- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltests:

SsangYong Rexton Camper 2,7 Xdi Aut. Spirit


Penge at spare for hvide nummerplader


Tekst Søren Clauding.

Foto: Vivi Siiger - juni 2006 - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De store firehjulstrukne SUV (Sport Utility Vehicle) er blevet utrolig populære i Danmark. I særdeleshed har de koreanske versioner slået an. Men selv de prisbillige koreanere er dyre, når der skal hvide danske nummerplader på. Derfor er de fleste af slagsen udstyret med gule nummerplader. Men der er en løsning: Køb SUV’en som Camper!

 

Spar 250.000 kroner

Toyota lancerede sidste år den store regulære off-roader Land Cruiser i en camperversion. Nu har SsangYong gjort det samme med den store Rexton. Hvorfor? Ikke fordi den skal bruges til camping – normalt i hvert fald – men fordi prisen derved falder fra 650.000 kroner til 400.000 kroner – uden at nummerpladerne skifter farve. Faktisk kan man netop nu anskaffe en Rexton Camper på hvide nummerplader for blot 335.000 kroner – den er da udstyret med en 150-hestes 2,3 liters benzinmotor.

 

Til sammenligning koster gulpladeversionen af 2,3’eren 215.000 kroner, og hér har man ingen sæder bagi.

 

Siddepladser

Det handler nemlig om siddepladser. I Camperen disponerer man over 5,5 siddepladser. I gulpladeversionen kun 2. Og i den fuldgyldige personbil er der 7 siddepladser. Dvs. 1,5 siddeplads ekstra for 250.000 kroner – så er den også lige betalt!

 

Vi har kikket nærmere på udgaven med 2,7 liters dieselmotor med automatgear – altså den til 400.000 kroner plus 25.000 for automatgearet (hvidpladeudgaven koster da normalt 684.000 kroner). Og der ER omkostninger ved at køre Camper, hvis man altså ikke lige præcis har brug for Camper-egenskaberne, som nu slet ikke er så dårlige endda.

 

Vippetag

Man får godt nok en fabriksfremstillet personbil, men inden den bliver leveret skæres der hul i taget og installeres et stort vippetag. Det er hæftet bagtil og vipper op fortil. Her er køkkenet nemlig installeret.

 

Det er nok de færreste husmødre, der vil stille sig tilfreds med sådan et køkken, men det vil myndighederne og det er det, der tæller. Man har taget højre sæde i midterste sæderække ud og monteret et sammenklappet køkken, der ikke fylder meget. Klappen kan bruges som bord og kogeblusset er så lille, at man kan have den i hånden.

 

Varm mad

Det fungerer dog – så har man lyst til varm mad undervejs er muligheden der. Og der kan vaskes op i vasken ved siden af kogeblusset – men ikke mere end én kop af gangen!

 

Taget er en anden sag. Det er boltet fast med fire umbaco bolte. Men de er hurtigt ude og så kan taget let vippes op. Der følger en teltbeklædning med, så der til dels kan lukkes af for træk udefra. Kvaliteten er ikke god på teltbeklædningen – men idéen med at løfte taget lidt, hvis man skulle få lyst til at sove i bilen, er slet ikke så dårlig. I øvrigt er bageste sideruder sort-tonede og næsten uigennemsigtige udefra.

 

De ekstra siddepladser

Og siddepladserne da. Det halverede midterste bagsæde giver plads til en voksen og et barn. Bageste sæderække giver overraskende god plads til to voksne, men sædet kan bedst sammenlignes med en polstret bænk – det er ikke så velegnet til langture, men det er den bagageplads, der bliver til overs når sædet er i brug, heller ikke.

 

Camper løsningen er bestemt ikke dårlig, besparelsen taget i betragtning. Og SsangYong Rexton er i sig selv en bil, der passer fint til danske forhold. Den er ret komfortabel ved kørsel på plan landevej, den er let at håndtere i bytrafik og dens terrænegenskaber er udmærkede.


 

SsangYong Rexton har fine off-road køreegenskaber og er komfortabel også på plan vej.

 

Med bagsædet foldet ned har man 3,5 siddepladser og rigtig god plads til bagagen.

 

Midterste sæderække med vippetaget slået op. Kassen bag højre forsæde er køkkenet, der på billedet er foldet sammen. Det fylder ikke meget.

 

Bageste sæderække giver god plads til to voksne.

 

Man sparer 250.000 kroner ved at købe SsangYong Rexton i den ombyggede Camper-udgave.


 

Model:

SsangYong Rexton Camper Spirit 2,7Xdi Aut. Spirit

Pris:

Kr. 425.000 incl. moms

Motor:

5 cyl. 2,7 l. commonrail turbodiesel. 165 hk./340 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

13,2 sek/170 km/t/

13,7 km/l0,6 km/l.

Længde:

4,72 m

Varerum:

Ca. 2 kubikmeter

Div. udstyr:

ABS. ESP. 4 airbags. El-justerbare forsæder i læder. Multijusterbart læderrat. Fuldautomatisk klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Sædevarme. Sort-tonede ruder bagtil. Tagræling. 16” alufælge. 5 sæder.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt