- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Skoda Yeti GreenLine Active 1,6 TDI CR 105 hk

Fræk bil med mange muligheder


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lad være med at tænke på bilen som en meget miljørigtig multibil. Kik på den og oplev den: Den er egentlig ret fræk. At den så ER temmelig brændstoføkonomisk og tilbyder mange anvendelsesmuligheder gør den jo ikke lige præcis ringere. Kun prisen på 300.000 ekskl. det såkaldte Active Plus udstyr og metallak, som den prøvekørte bil var udrustet med, gav anledning til at klø sig lidt på hagen – men udstyrsniveauet gør sit til, at prisen ikke er skudt helt ved siden af.

 

Vi har tidligere, men kun en enkelt gang prøvekørt en Skoda Yeti (læs testen af Skoda Yeti 2,0 TDI 4X4 hér >>>). Det er et par år siden, det var i udgaven med firehjulstræk og en dieselmotor, der kunne præstere 140 hestekræfter. Glem den, hvis tanken er på den nu prøvekørte miljø-version med en 1,6 liters 105 hestes diesel og forhjulstræk. Indretningen har de til fælles, til en vis grad udseendet, men det er så også dét.

 

Langt på literen

GreenLine betyder nemlig miljø-rigtig på Skoda sprog. Maskineriet på 105 hestekræfter kendes også fra andre af VW-gruppens miljø-optimerede biler og det er absolut tilstrækkeligt til at trække den halvanden tons tunge bil. Fartpræstationerne er ikke overvældende, men sådan en bil er ingen racerbil. At den til gengæld kan køre næsten 22 km/l er ganske pænt og bl.a. opnået ved hjælp af stop/start samt genindvinding af bremseenergien.


 


En Skoda Yeti er jo ikke som udgangspunkt en bil, der gør det let for designerne at opnå god brændstoføkonomi. Med en højde på 1,67 meter og en karrosseriform, der i højere grad tilgodeser rummelighed, anvendelighed og fremkommelighed er der dømt dårlig brændstoføkonomi og høj CO2 udledning, men det er slet ikke tilfældet i Yeti GreenLine.

 

Lavere frihøjde

Fabrikken har da også justeret lidt på basisudgaven for at miljø-optimere den. Eksempelvis har man sænket frihøjden fra de 18 cm, der er standard, til 15,5 cm. Derved kommer frihøjden næsten på niveau med en almindelig personbils og dér forsvandt så lidt af fremkommeligheden. Helt galt er det dog ikke gået, og den er stadig bedre i terræn’et end flade personbiler.

 

Og en plus-effekt er køreegenskaberne, som ganske enkelt nu er bedre på plan asfalt.

 

Men kunststykket har været, at få mest mulig luft til at smyge sig over og hen ad siden på bilen, hvor den ikke møder så meget modstand som under bilen og det projekt er øjensynlig lykkedes meget godt.

 

Oceaner af plads

Med en længde på 4,22 meter er det forbavsende så gode pladsforhold, en Yeti byder på. 405 liter, som kan øges til næsten 1,8 kubikmeter er meget plads. Det er også fleksibel plads, fordi de tre individuelle bagsæder også kan håndteres individuelt. Man kan folde dem ned, man kan tage dem ud af bilen. Og er de alle væk, har man den formidable plads på 1760 liter, for nu at være helt præcis.

 

Den prøvekørte Yeti var som nævnt udrustet med Active Plus udstyrspakken, som omdanner airconditionanlægget til et 2-zone klimaanlæg (inkl. køl i handskerummet). Læderrat og gearknob hører til pakken, det samme gør el-ruder ved bagsædet, fartpilot, fire højtalere bagi og tågeforlygter med drejefunktion (dvs. når nærlyset er tændt, tænder tågelygten i den side, hvor bilen drejer). Prisen er blot 13.000 kroner og de penge er godt givet ud.


 

 

Bagsædepassagererne kan selv indstille ventilationen.

 

Lyt til testen af Skoda Yeti GreenLine >>>



Modelnavn:

Skoda Yeti GreenLine Active 1,6 TDI CR 105 hk

Listepris:

Kr. 299.000

Motor/ transmission:

4 cyl. 1,6-l common rail turbo-diesel, 105 hk, 250 Nm/ 1500-2500 omdr./min. 6 gear. Stop/start

Præstationer: topfart/ 0-100 km/t/ brændstoføk/ CO2:

176 km/t/ 12,1 sek. 21,7 km/l 119 g/km

Længde/ højde

4,22 m/ 1,67cm

Bagagerum

405-1760 l.

Diverse:

ESP, ABS med EBD. Hill-holder. 7 airbags. Semi-automatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Justerbare forlygter. Fartpilot. El-ruder for. Multijusterbart rat. AUX. Isofix. Tagræling.


 

 

 

Bagklappen lukkes ved at trække i gummistroppen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt