Smart-for-two er ingen ny bil. Men den har i en
årrække ikke været importeret til Danmark, primært
fordi den var for dyr. Det er den ikke længere. Til
en købspris for basis udgaven på 100.000 kroner er
den på niveau med andre småbiler. Men der er en
forskel, som er ligeså stor som Smart er lille: Den
er et køretøj for to, der virkelig VIL have en
Smart. Til samme pris eksisterer der adskillige
alternativer på markedet, der er langt mere smarte,
hvis man er flere end to eller simpelthen har brug
for mere plads.
Smart køber man af flere årsager: Man kan påstå, at
den er en Mercedes, fordi Mercedes står bag.
Kvaliteten ser da også ud til at være i top. Man
køber den også fordi den er temmelig
driftsøkonomisk. Med en 45 hestes turbo-diesel kan
man iflg. specifikationerne køre næsten 30 kilometer
på en liter brændstof (i praksis nok nærmere de godt
20, i hvert fald i byen) og slipper ved samme
lejlighed kun
88 g CO2 ud i atmosfæren. Samtidig med, at den er
smart at se på – en faktor, som bestemt ikke må
underkendes – byder den også på ganske fornuftige
løsninger.
Kør den som en go-kart
På ét punkt falder den igennem: Dens køreegenskaber
er ikke tidssvarende. Kører man den som en slags
go-kart, går det nogenlunde. Men kørekomfort,
retningsstabilitet og kurvesikkerhed er ikke på
linje med f.eks. Toyota Aygo, Kia Picanto eller den
nye Suzuki Alto.
Forklaringen er givetvis, at Smart ikke er skabt med
det for øje og så har den en del år på bagen. Den er
skabt som en lille bil og lille er den: Bare 2,7
meter
i længden (det er
70 cm kortere end Aygo). Det gør det selvsagt
lettere at finde parkeringsplads. Men en temmelig
tung styring gør det ikke ubesværet at få den
bugseret ind langs kantstenen. Og på tværs må man
ikke holde – ikke i Danmark i hvert fald – for det
er den trods alt for lang til.
Fin i trafikken
Motorvejsfart i sidevind er ikke noget for
Smart-for-two. Heller ikke de ikke særlig velholdte
danske gader. Men er asfalten fin trives Smarten.
Hér er den i sit es. Ikke som hurtigløber, for den
skal bruge næsten 20 sekunder på at nå 100 km/t,
men den er fin i trafikken og et pænt
drejningsmoment på 110 Nm ved relativt beskedne
motoromdrejninger sikrer tilstrækkelig trækkraft ved
lav fart.
Gearskiftet er en sag for sig. Et semiautomatisk
sekventielt gear, som på ingen måde markerer sig ved
at være hurtigt. Til gengæld tager det selv over og
skifter op og ned, når der er brug for det, hvis
føreren ikke er opmærksom på det. Det gør den del af
køreoplevelsen aldeles ubesværet.
Hækmotor og baghjulstræk
Den kompakte form er bl.a. opnået ved at placere
motoren bagtil. Bortset fra den korte akselafstand
er baghjulstrækket medvirkende til at destabilisere
kørslen, men mindre end man kunne frygte. Fordelen
er ikke kun pladsbesparelsen men også, at man
ligesom kører fra støjen og derfor er støjgener få i
en Smart-for-two.
Pladsforholdende på de to forsæder er rigtig gode.
Når man stiger ud, er følelsen pudsig – det er som
om, at resten af bilen mangler – men størrelsen er
givet vis blot en vane sag. Bagagerummet er også
overraskende stort. Det åbnes via en todelt bagklap,
hvor den øverste del er tophængslet og den nederste
del slåes ned som en slags læsserampe.
Smart bagdør
Det har den fordel, at bagdøren ikke fordrer god
plads bag ved bilen. Har
|