- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Smart Fortwo Cabrio

Verdens mindste 2-sædede sportsvogn


Tekst: Søren Clauding – september 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere kørt Smart Fortwo i den billigste version (læs testen hér>>>) og fandt ud af, at den let kunne blive dyrere (Læs mere hér>>>), men cabrio-udgaven af mikrobilen bryder alle grænser: 270.000 kroner. Billigt for en 2-sædet sportsvogn, men mange penge for et køretøj, der blot er 2,7 meter langt. Og det der med at kalde den en sportsvogn: Lidt poppet, indrømmet, for det eneste sportslige ved en Smart Cabrio er lige præcis, at der kun er to sæder og at den har kaleche.

 

Købs argumentet for en Smart, som vi tidligere har været inde på, er som sådan endnu mere entydigt: Det er en meget, meget usædvanlig bil og har man brug for sådan en, ikke mindst for at pleje sit image, er den ikke så tosset endda. Især ikke fordi cabrio-udgaven på mange måder er klart den bedste af de små.

 

Trinløs kaleche

Nu er en Smart cabrio altså ikke så meget cabriolet som almindelige cabrio’er. På samme måde som en Smart Coupé heller ikke er det. Kalechen skydes tilbage i to faser. Først ryddes selve taget, og siden folder den sig, helt elektrisk, sammen over bagklappen. Det medfører, at adgangen til ”bagagerummet” er elendig, men det er en herlig befriende fornemmelse pludselig at have adgang til himlen.



Og i modsætning til, så vidt huskes alle andre cabrio’er, kan forvandlingen ske mens man kører og fuldstændig trinløst. Det kan af gode grunde ikke lade sig gøre på en bil med manuel betjent kaleche og foldetag/foldekalecher kræver sædvanligvis at man holder stille – ellers vil vindtrykket hurtig gøre kål på tagetagen. Det er ret praktisk, for Smart er en bybil og i Danmark gælder det ofte om at udnytte de solstrejf, vi måtte få. Hvis det så omvendt begynder at regne midt i trafikken, vil man i alle andre cabriolet’er skulle finde et sted at parkere, inden taget eller kalechen kan slås op. Det er ikke nødvendigt i Smart’en.

 

Desuden er der, lidt afhængig af vindretningen, en del træk og sus i kabinen, ikke mindst når hastigheden overstiger 50 km/t. Det kan reguleres ved at åbne mere eller mindre for kalechen.

 

Meget udstyr

Smart Fortwo Cabrio er desuden ret udstyrsholdig. Klimaanlæg til brug, når solen bager for stærkt eller vinteren trænger sig på, elektrisk betjente sideruder, læderrat, et i det hele taget meget trendy interiør design – og ikke mindst 5-trins automatgearet og 15” alufælge retfærdiggør til en vis grad prisen. Desuden har cabrio’en et aflåseligt handskerum. Godt i en bil, som alt andet lige er lettere at bryde ind i.

 


 

Men der er én ting til, som taler på plussiden. Cabrioletudgaven er af urandsagelige årsager den bedst kørende af de tre Smart’er, vi har prøvet for nylig. 71-hestes benzinmotoren, som i øvrigt kan køre på 92 oktan, er den samme som vi tidligere har testet, er perfekt til den åbne udgave, hvor dieselstøjen ellers let ville kunne have kastet en skygge over helhedsindtrykket. Forklaringen er måske, at denne udgave har lige store hjul for og bag og dermed endnu bedre affjedring i dæksiderne. At man så må dæmpe ambitionerne, hvis man vil hurtigt omkring hjørnerne, er en ringe pris at betale for god kørekomfort.

 

 

Sikkerheden

Hvad sikkerheden angår, er den lille bil udstyret med en kraftig tværgående bøjle over bagpartiet – som også har en afstivende effekt.



Helhedsindtrykket er klart: Smart Fortwo Cabriolet er den bedste af de tre, vi har prøvet, den med fleste harmoniske muligheder, den mest komplette bil. Dertil kommer, at den er en glad lille fornøjelse. Prisen? Den er vel i bund og grund kun udtryk for at mange af os ikke tjener penge nok…

 


Modelnavn:

Smart Fortwo Cabriolet - 71 hk

Listepris:

Kr. 267.623

Motor:

3 cyl. 1 l benzin motor. 71 hk, 92 Nm/4500 omdr./min). Semiautomatisk gearskifte.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

13,3 sek/145 km/t/ 23,2 km/l. 104 g/km, 5-trins aut.gear.

Længde

2,7 m

Diverse:

ABS, ESP. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-ruder. To-delt bagklap. Klimaanlæg. 15” alufælge. El-rude. Læderrat. Aflåseligt handskerum.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt