Den er stor, stor, stor…SsangYong Rodius. Man kan se
med det blotte øje og målene bekræfter det: Den er
5,13 meter lang og stort set ligeså bred og høj som
den er lang. Indvendig syner den næsten større end
udvendig. Og prisen? Ret lav – hvis man køber Rodius
i Camper-versionen.
Det danske afgiftssystem gør det nemlig muligt, at
indrette Rodius som Camper. Vel at mærke, så den kan
bruges som camper – ikke alene med det formål at få
afgiften ned. Om man så vil det eller ej – summa
summarum: en kæmpebil til blot 315.000 kroner eller
360.000 for den, vi har prøvekørt, som bl.a. var
udstyret med læderindtræk, sædevarme og klimaanlæg i
hele bilen – lækkert!
Plads til syv
Det handler ikke kun om størrelse, men også den
måde, hvorpå størrelsen anvendes. Som udgangspunkt
har SsangYong Rodius syv siddepladser. Det har den
også efter ombygningen til camper – netop fordi den
er indrettet som en rigtig luksusbil.
Hos den danske importør kalder man lidt i sjov
Rodius for ”bussen”. Det er nu ikke helt ved siden
af og ikke bare fordi den er stor, men også fordi
midterste sæderække slet ikke er en sæderække, men
to adskilte og individuelle sæder, der i øvrigt kan
vendes 180 grader. Så der er på det nærmeste en
lille gang ned gennem bilen til bagsædet, der også
som i en bus har siddepladser i hele bilens bredde.
Camping-udstyret er gemt væk i en midterboks, der i
originalversionen er en udtagelig transportkasse.
Det gør ombygningen nem og indretningen stort set
uændret.
Glem udseendet - til bagefter
Funktionen og brugsmulighederne er det centrale i en
Rodius. Det skal man forholde sig til. Har man brug
for sådan en bil, kan man bagefter forholde sig til
dens udseende.
Det er nemlig ret karakteristisk, for nu at sige det
mildt. SsangYong Rodius ligner en kæmpe combi-coupé
lidt i stil med Audi A2. Et hældende agterparti,
hvor man sædvanligvis ville finde en tophængslet
bagklap, som afslutning på bilen.
Havestue
I
stedet har SsangYong udstyret bagpartiet med en
slags udbygning, en havestue, et udhus. Det ser ikke
ud som noget, man har set før og vi kunne frygte, at
det ville afholde en del mennesker, der har brug for
en sådan bil, fra at købe den.
Virkeligheden er imidlertid, at mange ganske unge
mennesker gav os tommelfingeren i vejret som en
anerkendende gestus i testperioden. Den bil sad lige
i øjet, mente de. Og det, der adskiller unge
mennesker fra dem, der har været på jorden i længere
tid, er måske lige præcis, at de kan kaste normerne
bort og forholde sig til det, de ser, ud fra det,
det er!
Plads til bagagen
Så: Er behovet der, så lev med udseendet. Det er
slet ikke så umuligt endda – selve bagpartiet er ret
elegant designet – og så giver det plads. Ikke bare
til de syv sæder i kabinen men også til bagagen, som
man typisk må lade blive hjemme, hvis man er syv,
der skal køre en tur i en ”normal” 7-personers
multibil.
At styre rundt med SsangYong Rodius er lidt af en
udfordring. For i trafikken er den stor – men
selvsagt meget mindre end de fleste varevogne og
lastbiler. Så naturligvis er det ikke et problem –
kun at der er visse snævre hjørner, det er sværere
at komme omkring. Den er ret komfortabel, Den
5-cylindrede Mercedes dieselmotor på 165
hestekræfter er ret støjsvag (og økonomisk) og den
trækker rimelig godt, men turboeffekten er lidt
forsinkende på speederresponsen. Til gengæld er
automatgear standard på den prøvekørte Spirit
version – og automatgearet fungerer rigtig godt,
hurtigt og præcist.
Centerinstrumenteringen er klar og
overskuelig - også om natten. |