- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Superb Elegance 2,0 TDI CR DSG

Den er mere end superb


Tekst: Søren Clauding – januar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Engang sagde Jeremy Clarkson fra BBC TV-programmet TopGear, at paraplyholderen i døren var det eneste superb, der var ved en Skoda Superb. Den udtalelse kan han glemme alt om i forbindelse med den nye generation af den store tjekke. Paraplyholderen er bevaret og derudover er den mere end superb i næsten enhver henseende.

 

Bagklappen f.eks.: Den er konstrueret sådan, at man kan vælge at benytte bilen som en sedan med vanlig lille åbning eller alternativt klappe den op, helt op til tagets underkant, som en ægte hatchback. Oven i købet er låsemekanismen minimeret, så den ikke tager mere plads end de såkaldte bagageknusere, som ved samme lejlighed er blevet pakket pænt ind, så de ikke kan knuse det mindste bagage. En genial konstruktion, som ikke er set før hos en eneste af de andre bilfabrikker.


 


Mange købere

Det øger naturligvis bilens anvendelighed og da løsningen næppe er særlig kostbar, vil kommende Superb ejere utvivlsomt værdsætte funktionen. Et beskedent gæt er, at der hen ad vejen vil komme mange nye Superb ejere. Den prøvekørte model var top-versionen, Elegance 2,0 TDI CR DSG, som inklusive et virkelig superb udstyrsniveau kan erhverves for blot 460.000 kroner. For at sætte beløbet i perspektiv, koster den billigste af varianterne blot 300.000 kroner.

 

Det er virkelig gode priser for biler, der måler 4,84 meter i længden og byder på kolossal kabineplads. Det opleves især på bagsædet, hvor benpladsen er uovertruffen og man kunne fristes til at tro, at en del af pladsen var hentet ud af bagagerummet. Men nej: Hér disponerer man over 565 regulære bagagerumsliter. Forklaringen er bl.a., at bagsæderyglænene er forholdsvis oprette, faktisk så oprette, at det kniber lidt med afstanden til loftet, hvis man er 1,80 meter eller derover.


 

 


Det visuelle

Visuelt er Skoda Superb efter nogles mening en meget smuk bil. Heldigvis er udseende smag og behag, for os trigger den ikke synderligt. En smule gammeldags, en smule adstadig, hvor traditionelle luksusbil-stafferinger holdes i hævd. Det sender tankerne hen på britiske biler som Rover og Jaguar og det er vel også meningen, men det vidner ikke om dynamik og køreglæde.

 

Det er egentlig synd, for Skoda har, formentlig med værdifulde input fra moderselskabet i Tyskland, skabt en bil, der især i den prøvekørte variant på én gang er komfortabel og underholdende at køre i. Køreegenskaberne er præcise, der er fin styrerespons, den er enkel at køre hurtig med, også i hurtige kurver. Og dieselmotoren er med sine 170 hestekræfter både kraftfuld og potent.



DSG-gear

Desuden var Superb’en forsynet med DSG-gear. Det er første gang, vi prøvekører den avancerede dobbelt-gearkasse i kombination med dieselmotor og trods maskineriets kontante og påtrængende drejningsmoment, fungerede konstellationen perfekt.

 

I disse miljø-tider er det også værd at påpege en flot brændstoføkonomi. Officielt kører man 16,4 km/l, i praksis med klimaanlæg, el-bagrude, glatte veje og ingen særlig tanke på brændstofforbruget lidt mindre, men faktisk ikke så meget mindre. Og i en bil, der går til 100 km/t på 9 sekunder og rammer de 220 km/t på toppen er det ret godt.

 


Model:

Skoda Superb Elegance 2,0 TDI CR DSG

Listepris:

kr. 460.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l common rail dieselmotor. 170 hk – 350 Nm ved 1750-2500 o/min. 6 trins sekventielt DSG-gear. Dæk: 205/55-17

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

9 sek/220 km/t/

16,4 km/l /159 g/km

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

565 liter

Diverse

ABS med EBD. BAS. ESP med ASR. 17” alufælge. Bi-Xenonlygter. Fjernbetjent centrallås. Dobbeltbagklap. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. El-forsæder. Paraplyholder i venstre bagdør. Parkeringssensor.  Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt