Smart bliver ofte sammenlignet med en go-kart. Den
korte akselafstand, motoren bagi, de vævre
kurveegenskaber. Men en normal Smart savner
hestekræfter. Det gør Smart Brabus ikke. 102
hestekræfter på baghjulene, 10 mm sænkes undervogn,
225 mm brede ultra-lavprofildæk på baghjulene. Hvis
en Smart nogensinde skulle kunne være at sammenligne
med en go-kart, måtte Brabus’en være den rette.
Vi satsede på at køre et par runder på Roskile
Racingcenter i Tune, som er en spændende go-kart
bane. Men den gik ikke: ”Vi har godkendelse til, at
go-karts må køre på banen og ikke andre biler,” var
beskeden. Ingen Smart på banen, og dermed er det
fastslået: En Smart er ingen go-kart. Sådan!
Hen til naboen
Vi har nu egentlig heller aldrig været tilhænger af
sammenligningen med go-kart’en. Så det var en hel
fornøjelse efter afslaget at kunne køre hen til
naboen, FDM Sjællandsringen og spole nogle runder
ind i den lille smarte Brabus.
0-100 km/t på 8,9 sekunder, 127 km/t for enden af
langsiden, inden den indre kylling påbød at benytte
bremsepedalen og lynhurtigt igennem både de
langsommere og det lidt hurtigere sving. Det var med
garanti meget sjovere end det ville have været på
go-kartbanen.
Brabus’en er nemlig fortsat udrustet med det
semiautomatiske automatgear, som benytter en halv
baneomgang på at skifte op såvel som ned i gearene.
Eneste formildende omstændighed er, at bilen ikke
ændre styring under gearskiftet og man så kan
benytte den konstante fart gennem svingene til at
skifte gear. Det er måske ikke så raceragtigt, men
nok det mest effektive.
Fin nok…
Nu er det jo nok de færreste, der til daglig drøner
rundt med deres biler på en afspærret bane. Men den
lille Brabus er altså en sjov oplevelse, når man gør
det. Men derfor er det også relevant, hvordan den
opfører sig på landevejen. Svaret er: Ikke meget
forskellig fra en almindelig Smart. Accelerationen
er hurtig, nu svarer den til følelsen, når man
sætter sig ind bag rattet. Motorlyden er herlig men
kørekomforten er bestemt ikke blevet bedre,
tværtimod.
Hvorfor så en Smart Brabus? Jo, men aller først: En
Smart Brabus er skabt af det tyske
tunings/designfirma, grundlagt af Baron Martin
Stillman von Brabus tilbage i 1977. Firmaet ligger i
Ruhr og gør sig i kraftige, luksuøse og til tider
ekstreme modifikationer af Mercedes, Maybach og
altså også af Smart biler.
Spørger du om prisen har du ikke råd
Det gør de ganske godt. Og det tager sig også godt
betalt for det. Den lille Smart Brabus er, foruden
at være tunet op til de nævnte 102 hk (via
motorstyring og turbulader – maskineriet er fortsat
en 3-cylindret benzinmotor), udstyret med den
sænkede undervogn, sportsudstødning, klimaanlæg og
på forhjulene 175 mm brede 16” alufælge samt de
nævnte 225/35-17 baghjul plus lidt instrumentmæssige
ændringer.
Tilsammen indebærer det, at prisen er steget fra de
95.000 kroner, en ”Pure” version koster til ikke
mindre end 250.000 kroner. Voldsom pris, men
derigennem jo altså også et radikalt højere tilskud
til den danske statskasse. Det må glæde den
nuværende regering.
Derved omformes Smart Brabus fra at være et stilikon
og livsstilssymbol til at være et regulært smykke.
En genstand man tager på, for at præsenterer sig
godt, for at vise sin sociale status og økonomiske
formåen ud fra devicen: Har man brug for at spørge,
hvad prisen er på en Smart Brabus, har man i bund og
grund ikke råd til at købe den.
|