thotts gods på Feddet syd for Faxe. Et unikt
terræn, der genspejler den danske natur og
indeholder langt de fleste kørselsforhold, man kan
opleve herhjemme. Tak for lån af det…
Firehjulstræk på asfalt
Men der er en ting til: Det permanente symmetriske
firehjulstræk, som Subaru er ene om, indebærer i
princippet, at kræfterne har lige lang vej til hvert
af de trækkende hjul. Det er ude på marginalerne,
men virkeligheden er, at ved terrænkørsel har man
ikke brug for den præcision, som symmetrien bringer
med. På landevejen er det omvendt: Hér oplever man
en helt unik stabilitet, når speederen trædes i bund
og man accelererer gennem kurverne.
Foruden firehjulstrækket ligger hemmeligheden til
dels også i motorkonstruktionen. En flad boxermotor,
placeret lavt i motorrummet er med til at sænke
bilens tyngdepunkt og dermed er der mindre behov for
stramme fjedre og belastende
krængningsstabilisatorer.
Boxer og udstyr
Boxerdieselen trækker udmærket og har en bred
momentkurve, som gør sig godt især ved terrænkørsel.
Den er også ret økonomisk med sine 17,5 km/l. Men
uden at have prøvet den, er vi sikre på, at den
velkendte 150-hestes benzinmotor også vil klare sig
godt, den formår officielt at få Foresteren til at
køre 14,5 km/l og det er den motor, der ligger i den
billigste variant.
Udstyret i DXE-varianten inkluderer bl.a. Trailer
Stability Control (som stabiliserer vogntoget, når
man kører med anhænger/campingvogn). Den har også
læderkabine, 2-zone klimaanlæg, Xenon forlygter,
regnsensorer, opvarmet forrudeunderkant (så viskerne
hurtig kan tøs op om vinteren) og elektrisk bagklap
– der dog er noget langsom. |