SsangYong var hurtig til at slå an på det danske
marked. Den stor luksus SUV ”Rexton” var komfortabel
og rummelig – og prisen var særdeles attraktiv. Men
så kom afgiftsændringerne i juni 2007.
De slog i bogstaveligst forstand bunden ud af
markedet for gulpladebiler og slettede med et
pennestrøg muligheden for i praksis også at anskaffe
de store alsidige køretøjer som autocamper. Det til
trods for, at afgiftsforhøjelsen på gulpladebiler
ikke var så stor endda.
Ligesom storebror
Faktisk blev den i SsangYongs tilfælde ikke større
end at Rexton’s ”lillebror”, Kyron, efter
afgiftsændringerne kom til groft set at koste det
samme som Rexton. Og Kyron er måske nok lillebror,
men ikke så lille endda. For de aller fleste vil
Kyron fuldt ud kunne erstatte Rexton, så inkarnerede
SsangYong kunder (så inkarneret man nu kan blive,
efter at bilerne trods alt kun har eksisteret kort
tid i Danmark) er altså ikke fortabt på grund af
afgiftsændringerne.
Der er bare lige den hage ved det, at Kyron modsat
Rexton aldrig er slået an hos danskerne. Men det er
også ændret på – eller burde være, for SsangYong har
for kort tid siden introduceret 2. generation af
Kyron modellen, SsangYong Kyron II, og der er tale
om en bil, der visuelt burde tiltale mange flere og
med køreegenskaber som gør den rigtig god.
Luksus og off-road
Luksusniveauet opretholdes også og selvom Kyron II
fortsat er en SUV – altså ikke en regulær
off-road’er – har den eksempelvis Hill Descent
Control, som styrer kørslen off-road ved kraftige
fald. Det er en super-egenskab for førere, der ikke
er super rutinerede i terrænkørsel, altså den
typiske dansker, der kun engang imellem har brug for
at kunne køre andre steder end på den plane asfalt.
På den plane asfalt klarer Kyron II sig godt. Spirit
modellen med ”lux-pakke”, som er den absolutte
topmodel, koster 365.000 kroner inkl. moms på gule
plader og udstyret omfatter bl.a. 18” alufælge,
bak-sensor og el-betjent soltag. Uden ”lux” har man
i forvejen tagræling, tyveri-alarm, klimaanlæg,
læderrat, el-justerbare læderforsæder med varme og
ikke mindst mørk-tonede ruder som hindrer indsyn i
bagagerummet.
Mercedes-motor
Kraftværket i en Kyron II er den velkendte 2,7
liters 5-cylindrede Mercedes-diesel, der præsterer
165 hestekræfter og en meget bred momentkurve (340
Nm i omdrejningsområdet fra 1800-3250), samt
T-tronic automatgear, også fra Mercedes-Benz.
Køreegenskaberne er blevet rigtig gode. Uafhængigt
multilink baghjulsophæng og et tyngdepunkt, der er
lavere end hos en Rexton, får Kyron til at køre
bedre. Den er komfortabel, rimelig stabil og
styresikker. Kommer man på glatis, i bogstaveligste
forstand, er man hjulpet af et effektivt ESP system
og ”Active Rollover Protection”, som eliminerer
risikoen for at vælte. |