- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Skoda Yeti 2,0 TDI CR 103 kW 4X4 Ambition

Perfekt i vinterføret


Tekst: Søren Clauding – februar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skoda og firehjulstræk er en usædvanlig sammenblanding. Havde det ikke været fordi Skoda, netop med firehjulstræk, for nylig tog både 2. og 3. pladsen i det berømte Rallye Monte Carlo, ville vi have sagt utænkeligt. Men det er det ikke, bl.a. fordi moderselskabet, Volkswagen, ofte har bygget firehjulstrukne biler. Så teknikken var lige ved hånden.

 

Skoda Yeti er en helt ny bil. Og meget sin egen. Den er kompakt, kun lige godt fire meter lang, men den er høj og vægten er lagt på rummelighed og funktion – men også med et yderst vellykket design.

 

Designmæssig harmoni

Hvis vi var en smule forbeholdne overfor designet på den nye Skoda Suberb, er der intet forbehold i forhold til Yeti’en. Den designmæssige harmoni er stort set fuldkommen og hvad det funktionelle angår, rammer bilen lige i Bulls Eye. Den er et politisk korrekt spejl af tiden – selvom firehjulstræk i almindelighed er ilde set.

 

Som basis model har Yeti da heller ikke træk på alle fire hjul. De terrængående egenskaber er da minimeret til en frihøjde på 18 cm, som er 4-5 cm over almindelige personbiler. Det gør det faktisk muligt, at bevæge sig i lettere terræn alene med forhjulstræk. Men det er klart, at når terræn’et mangler friktion, kommer man ikke længere end hvad dækkenes greb i underlaget tillader. Derfor er Yeti med firehjulstræk langt at foretrække.

 

Godt betalt

Den prøvekørte model hedder Yeti Ambition og har en 140 hestes dieselmotor under motorhjelmen. Prisen er 390.000 kroner, så den er også godt betalt. Men det skal så lige tilføjes, at er det alene pladsen samt basalt gode køreegenskaber, man går efter, kan man for 260.000 kroner erhverve en Yeti med 105 hestes benzinmotor. Og samme model findes også som van på gule nummerplader til 185.000 kroner (inkl. moms).

 

Yeti Ambition med 4X4 og 140 hestekræfter er intet mindre end en drømmebil i det vintervejr, vi har været omgivet af i de sidste måneder. Firehjulstrækket sikrer ikke bare totalt vejgreb under acceleration på fedtet underlag, det giver også en forbilledlig stabilitet ved kurvekørsel og stor tryghed, når det gælder om at fange en uventet udskridning. Er man rutineret, er Yeti desuden et perfekt stykke legetøj på sneglat vej – om end det, ikke mindst af hensyn til de øvrige bilister, ikke er noget, man skal praktisere for meget!!! Men den kan det. Den har et meget fint firehjulstræk og en rigtig god undervogn.

 

Off-road

Største begrænsning i vinterføret er dækmonteringen. Vil man siden køre off-road, gælder det samme. Vinterdæk er gode på etablerede veje, men de kan ikke erstatte grovmønstrede off-road dæk, når man begiver sig udenfor alfarvej. Til gengæld får man overalt god assistance fra en særlig computerstyringsfunktion, som aktiveres, når man trykker på en såkaldt off-road knap. Den igangsætter en række følere, som parrer deres informationer og afgør, hvor tidligt ESP’en skal træde ind, hvor meget spind, hjulene skal præstere før kræfterne føres andre steder hen og optimerer som sådan styring af motor og transmission sat i forhold til kørselsforholdene.



Motoren præsterer nævnte 140 hestekræfter, men især et moment på 320 Nm allerede ved 1750 motoromdrejninger/min. Man kan høre den, men motorlyden er ikke dominerende. Den kan til tider virke en smule brutal og man skal sørge for, at momentet er der, inden koblingen slippes, ellers staller maskineriet og det er ingen fornøjelse… Præstationerne er fine: 190 km/t på toppen og 100 km/t på under 10 sekunder, og hvad brændstofforbruget angår er der ikke meget off-roader over Yeti: over 16 km pr. liter dieselolie, i praksis lige under 15. Det er ret godt. I øvrigt har de gode trækegenskaber resulteret i, at man må trække en anhænger på 2 tons. Det er helt usædvanligt for en bil, der blot måler 4m22cm i længden.

 


 

Super indrettet

Indretningen i Yeti er super. På Ambition modellen disponerer man over tre individuelt nedfældelige bagsædesektioner, der er masser af rummelighed i bagagerummet – til trods for at den bageste transmission sluger lidt plads under gulvet. Der er forskellige elementer i bagagerummet til at fastgøre og samle bagagen. På bagsæderne sidder man lodret, men der er god loftshøjde og rigtig fin benplads.


 


Fortil er den største forskel på at styre Yeti frem for en mere ordinær Skoda personbil, at man sidder lidt højere og som sådan har bedre oversigt over trafikken. Eneste regulære minus er temmelig lang reaktionstid fra sædevarmen – men den kan måske skyldes temperaturer på 5-7 minusgrader i testperioden…

 


Modelnavn:

Skoda Yeti 2,0 TDI CR 103 kW 4X4 Ambition

Listepris:

Kr. 390.000

Motor/ transmission:

4 cyl. 2-l common rail turbo-diesel, 140 hk, 320 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 6 gear. DPF.

Præstationer: topfart/ 0-100 km/t/ brændstoføk/ CO2:

190 km/t/ 9,9 sek. 16,7 km/l 157 g/km

Længde/ højde

4,22 m/ 1m69cm

Bagagerum

405 l/ 1,6 kubikmeter.

Diverse:

ESP, ABS med EBD. Hill-holder. 7 airbags. Semi-automatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Justerbare forlygter. Fartpilot. El-ruder for. Multijusterbart rat. Isofix. Tagræling.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt