Vi har tidligere kørt Smart Fortwo i den billigste
version (læs
testen hér>>>) og fandt ud af, at den let kunne
blive dyrere (Læs
mere hér>>>), men cabrio-udgaven af mikrobilen
bryder alle grænser: 270.000 kroner. Billigt for en
2-sædet sportsvogn, men mange penge for et køretøj,
der blot er 2,7 meter langt. Og det der med at kalde
den en sportsvogn: Lidt poppet, indrømmet, for det
eneste sportslige ved en Smart Cabrio er lige
præcis, at der kun er to sæder og at den har
kaleche.
Købs argumentet for en Smart, som vi tidligere har
været inde på, er som sådan endnu mere entydigt: Det
er en meget, meget usædvanlig bil og har man brug
for sådan en, ikke mindst for at pleje sit image, er
den ikke så tosset endda. Især ikke fordi
cabrio-udgaven på mange måder er klart den bedste af
de små.
Trinløs kaleche
Nu er en Smart cabrio altså ikke så meget cabriolet
som almindelige cabrio’er. På samme måde som en
Smart Coupé heller ikke er det. Kalechen skydes
tilbage i to faser. Først ryddes selve taget, og
siden folder den sig, helt elektrisk, sammen over
bagklappen. Det medfører, at adgangen til
”bagagerummet” er elendig, men det er en herlig
befriende fornemmelse pludselig at have adgang til
himlen.
Og i modsætning til, så vidt huskes alle andre
cabrio’er, kan forvandlingen ske mens man kører og
fuldstændig trinløst. Det kan af gode grunde ikke
lade sig gøre på en bil med manuel betjent kaleche
og foldetag/foldekalecher kræver sædvanligvis at man
holder stille – ellers vil vindtrykket hurtig gøre
kål på tagetagen. Det er ret praktisk, for Smart er
en bybil og i Danmark gælder det ofte om at udnytte
de solstrejf, vi måtte få. Hvis det så omvendt
begynder at regne midt i trafikken, vil man i alle
andre cabriolet’er skulle finde et sted at parkere,
inden taget eller kalechen kan slås op. Det er ikke
nødvendigt i Smart’en.
Desuden er der, lidt afhængig af vindretningen, en
del træk og sus i kabinen, ikke mindst når
hastigheden overstiger 50 km/t. Det kan reguleres
ved at åbne mere eller mindre for kalechen.
Meget udstyr
Smart Fortwo Cabrio er desuden ret udstyrsholdig.
Klimaanlæg til brug, når solen bager for stærkt
eller vinteren trænger sig på, elektrisk betjente
sideruder, læderrat, et i det hele taget meget
trendy interiør design – og ikke mindst 5-trins
automatgearet og 15” alufælge retfærdiggør til en
vis grad prisen. Desuden har cabrio’en et aflåseligt
handskerum. Godt i en bil, som alt andet lige er
lettere at bryde ind i. |