- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru B9 Tribeca

Bil med omtanke


Tekst: Søren Clauding – april 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Subaru køber man ikke, bare fordi man vil have en bil. Den køber man, fordi man har tænkt sig om. Mindst ligeså meget som Subaru ingeniørerne har tænkt sig om, da de konstruerede den. Det gælder de mere "almindelige" Subaru’er og det gælder i særdeleshed B9 Tribeca.

 

Tribeca’en er basalt set en SUV. Men ikke en helt almindelig SUV. For det første er designet helt dens eget. Det lidt beskedne og ikke særlig aggressive frontparti, det markerede bagparti men især indvendigt i kraft af det elegante, svungne interiør, der giver både fører og passager fornemmelsen af at sidde i hver deres cockpit.

 

Elegant ombygning

For det andet er Van-ombygningen helt dens egen. Med skrånende varerumsgulv, forsynet med en bred klap, der skjuler et velproportioneret aflåseligt bagagerum og ikke mindst den lovpligtige elegante skærm mellem varerum og førerplads, udført som en forkromet styrtbøjle med indfældet beskyttelsesglas.



For det tredje er drivlinen helt dens egen. Subaru B9 Tribeca har boxermotor – en kraftig sag på 3 liter, der præsterer 245 hestekræfter – og så er den forsynet med Subarus helligdom, det permanente symetriske firehjulstræk.

 

Synd at køre off-road

Dertil kommer en frihøjde på 21,5 cm, som sætter den i klasse med regulære off-road’ere. Men reduktionsgear er der dog ikke noget af – og på en eller anden måde ville det også næsten være synd, at køre off-road med Tribeca…

 

Teknikken er en central ting hos Subaru. Fordi man sværger til boxermotoren, som er meget flad, er tyngdepunktet lavere end hos tilsvarende konkurrenter. Med et lavere tyngdepunkt kan man tillade sig en mere behersket krængningsdæmpning og derved kan køreegenskaberne gøres mere komfortable. Resultatet er yderst komfortable køreegenskaber på plan vej, glimrende balance på grusveje og en fornuftig håndtering af lettere uvejsomt terræn.

 

Symetrisk firehjulstræk

Symetrisk firehjulstræk går ud på, at kræfterne fordeles symetrisk. F.eks. er drivakslerne i hver side lige lange og derved når kræfterne de trækkende hjul på præcis samme tidspunkt. Marginalt bedre end konkurrenterne, men i denne kategori tæller marginalerne.

 

Iøvrigt styres kraftfordelingen elektronisk. Firehjulstrækket er permanent, men ikke kraftfordelingen. Kræfterne sendes derhen, hvor der er brug for dem, og det sikrer snorlig kørsel selv på stærkt skiftende underlag. Det mestrer man hos Subaru til perfektion.

 


 

Tribeca er en eksklusiv fritidsbil til en pæn pris. Men den har også mange muligheder og byder på førsteklasses køreegenskaber.

 

Interiøret er eksklusivt og meget anderledes end det, man finder i andre ombyggede SUV'er.

 

Boxermotoren ligger dybt i motorrummet – endnu dybere end den afskærmede top på billedet viser.


Ingen sportsvogn

Den store motor leverer masser af kræfter. Det giver fine fartpræstationer, men Tribeca er ingen sportsvogn. Snarere lidt flyder-agtig, hvilket ikke er så mærkeligt, for Subaru har bygget bilen til det amerikanske marked. "Tribeca" betyder iøvrigt "Triange Below Canalstreet", som er en bydel i New York. Men undervognen er strammet op, inden den europæiske variant blev sluppet løs, så det er ikke så slemt endda.

 

Subaru B9 Tribeca – navnet er en bydel i New York og der er også lidt amerikaner agtigt over bilen, men på en måde som kun japanerne kan lave det.

 

Udstyrsniveauet er helt i top med soltag, 2-zone klimaanlæg, læderindtræk, bakkamera og navigationsudstyr som standard ligesom en fin automatgearkasse med sekventielt skifte og fremragende sidespejle. Eneste savn er et rat, der kan justeres også i længde retningen.

 

Udstyret SKAL også være i top, for til en pris på 450.000 kroner, godt nok incl. moms, og på gule plader hører Tribeca ikke præcis til i den billige afdeling. Man skal også være

 

velbeslået for at kunne klare driftsbudgettet, for de 8 kilometer pr. liter, som specifikationerne påstår er opnåelige, kan svært nås i praksis. Jo, måske hvis man undlader at køre Tribeca som en Subaru. Men hvad er det hele så godt for?

 


Model:

Subaru B9 Tribeca Van

Listepris:

Kr. 451.522 incl. moms

Motor og transmission:

6 cyl. 3,0 l boxer 245 hk/ 297 Nm v. 4000 o./min. aut.gear. Permanent 4X4.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

9,7 sek/195 km/t/8,1 km/l

Længde:

4,85 m

Totalvægt:

2580 kg

Bagagerum:

ca. 1,7 kubikmeter

Div. udstyr:

ESP. ASR. EDS. 6 airbags. El-ruder. 2-zone klimaanlæg. Højdejusterbart rat. Navigationsanlæg. Læderkabine. El-justerbare sæder. Sædevarme. Cruise control. Aflåseligt bagagerum. 18" alufælge.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt