Skoda og firehjulstræk er en usædvanlig
sammenblanding. Havde det ikke været fordi Skoda,
netop med firehjulstræk, for nylig tog både 2. og 3.
pladsen i det berømte Rallye Monte Carlo, ville vi
have sagt utænkeligt. Men det er det ikke, bl.a.
fordi moderselskabet, Volkswagen, ofte har bygget
firehjulstrukne biler. Så teknikken var lige ved
hånden.
Skoda Yeti er en helt ny bil. Og meget sin egen. Den
er kompakt, kun lige godt fire meter lang, men den
er høj og vægten er lagt på rummelighed og funktion
– men også med et yderst vellykket design.
Designmæssig harmoni
Hvis vi var en smule forbeholdne overfor designet på
den nye Skoda Suberb, er der intet forbehold i
forhold til Yeti’en. Den designmæssige harmoni er
stort set fuldkommen og hvad det funktionelle angår,
rammer bilen lige i Bulls Eye. Den er et politisk
korrekt spejl af tiden – selvom firehjulstræk i
almindelighed er ilde set.
Som basis model har Yeti da heller ikke træk på alle
fire hjul. De terrængående egenskaber er da
minimeret til en frihøjde på 18 cm, som er 4-5 cm
over almindelige personbiler. Det gør det faktisk
muligt, at bevæge sig i lettere terræn alene med
forhjulstræk. Men det er klart, at når terræn’et
mangler friktion, kommer man ikke længere end hvad
dækkenes greb i underlaget tillader. Derfor er Yeti
med firehjulstræk langt at foretrække.
Godt betalt
Den prøvekørte model hedder Yeti Ambition og har en
140 hestes dieselmotor under motorhjelmen. Prisen er
390.000 kroner, så den er også godt betalt. Men det
skal så lige tilføjes, at er det alene pladsen samt
basalt gode køreegenskaber, man går efter, kan man
for 260.000 kroner erhverve en Yeti med 105 hestes
benzinmotor. Og samme model findes også som van på
gule nummerplader til 185.000 kroner (inkl. moms).
Yeti Ambition med 4X4 og 140 hestekræfter er intet
mindre end en drømmebil i det vintervejr, vi har
været omgivet af i de sidste måneder.
Firehjulstrækket sikrer ikke bare totalt vejgreb
under acceleration på fedtet underlag, det giver
også en forbilledlig stabilitet ved kurvekørsel og
stor tryghed, når det gælder om at fange en uventet
udskridning. Er man rutineret, er Yeti desuden et
perfekt stykke legetøj på sneglat vej – om end det,
ikke mindst af hensyn til de øvrige bilister, ikke
er noget, man skal praktisere for meget!!! Men den
kan det. Den har et meget fint firehjulstræk og en
rigtig god undervogn.
Off-road
Største begrænsning i vinterføret er dækmonteringen.
Vil man siden køre off-road, gælder det samme.
Vinterdæk er gode på etablerede veje, men de kan
ikke erstatte grovmønstrede off-road dæk, når man
begiver sig udenfor alfarvej. Til gengæld får man
overalt god assistance fra en særlig
computerstyringsfunktion, som aktiveres, når man
trykker på en såkaldt off-road knap. Den igangsætter
en række følere, som parrer deres informationer og
afgør, hvor tidligt ESP’en skal træde ind, hvor
meget spind, hjulene skal præstere før kræfterne
føres andre steder hen og optimerer som sådan
styring af motor og transmission sat i forhold til
kørselsforholdene.
Motoren præsterer nævnte 140 hestekræfter, men især
et moment på 320 Nm allerede ved 1750
motoromdrejninger/min. Man kan høre den, men
motorlyden er ikke dominerende. Den kan til tider
virke en smule brutal og man skal sørge for, at
momentet er der, inden koblingen slippes, ellers
staller maskineriet og det er ingen fornøjelse…
Præstationerne er fine: 190 km/t på toppen og 100
km/t på under 10 sekunder, og hvad
brændstofforbruget angår er der ikke meget
off-roader over Yeti: over 16 km pr. liter
dieselolie, i praksis lige under 15. Det er ret
godt. I øvrigt har de gode trækegenskaber resulteret
i, at man må trække en anhænger på 2 tons. Det er
helt usædvanligt for en bil, der blot måler 4m22cm i
længden. |