- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Smart Brabus

Fra livsstilssymbol til mondænt smykke

 

 


Af Søren Clauding – januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smart bliver ofte sammenlignet med en go-kart. Den korte akselafstand, motoren bagi, de vævre kurveegenskaber. Men en normal Smart savner hestekræfter. Det gør Smart Brabus ikke. 102 hestekræfter på baghjulene, 10 mm sænkes undervogn, 225 mm brede ultra-lavprofildæk på baghjulene. Hvis en Smart nogensinde skulle kunne være at sammenligne med en go-kart, måtte Brabus’en være den rette.

 

Vi satsede på at køre et par runder på Roskile Racingcenter i Tune, som er en spændende go-kart bane. Men den gik ikke: ”Vi har godkendelse til, at go-karts må køre på banen og ikke andre biler,” var beskeden. Ingen Smart på banen, og dermed er det fastslået: En Smart er ingen go-kart. Sådan!

 

Hen til naboen

Vi har nu egentlig heller aldrig været tilhænger af sammenligningen med go-kart’en. Så det var en hel fornøjelse efter afslaget at kunne køre hen til naboen, FDM Sjællandsringen og spole nogle runder ind i den lille smarte Brabus.

 

0-100 km/t på 8,9 sekunder, 127 km/t for enden af langsiden, inden den indre kylling påbød at benytte bremsepedalen og lynhurtigt igennem både de langsommere og det lidt hurtigere sving. Det var med garanti meget sjovere end det ville have været på go-kartbanen.

 

Brabus’en er nemlig fortsat udrustet med det semiautomatiske automatgear, som benytter en halv baneomgang på at skifte op såvel som ned i gearene. Eneste formildende omstændighed er, at bilen ikke ændre styring under gearskiftet og man så kan benytte den konstante fart gennem svingene til at skifte gear. Det er måske ikke så raceragtigt, men nok det mest effektive.

 

Fin nok…

Nu er det jo nok de færreste, der til daglig drøner rundt med deres biler på en afspærret bane. Men den lille Brabus er altså en sjov oplevelse, når man gør det. Men derfor er det også relevant, hvordan den opfører sig på landevejen. Svaret er: Ikke meget forskellig fra en almindelig Smart. Accelerationen er hurtig, nu svarer den til følelsen, når man sætter sig ind bag rattet. Motorlyden er herlig men kørekomforten er bestemt ikke blevet bedre, tværtimod.

 

Hvorfor så en Smart Brabus? Jo, men aller først: En Smart Brabus er skabt af det tyske tunings/designfirma, grundlagt af Baron Martin Stillman von Brabus tilbage i 1977. Firmaet ligger i Ruhr og gør sig i kraftige, luksuøse og til tider ekstreme modifikationer af Mercedes, Maybach og altså også af Smart biler.

 

Spørger du om prisen har du ikke råd

Det gør de ganske godt. Og det tager sig også godt betalt for det. Den lille Smart Brabus er, foruden at være tunet op til de nævnte 102 hk (via motorstyring og turbulader – maskineriet er fortsat en 3-cylindret benzinmotor), udstyret med den sænkede undervogn, sportsudstødning, klimaanlæg og på forhjulene 175 mm brede 16” alufælge samt de nævnte 225/35-17 baghjul plus lidt instrumentmæssige ændringer.

 

Tilsammen indebærer det, at prisen er steget fra de 95.000 kroner, en ”Pure” version koster til ikke mindre end 250.000 kroner. Voldsom pris, men derigennem jo altså også et radikalt højere tilskud til den danske statskasse. Det må glæde den nuværende regering.

 

Derved omformes Smart Brabus fra at være et stilikon og livsstilssymbol til at være et regulært smykke. En genstand man tager på, for at præsenterer sig godt, for at vise sin sociale status og økonomiske formåen ud fra devicen: Har man brug for at spørge, hvad prisen er på en Smart Brabus, har man i bund og grund ikke råd til at købe den.


 

 


Model:

Smart Brabus

Listepris:

Kr. 249.900

Motor og transmission:

3 cyl. turbobenzin 1,0 l. 102 hk. 147 Nm. Softouch aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 155 km/t/ 19,2 km/l /119 g/km

Hjul:

For: 175/50-16

Bag: 225/35-17

Længde:

2,7 m

Bagagerum:

220-340 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Brabus sportsundervogn. Brabus sportsudstødning. Instrumenter på instrumentbord. 4 airbags. Alufælge. Højdejusterbart rat. Aut. klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. Bagagerums afdækning. Tågelygter.


Læs også testen af Smart fortwo Coupé Diesel >>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt