Engang sagde Jeremy Clarkson fra BBC TV-programmet
TopGear, at paraplyholderen i døren var det eneste
superb, der var ved en Skoda Superb. Den udtalelse
kan han glemme alt om i forbindelse med den nye
generation af den store tjekke. Paraplyholderen er
bevaret og derudover er den mere end superb i næsten
enhver henseende.
Bagklappen f.eks.: Den er konstrueret sådan, at man
kan vælge at benytte bilen som en sedan med vanlig
lille åbning eller alternativt klappe den op, helt
op til tagets underkant, som en ægte hatchback. Oven
i købet er låsemekanismen minimeret, så den ikke
tager mere plads end de såkaldte bagageknusere, som
ved samme lejlighed er blevet pakket pænt ind, så de
ikke kan knuse det mindste bagage. En genial
konstruktion, som ikke er set før hos en eneste af
de andre bilfabrikker.
Mange købere
Det øger naturligvis bilens anvendelighed og da
løsningen næppe er særlig kostbar, vil kommende
Superb ejere utvivlsomt værdsætte funktionen. Et
beskedent gæt er, at der hen ad vejen vil komme
mange nye Superb ejere. Den prøvekørte model var
top-versionen, Elegance 2,0 TDI CR DSG, som
inklusive et virkelig superb udstyrsniveau kan
erhverves for blot 460.000 kroner. For at sætte
beløbet i perspektiv, koster den billigste af
varianterne blot 300.000 kroner.
Det er virkelig gode priser for biler, der måler
4,84 meter i længden og byder på kolossal
kabineplads. Det opleves især på bagsædet, hvor
benpladsen er uovertruffen og man kunne fristes til
at tro, at en del af pladsen var hentet ud af
bagagerummet. Men nej: Hér disponerer man over 565
regulære bagagerumsliter. Forklaringen er bl.a., at
bagsæderyglænene er forholdsvis oprette, faktisk så
oprette, at det kniber lidt med afstanden til
loftet, hvis man er 1,80 meter eller derover.
|
|
|
|
Det visuelle
Visuelt er Skoda Superb efter nogles mening en meget
smuk bil. Heldigvis er udseende smag og behag, for
os trigger den ikke synderligt. En smule gammeldags,
en smule adstadig, hvor traditionelle
luksusbil-stafferinger holdes i hævd. Det sender
tankerne hen på britiske biler som Rover og Jaguar
og det er vel også meningen, men det vidner ikke om
dynamik og køreglæde.
Det er egentlig synd, for Skoda har, formentlig med
værdifulde input fra moderselskabet i Tyskland,
skabt en bil, der især i den prøvekørte variant på
én gang er komfortabel og underholdende at køre i.
Køreegenskaberne er præcise, der er fin
styrerespons, den er enkel at køre hurtig med, også
i hurtige kurver. Og dieselmotoren er med sine 170
hestekræfter både kraftfuld og potent.
DSG-gear
Desuden var Superb’en forsynet med DSG-gear. Det er
første gang, vi prøvekører den avancerede
dobbelt-gearkasse i kombination med dieselmotor og
trods maskineriets kontante og påtrængende
drejningsmoment, fungerede konstellationen perfekt.
I disse miljø-tider er det også værd at påpege en
flot brændstoføkonomi. Officielt kører man 16,4
km/l, i praksis med klimaanlæg, el-bagrude, glatte
veje og ingen særlig tanke på brændstofforbruget
lidt mindre, men faktisk ikke så meget mindre. Og i
en bil, der går til 100 km/t på 9 sekunder og rammer
de 220 km/t på toppen er det ret godt.
Model: |
Skoda Superb Elegance 2,0 TDI CR DSG |
Listepris: |
kr. 460.000 |
Motor og transmission: |
4 cyl. 2 l common rail dieselmotor. 170 hk –
350 Nm ved 1750-2500 o/min. 6 trins
sekventielt DSG-gear. Dæk: 205/55-17 |
Præstationer 0-100 km/t/ topfart/
brændstoføk/ CO2 udledning: |
9 sek/220 km/t/
16,4 km/l /159 g/km |
Længde: |
4,84 m |
Bagagerum: |
565 liter |
Diverse |
ABS med EBD. BAS. ESP med ASR. 17” alufælge.
Bi-Xenonlygter. Fjernbetjent centrallås.
Dobbeltbagklap. 6 airbags. Multijusterbart
læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare
sidespejle m. varme. El-ruder. El-forsæder.
Paraplyholder i venstre bagdør.
Parkeringssensor. Isofix. |
|
|
|
|
|