Vi har tidligere prøvet forskellige varianter af
Smart Fortwo (læs
bl.a. hér>>>). Nu er der endnu en på markedet og
det bliver den ikke mindre smart af. Den nye Smart
er udstyret med en 54-hestes dieselmotor, som gør
det lille køretøj i stand til at køre 30,3 km/l
uanset det foregår i byen eller på motorvejen.
Det sidste er nu egentlig uinteressant. For
selvfølgelig kan Smart køre på motorvej, endda med
et tempo på helt op til 135 km/t, så det er lige før
der er garanti imod hastighedsbøder på motorveje – i
hvert fald i Danmark om end kun på visse
strækninger. Men det er ikke anbefalelsesværdigt at
køre motorvejskørsel mere end højst nødvendigt. Den
korte bil ter sig nemlig fortsat ikke specielt
fremragende, når det går hurtigt.
Beregnet til bykørsel
Når hastigheden kryber ned på landevejsniveau –
eller endnu bedre på byniveau – er sagen anderledes.
Den er ikke umiddelbart bekvem – kører ikke
anderledes end de øvrige modeller. Men det er
tåleligt, fordi dens egenskaber er nogle helt andre
end dem, man normalt forbinder med bekvem og
komfortabel kørsel.
Smart er nem at smutte om hjørner med, den er let at
finde parkeringsplads til, den er driftsøkonomisk,
kvaliteten er Mercedes-kvalitet, men fremfor alt er
den fortsat en eye-catcher, en smart bil, der helt
og fuldstændigt lever op til sit navn. Og ”Fortwo”
modellen har stadig, som navnet indikerer, alene
plads til to personer i den lille kabine.
Passion
Udført i den særlige Passion udstyrs version nærmer
man sig dog en eller anden form for luksusniveau. Se
bare: Bagagerumsdækken, el-opvarmet bagrude,
automatisk klimaanlæg, fire airbags og ikke mindst
det såkaldte softtouch automatiske gearskifte.
Med det kan bilen selv skifte gear, når den synes
det er nødvendigt, eller føreren kan gøre det ved at
kippe til gearvælgeren. Men synes bilen, at det er
nødvendigt at skifte gear, gør den nu alligevel,
uanset hvad føreren måtte mene…
Økonomisk lille diesel
Og så er der den lille levende dieselmotor.
Den er en sød lille 800 ccm maskine med tre cylindre
og en sjov, pludrende lyd. Den driver via de
trækkende baghjul den lille bil op på det rasende
tempo af 100 km/t på 16,8 sekunder. Men momentet er
godt, alting taget i betragtning, og derfor er det
først, når hastigheden kommer godt derop af, at man
savner lidt power. Ved lav fart har man styrke nok,
og er man hurtig ved lyskrydset i bycentrum, kan man
let vinde kapløbet til det næste røde lys, hvis ens
medkonkurrenter altså også vælger at overholde
fartgrænsen.
Undervejs hører man ikke meget til motoren, for når
man først er kommet udover de første meter, kører
man jo så at sige fra lyden, fordi motoren er
placeret ovenpå bagakslen, med et ordentligt lag
isoleringsmateriale ovenpå. Og det hele koster altså
ikke så meget – når bilen først er betalt – for 30,3
km/l er temmelig langt på literen.
Godt signal til omverdenen
Det er et godt signal at sende til omverdenen. Hvis
omverdenen så også ved, at den lille sag med den nye
motor og Passion-udstyret koster 190.000 på
nummerplader, er det jo åbenlyst, at det ikke er på
grund af behovet for en billig bil, at man kører
Smart og så kan den jo kun være fordi, man gerne vil
være miljøvenlig. Prisværdigt – også selvom grunden
måtte være en helt anden. For det kan miljøet jo
være helt ligeglad med.
Men smart er den, med det alu-agtige mat-grønne look
(ekstraudstyr til 11.000 kroner), de fine 15”
alufælge og bredere dæk bagtil end fortil. Og opsigt
vækker den fortsat, selvom Smart er blevet solgt i
rå mængder siden man genintroducerede den i Danmark
og satte prisen på den billigste variant ned til
100.000 kroner.
|