De store firehjulstrukne SUV (Sport Utility Vehicle)
er blevet utrolig populære i Danmark. I særdeleshed
har de koreanske versioner slået an. Men selv de
prisbillige koreanere er dyre, når der skal hvide
danske nummerplader på. Derfor er de fleste af
slagsen udstyret med gule nummerplader. Men der er
en løsning: Køb SUV’en som Camper!
Spar 250.000 kroner
Toyota lancerede sidste år den store regulære
off-roader Land Cruiser i en camperversion. Nu har
SsangYong gjort det samme med den store Rexton.
Hvorfor? Ikke fordi den skal bruges til camping –
normalt i hvert fald – men fordi prisen derved
falder fra 650.000 kroner til 400.000 kroner – uden
at nummerpladerne skifter farve. Faktisk kan man
netop nu anskaffe en Rexton Camper på hvide
nummerplader for blot 335.000 kroner – den er da
udstyret med en 150-hestes 2,3 liters benzinmotor.
Til sammenligning koster gulpladeversionen af
2,3’eren 215.000 kroner, og hér har man ingen sæder
bagi.
Siddepladser
Det handler nemlig om siddepladser. I Camperen
disponerer man over 5,5 siddepladser. I
gulpladeversionen kun 2. Og i den fuldgyldige
personbil er der 7 siddepladser. Dvs. 1,5 siddeplads
ekstra for 250.000 kroner – så er den også lige
betalt!
Vi har kikket nærmere på udgaven med 2,7 liters
dieselmotor med automatgear – altså den til 400.000
kroner plus 25.000 for automatgearet
(hvidpladeudgaven koster da normalt 684.000 kroner).
Og der ER omkostninger ved at køre Camper,
hvis man altså ikke lige præcis har brug for
Camper-egenskaberne, som nu slet ikke er så dårlige
endda.
Vippetag
Man får godt nok en fabriksfremstillet personbil,
men inden den bliver leveret skæres der hul i taget
og installeres et stort vippetag. Det er hæftet
bagtil og vipper op fortil. Her er køkkenet nemlig
installeret.
Det er nok de færreste husmødre, der vil stille sig
tilfreds med sådan et køkken, men det vil
myndighederne og det er det, der tæller. Man har
taget højre sæde i midterste sæderække ud og
monteret et sammenklappet køkken, der ikke fylder
meget. Klappen kan bruges som bord og kogeblusset er
så lille, at man kan have den i hånden.
Varm mad
Det fungerer dog – så har man lyst til varm mad
undervejs er muligheden der. Og der kan vaskes op i
vasken ved siden af kogeblusset – men ikke mere end
én kop af gangen!
Taget er en anden sag. Det er boltet fast med fire
umbaco bolte. Men de er hurtigt ude og så kan taget
let vippes op. Der følger en teltbeklædning med, så
der til dels kan lukkes af for træk udefra.
Kvaliteten er ikke god på teltbeklædningen – men
idéen med at løfte taget lidt, hvis man skulle få
lyst til at sove i bilen, er slet ikke så dårlig. I
øvrigt er bageste sideruder sort-tonede og næsten
uigennemsigtige udefra.
De ekstra siddepladser
Og siddepladserne da. Det halverede midterste
bagsæde giver plads til en voksen og et barn.
Bageste sæderække giver overraskende god plads til
to voksne, men sædet kan bedst sammenlignes med en
polstret bænk – det er ikke så velegnet til
langture, men det er den bagageplads, der bliver til
overs når sædet er i brug, heller ikke.
Camper løsningen er bestemt ikke dårlig, besparelsen
taget i betragtning. Og SsangYong Rexton er i sig
selv en bil, der passer fint til danske forhold. Den
er ret komfortabel ved kørsel på plan landevej, den
er let at håndtere i bytrafik og dens
terrænegenskaber er udmærkede.
|