Lad være med at tænke på bilen som en meget
miljørigtig multibil. Kik på den og oplev den: Den
er egentlig ret fræk. At den så ER temmelig
brændstoføkonomisk og tilbyder mange
anvendelsesmuligheder gør den jo ikke lige præcis
ringere. Kun prisen på 300.000 ekskl. det såkaldte
Active Plus udstyr og metallak, som den prøvekørte
bil var udrustet med, gav anledning til at klø sig
lidt på hagen – men udstyrsniveauet gør sit til, at
prisen ikke er skudt helt ved siden af.
Vi har tidligere, men kun en enkelt gang prøvekørt
en Skoda Yeti (læs
testen af Skoda Yeti 2,0 TDI 4X4 hér >>>). Det
er et par år siden, det var i udgaven med
firehjulstræk og en dieselmotor, der kunne præstere
140 hestekræfter. Glem den, hvis tanken er på den nu
prøvekørte miljø-version med en 1,6 liters 105
hestes diesel og forhjulstræk. Indretningen har de
til fælles, til en vis grad udseendet, men det er så
også dét.
Langt på literen
GreenLine betyder nemlig miljø-rigtig på Skoda
sprog. Maskineriet på 105 hestekræfter kendes også
fra andre af VW-gruppens miljø-optimerede biler og
det er absolut tilstrækkeligt til at trække den
halvanden tons tunge bil. Fartpræstationerne er ikke
overvældende, men sådan en bil er ingen racerbil. At
den til gengæld kan køre næsten 22 km/l er ganske
pænt og bl.a. opnået ved hjælp af stop/start samt
genindvinding af bremseenergien.
En Skoda Yeti er jo ikke som udgangspunkt en bil,
der gør det let for designerne at opnå god
brændstoføkonomi. Med en højde på 1,67 meter og en
karrosseriform, der i højere grad tilgodeser
rummelighed, anvendelighed og fremkommelighed er der
dømt dårlig brændstoføkonomi og høj CO2 udledning,
men det er slet ikke tilfældet i Yeti GreenLine.
Lavere frihøjde
Fabrikken har da også justeret lidt på basisudgaven
for at miljø-optimere den. Eksempelvis har man
sænket frihøjden fra de 18 cm, der er standard, til
15,5 cm. Derved kommer frihøjden næsten på niveau
med en almindelig personbils og dér forsvandt så
lidt af fremkommeligheden. Helt galt er det dog ikke
gået, og den er stadig bedre i terræn’et end flade
personbiler.
Og en plus-effekt er køreegenskaberne, som ganske
enkelt nu er bedre på plan asfalt.
Men kunststykket har været, at få mest mulig luft
til at smyge sig over og hen ad siden på bilen, hvor
den ikke møder så meget modstand som under bilen og
det projekt er øjensynlig lykkedes meget godt.
Oceaner af plads
Med en længde på 4,22 meter er det forbavsende så
gode pladsforhold, en Yeti byder på. 405 liter, som
kan øges til næsten 1,8 kubikmeter er meget plads.
Det er også fleksibel plads, fordi de tre
individuelle bagsæder også kan håndteres
individuelt. Man kan folde dem ned, man kan tage dem
ud af bilen. Og er de alle væk, har man den
formidable plads på 1760 liter, for nu at være helt
præcis.
Den prøvekørte Yeti var som nævnt udrustet med
Active Plus udstyrspakken, som omdanner
airconditionanlægget til et 2-zone klimaanlæg (inkl.
køl i handskerummet). Læderrat og gearknob hører til
pakken, det samme gør el-ruder ved bagsædet,
fartpilot, fire højtalere bagi og tågeforlygter med
drejefunktion (dvs. når nærlyset er tændt, tænder
tågelygten i den side, hvor bilen drejer). Prisen er
blot 13.000 kroner og de penge er godt givet ud.
Bagsædepassagererne kan selv
indstille ventilationen.
|