- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Subaru Forester 2,0 DXE

Fundet for de penge


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til importøren


Den danske organisation bag Subaru er blevet ændret og ved samme lejlighed har Subaru taget fat om nælden ved dens rod, når det gælder et skuffende salg i Danmark. Den nye Subaru Forester kan købes for 376.000 kroner – det er ”fundet, for de penge”.

 

Den prøvekørte version var godt nok noget dyrere. 200.000 kroner oveni, men så får man også både dieselmotor og masser af udstyr plus et klækkeligt sponsorat af den danske statskasse med i prisen. På den ene side får man ret meget for pengene, men hvis prisen er afgørende, er vi på den anden side sikre på, at også de 376.000 kroner vil kunne gøre det.

 

Velkørende og praktisk

Subaru Forester er nemlig i sin grundform en yderst velkørende og praktisk familiebil, en ægte SUV (Sport Utility Vehicle) med gode terrænegenskaber. Dertil kommer, at Subaru altid er i toppen i såvel tekniske tests som analyser af bruger og ejeres tilfredshed. Subaru bygger ganske enkelt biler af meget høj kvalitet.

 

Subaru er imidlertid også biler, skabt af ingeniører, hvor det der med designkunst ikke tæller på samme måde. Selvom den helt nye Forester er markant shinet op i sammenligning med forgængeren, er designet ikke lige præcist banebrydende. Sagt på almindelig dansk: Den er lidt kedelig at se på.

 

Masser af fortræffeligheder

Når man så har indstillet sig på, at det er det, den er (og heldigvis er smag og behag forskellig, så nogle mener muligvis noget andet), kan man kaste sig over alle fortræffelighederne.

 

To ting er umiddelbart iøjefaldende: For det første er bilen utrolig rummelig. Benpladsen især på bagsædet er helt unik og bagagerumskapaciteten på over 500 liter er glimrende, taget i betragtning, at bagvognen også skal rumme et bageste differentiale, for Subaru Forester er, uanset modelvariant, født med Subarus unikke symmetriske firehjulstræk. Det andet er dens køreegenskaber på almindelig plan vej.

 

Optimale køreegenskaber

Sidstnævnte er egentlig en uventet egenskab. Ikke, at Subaru ikke normalt er velkørende biler, men det, at bygge en SUV med forholdsvis kort akselafstand (bilen måler 4,60 meter i længden og har et vist udhæng både for og bag) og regulær off-road frihøjde (ikke mindre end 22 cm), kræver sædvanligvis en fast affjedring, for at bevare stabiliteten på landevejen.



Det er to modsat rettede egenskaber, en Forester skal leve op til: På landevejen skal man normalt have en fast affjedring for at sikre stabilitet og beskeden krængning – og det går ud over kørekomforten. Kører man off-road, og det er Foresteren faktisk temmelig god til, har man brug for blød affjedring og mulighed for stor hjulvandring. En optimal off-roader dur ikke til landevejskørsel og omvendt.

 

God både på landevej og i terræn

Men i Subaru Forester-tilfældet har man på mirakuløs vis optimeret de to kørselsbehov. På landevejen er bilen komfortabel og krænger ikke meget – samtidig modstår den hård sidevind, den kan komme hurtigt omkring hjørnerne, den styrer præcist og den er stabil ved høj fart.

 

I terrænet er den som nævnt temmelig god. Dvs. den kan håndtere de fleste udfordringer, som det danske landskab kan ryste op med – afprøvet på Ivan Reetz-Thotts gods på Feddet syd for Faxe. Et unikt terræn, der genspejler den danske natur og indeholder langt de fleste kørselsforhold, man kan opleve herhjemme. Tak for lån af det…



Firehjulstræk på asfalt

Men der er en ting til: Det permanente symmetriske firehjulstræk, som Subaru er ene om, indebærer i princippet, at kræfterne har lige lang vej til hvert af de trækkende hjul. Det er ude på marginalerne, men virkeligheden er, at ved terrænkørsel har man ikke brug for den præcision, som symmetrien bringer med. På landevejen er det omvendt: Hér oplever man en helt unik stabilitet, når speederen trædes i bund og man accelererer gennem kurverne.

 

Foruden firehjulstrækket ligger hemmeligheden til dels også i motorkonstruktionen. En flad boxermotor, placeret lavt i motorrummet er med til at sænke bilens tyngdepunkt og dermed er der mindre behov for stramme fjedre og belastende krængningsstabilisatorer.

 

Boxer og udstyr

Boxerdieselen trækker udmærket og har en bred momentkurve, som gør sig godt især ved terrænkørsel. Den er også ret økonomisk med sine 17,5 km/l. Men uden at have prøvet den, er vi sikre på, at den velkendte 150-hestes benzinmotor også vil klare sig godt, den formår officielt at få Foresteren til at køre 14,5 km/l og det er den motor, der ligger i den billigste variant.



Udstyret i DXE-varianten inkluderer bl.a. Trailer Stability Control (som stabiliserer vogntoget, når man kører med anhænger/campingvogn). Den har også læderkabine, 2-zone klimaanlæg, Xenon forlygter, regnsensorer, opvarmet forrudeunderkant (så viskerne hurtig kan tøs op om vinteren) og elektrisk bagklap – der dog er noget langsom.

 

 

 


Model:

Subaru Forester 2,0 DXE

Listepris:

Kr. 576.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 147 hk. 350 Nm/1600-2400 omdr./min. 6 trins man. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 190 km/t/ 17,5 km/l /160 g/km

Længde:

4,60 m

Bagagerum:

505-1577 liter (med soltag)

Diverse:

ABS. EBD. ESC. TSC. Xenon forlygter. 17” alufælge. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. El-bagklap.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt