Andre Smart prøvekørsler - find dem hér >>>
Tænk engang, hvis alle biler
var lydløse. Tænk engang, hvis de ikke forurenede
nærmiljøet. Tænk engang, hvis de kun fyldte det
halve. Så ville de overbefolkede danske byer med
København som skræmmeeksemplet være et ganske
anderledes sted at være.
En bil, der kan opfylde de kriterier, findes. Den hedder
Smart fortwo ED. ED står for Electric Drive – så den er med
andre ord en elbil. Den måler 2,7 meter i længden –
det er lidt over halvdelen af andre småbiler og en
smule mindre end halvdelen af en almindelig
mellemklassebil. Hvis alle kørte Smart, ville der
være dobbelt så megen parkeringsplads til rådighed –
sådan groft set, for selvfølgelig skal man fortsat
have plads til at køre ind og ud på p-pladserne,
kunne stige ud af bilen osv. Men regnestykket er nu
ikke helt ved siden af.
To i bilen
Minusset er, at Smart ED kun
har to siddepladser. Men er det nu også et minus?
Når man ser sig omkring i byerne, er der kun 1-2
personer i de allerfleste biler. Et handikap, man
ikke ofte mærker noget til, men når man som Smart
ejer har brug for de ekstra siddepladser, ærgrer man
sig naturligvis.
Det er der imidlertid også en
løsning på. Man kan jo have en konventionel
mellemstor bil holdende i garagen derhjemme (så
længe man bor udenfor bymidten, i hvert fald), som
man bruger, når man har brug for dens egenskaber –
det kan også være at køre længere ture. Og så kan
man bruge Smart ED til by-kørsel. Smart ikke sandt?
Afgiftsproblematikken
Der er imidlertid et måske
endnu større minus: En Smart ED koster 200.000
kroner, inklusive normal moms på 40.000. Så den er
altså ikke afgiftsfri, som nogen fejlagtigt tror at
el-biler er. Der skal blot ikke betales
registreringsafgift. Problemet er dog næppe de
200.000 kroner til Smarten, men den afgiftsbelastede
pris, man skal betale for den anden bil i
husholdningen – hvis idéen ovenfor med to slags
biler skal opfyldes.
De fleste danske familier har
med andre ord ikke mulighed for og ønsker formentlig
heller ikke at lægge så mange penge i ”halvanden
bil”, hvis man kan kalde det sådan. Ikke uden en
eller anden form for politiske opbakning. Man kunne
jo f.eks. få afgiftsrabat på den konventionelle bil,
hvis man investerede i en elektrisk minibil.
Den politiske filosofi
Hvor staten så skal få sit
provenu fra – hmm, måske kunne staten klare sig for
mindre, måske kunne man hente pengene andre steder,
hvis man mente det alvorligt, det der med at
reducere støj og luftforureningen og skabe mere
plads i byen. Eller, med andre ord ikke politisk at
arbejde ud fra filosofien: ”Bilerne ud af byen”, men
derimod ”De forurenende store biler ud af byen – ind
med de små og rene”. Uden at skulle bringe mere
politik ind i billedet, skal det fastslås, at det
virker som om, at der er meget langt til den renere
og mere natur-harmoniske verden, der snakkes så
meget om. Ordet ”snakke” i stedet for ”tale” er
valgt med omhu…
Tankevækkende i øvrigt, at
under vores prøvekørsel af Smart ED, kunne vi
udmærket finde parkeringspladser i bymidten, netop
fordi bilen er så lille (se billedet ovenfor), men
dér var ingen ladestander. Og dér hvor der var
ladestandere, var andre større ikke-elbiler
parkeret, for de kunne naturligvis ikke finde
parkeringsplads andre steder. At de så parkerede
ulovligt, var ejerne formentlig temmelig ligeglade
med. Yderst tankevækkende.
Efter nogen tids venten blev en parkeringsplads
reserveret for el-biler ledig. Den og pladserne ved
siden af havde alle været besat af ikke-elbiler.
Kort om Smart ED
Læs vores tidligere prøvekørsel
af Smart (Link
til prøvekørsel af Smart fortwo hér >>>) og læg
dertil: Smart ED er 185 kg tungere. Derfor er
affjedringen mere komfortabel, fordi bilen ikke på
samme måde stepper rundt oven på de mindre
ujævnheder. Derfor er kørslen langt mere rolig. En
rigtig god oplevelse.
Køber man Smart ED med et 22 kW
fast charge lade-aggregat, til små 23.000 kroner
oveni, kan man lade den op fra 20 til 80 procent af
kapaciteten på en halv time – hvis man altså kan få
tilgang til en fast charge ladestander. Det giver en
rækkevidde på omkring 120 km. Fuldt opladet har man
en rækkevidde på 145 kilometer, som i praksis nok
lander lidt lavere, men faktisk ikke meget.
Fine fartpræstationer
Motoren præsterer i den seneste
generation af de elektriske Smart op til 75
hestekræfter, som giver den fartpræstationer fuldt
tilstrækkelige til bykørsel.
Støjen er minimal – men fordi
motorstøjen er næsten ikke eksisterende hører man
trafikstøjen. Hér burde Mercedes, der står bag
produktionen af Smart, arbejde lidt mere støj
komforten. Men der er en ny Smart på vej (den
konventionelle udgave havde verdenspremiere på Paris
Motor Show forleden), den er måske bedre. Det har vi
endnu ikke haft lejlighed til at prøve.
Glimrende transmission
I sammenligning med den
konventionelle Smart er især transmissionen en kæmpe
fordel. Fordi bilen benytter en elektromotor, er der
præcis og hurtig reaktion på speederbevægelserne. I
den konventionelle bils semiautomatiske gearkasse
kan det til tider være en sen død at vente på at
hydraulikken skifter gear.
Bag bagsæderne er der i bagagenet mulighed for at
lægge mindre bagage af vejen.
|