- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Test:

SsangYong Kyron II 2,7 Xdi Spirit Lux Van Aut.

Estatning for Rexton


Tekst: Søren Clauding – januar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SsangYong var hurtig til at slå an på det danske marked. Den stor luksus SUV ”Rexton” var komfortabel og rummelig – og prisen var særdeles attraktiv. Men så kom afgiftsændringerne i juni 2007.

 

De slog i bogstaveligst forstand bunden ud af markedet for gulpladebiler og slettede med et pennestrøg muligheden for i praksis også at anskaffe de store alsidige køretøjer som autocamper. Det til trods for, at afgiftsforhøjelsen på gulpladebiler ikke var så stor endda.

 

Ligesom storebror

Faktisk blev den i SsangYongs tilfælde ikke større end at Rexton’s ”lillebror”, Kyron, efter afgiftsændringerne kom til groft set at koste det samme som Rexton. Og Kyron er måske nok lillebror, men ikke så lille endda. For de aller fleste vil Kyron fuldt ud kunne erstatte Rexton, så inkarnerede SsangYong kunder (så inkarneret man nu kan blive, efter at bilerne trods alt kun har eksisteret kort tid i Danmark) er altså ikke fortabt på grund af afgiftsændringerne.

 

Der er bare lige den hage ved det, at Kyron modsat Rexton aldrig er slået an hos danskerne. Men det er også ændret på – eller burde være, for SsangYong har for kort tid siden introduceret 2. generation af Kyron modellen, SsangYong Kyron II, og der er tale om en bil, der visuelt burde tiltale mange flere og med køreegenskaber som gør den rigtig god.

 

Luksus og off-road

Luksusniveauet opretholdes også og selvom Kyron II fortsat er en SUV – altså ikke en regulær off-road’er – har den eksempelvis Hill Descent Control, som styrer kørslen off-road ved kraftige fald. Det er en super-egenskab for førere, der ikke er super rutinerede i terrænkørsel, altså den typiske dansker, der kun engang imellem har brug for at kunne køre andre steder end på den plane asfalt.

 

På den plane asfalt klarer Kyron II sig godt. Spirit modellen med ”lux-pakke”, som er den absolutte topmodel, koster 365.000 kroner inkl. moms på gule plader og udstyret omfatter bl.a. 18” alufælge, bak-sensor og el-betjent soltag. Uden ”lux” har man i forvejen tagræling, tyveri-alarm, klimaanlæg, læderrat, el-justerbare læderforsæder med varme og ikke mindst mørk-tonede ruder som hindrer indsyn i bagagerummet.



Mercedes-motor

Kraftværket i en Kyron II er den velkendte 2,7 liters 5-cylindrede Mercedes-diesel, der præsterer 165 hestekræfter og en meget bred momentkurve (340 Nm i omdrejningsområdet fra 1800-3250), samt T-tronic automatgear, også fra Mercedes-Benz.



Køreegenskaberne er blevet rigtig gode. Uafhængigt multilink baghjulsophæng og et tyngdepunkt, der er lavere end hos en Rexton, får Kyron til at køre bedre. Den er komfortabel, rimelig stabil og styresikker. Kommer man på glatis, i bogstaveligste forstand, er man hjulpet af et effektivt ESP system og ”Active Rollover Protection”, som eliminerer risikoen for at vælte.


 

Brændstofforbruget er moderat – 10,5 km/l – og CO2 udledningen 242 g/km. Sidstnævnte er ikke større end for store luksus-personbiler, men Kyron er langt mere rummelig. Næsten 2 kubikmeter kan varerummet/ bagagerummet indeholde og har man et stort transport behov kan man jo give det en tanke, at med en Kyron behøver man kun køre én gang, mens man i andre mindre biler måske skal køre to.



 

All-wheel drive

En Kyron II er født med firehjulstræk, faktisk en ganske god løsning. Der er ikke som hos visse konkurrenter tale om et system, hvor kræfterne dirigeres på kryds og tværs mellem alle fire hjul men alene imellem hvert hjulpar. Dvs. at der er permanent træk på for- og bagaksel fordelt med 40 procent foran og resten bagude. Det stabiliserer kørslen under alle kørselsformer, altså også når man kører ligeud på motorvej. Som sådan har firehjulstrækket en dobbelt funktion: Det både stabiliserer ved kørsel på plan vej og sikrer optimal trækkraft ved kørsel i terræn.

 

Og sidst en lille detalje: Kyron II er udrustet med elektronisk styret motorophæng. Det både stabiliserer bilen men absorberer, så vidt vi kunne mærke, også vibrationerne, så motorvibrationerne er ganske små.

 


Model:

SsangYong Kyron II 2,7 Xdi Spirit Lux Van Aut.

Listepris:

Kr. 363.187 incl. moms

Motor:

5 cyl. 2,7 l. turbodiesel. 165 hk./340 Nm v. 1800-3250 o./min.

Præstationer: topfart/

brændstoføk /CO2:

174 km/t/

10,5 km/l 242 g/km

Længde:

4,66 m

Varerum:

Ca. 1883 kubikmeter

Diverse

ABS med EBD. ESP. ARP. 2 airbags. Fartpilot. Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. Læderindtræk. Sædevarme. Tagræling. Mørk tonede bagruder.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt