En Subaru
køber man ikke, bare fordi man vil have en bil. Den
køber man, fordi man har tænkt sig om. Mindst ligeså
meget som Subaru ingeniørerne har tænkt sig om, da
de konstruerede den. Det gælder de mere
"almindelige" Subaru’er og det gælder i særdeleshed
B9 Tribeca.
Tribeca’en er basalt set en SUV. Men ikke en helt
almindelig SUV. For det første er designet helt dens
eget. Det lidt beskedne og ikke særlig aggressive
frontparti, det markerede bagparti men især
indvendigt i kraft af det elegante, svungne
interiør, der giver både fører og passager
fornemmelsen af at sidde i hver deres cockpit.
Elegant
ombygning
For det
andet er Van-ombygningen helt dens egen. Med
skrånende varerumsgulv, forsynet med en bred klap,
der skjuler et velproportioneret aflåseligt
bagagerum og ikke mindst den lovpligtige elegante
skærm mellem varerum og førerplads, udført som en
forkromet styrtbøjle med indfældet beskyttelsesglas.
For det
tredje er drivlinen helt dens egen. Subaru B9
Tribeca har boxermotor – en kraftig sag på 3 liter,
der præsterer 245 hestekræfter – og så er den
forsynet med Subarus helligdom, det permanente
symetriske firehjulstræk.
Synd at
køre off-road
Dertil
kommer en frihøjde på 21,5 cm, som sætter den i
klasse med regulære off-road’ere. Men reduktionsgear
er der dog ikke noget af – og på en eller anden måde
ville det også næsten være synd, at køre off-road
med Tribeca…
Teknikken
er en central ting hos Subaru. Fordi man sværger til
boxermotoren, som er meget flad, er tyngdepunktet
lavere end hos tilsvarende konkurrenter. Med et
lavere tyngdepunkt kan man tillade sig en mere
behersket krængningsdæmpning og derved kan
køreegenskaberne gøres mere komfortable. Resultatet
er yderst komfortable køreegenskaber på plan vej,
glimrende balance på grusveje og en fornuftig
håndtering af lettere uvejsomt terræn.
Symetrisk
firehjulstræk
Symetrisk
firehjulstræk går ud på, at kræfterne fordeles
symetrisk. F.eks. er drivakslerne i hver side lige
lange og derved når kræfterne de trækkende hjul på
præcis samme tidspunkt. Marginalt bedre end
konkurrenterne, men i denne kategori tæller
marginalerne.
Iøvrigt
styres kraftfordelingen elektronisk.
Firehjulstrækket er permanent, men ikke
kraftfordelingen. Kræfterne sendes derhen, hvor der
er brug for dem, og det sikrer snorlig kørsel selv
på stærkt skiftende underlag. Det mestrer man hos
Subaru til perfektion.