- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest:

Skoda Rapid Elegance 1,4 TSI 122 hk DSG 7g

En bil, der er helt sin egen


Af Søren Clauding – maj 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skoda Rapid er en ny model fra Skoda, en bil, der ikke læner sig op ad nogle af de eksisterende tekniske platforme i Volkswagen-gruppen og dermed en bil, der er helt sin egen. At den dog er en Skoda, vidner designet om. Man er ikke i tvivl, og den inkluderer da også nogle af de særlige Skoda-løsninger, som fabrikkens designere har forstået at optimere på grundlag af, så funktionen er i top.

 

Skoda Rapid ser f.eks. ud som en sedan, altså en bil med udvendigt bagagerum. Men når man åbner bagagerumsklappen, viser den sig at være tophængslet, dvs. samme system som man kan opleve hos Skoda Superb. Udover at bagklappen er lidt tung, har den konstruktion muliggjort rigtig fine adgangsforhold til bagagerummet. Og trods en længde på under 4,5 meter rummer bagagerummet 550 liter og kan i øvrigt udvides op til 1,5 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

Højt bagparti en del af forklaringen

Den store plads opnås dels i kraft af bagklap systemet, dels ved at der ikke er reservehjul - blot et lappekit - men ikke mindst ved at bagpartiet er forholdsvist højt. Det medfører så at udsynet bagud ikke præcis er forbilledligt. Det havde man dog i den prøvekørte bil med Elegance udstyr så kompenseret for ved hjælp af p-sensorer og gode sidespejle.


 


Og det hele er fuldstændig godkendt, når man sætter sig ind på bagsædet. Der er bare så formidabelt god plads, til benene, til fødderne. Bravo!

 

Rapid og Skoda

Rapid-navnet er nyt i Skoda sammenhæng og alligevel ikke. Udover at rapid var navnet på nogle hurtiggående biler fra før 2. verdenskrig, fandtes der tilbage i 1984 også en coupé-version af Skoda 130 med tilnavnet Rapid. 130’eren er ikke værd at erindre, for den kørte godt nok elendigt, men Rapid-navnet passer udmærket til den nye bil, i hvert fald når den er udrustet med VW-gruppens (ups, der var lige en sammenhæng med resten af koncernen) 1,2 liters 122-hestes benzinmotor suppleret med det hæder vundne 7-trins DSG-gear.

 

Præstationerne med den sammensætning er nemlig rigtig fine. 0-100 km/t på 9,5 sekunder – uden at man behøver røre en finger for det. Skiftet klares umærkeligt og går man lidt til den, trækker den langt ud i gearene. Gearskiftet styres elektronisk og er som de fleste dobbeltkoblingsgear bedst til at skifte hurtigt opad under acceleration. Kører man stille og roligt gennem en by og træder speederen i bund for hurtigt at komme op i landevejstempo, skal gearkassen først lige indstille sig på, at det er det, man vil, før den sørger for det rette gear.

 

Fremragende benzinøkonomi

En af grundene dertil er selvfølgelig, at brændstoføkonomien er meget vigtig. Elektronikken sikrer, at man kører med minimalt benzinforbrug – og når man uventet (for den kan trods alt ikke læse bytavler) tvinger den til at ændre kørestil, skal den have lov til at ”tænke sig om”. Resultatet er da også blevet, at Skoda Rapid har et forbrugstal på 18,5 km/l. Der er eminent i en benzinbil med 122 hestekræfter.

 

I øvrigt går denne øvelse hen og bliver en smule teoretisk, for Skoda Rapid lægger trods navnet og fartpotentialet slet ikke op til at køre hurtigt. Det skal dog tilføjes, at det prøvekørte eksemplar stadig var udstyret med vinterdæk, overrasket af det pludselige forår, så køreegenskaberne kom ikke helt til deres ret.

 

Komfortabel affjedring

Men affjedringen er meget komfortabel, underbygget af de i det lune vejr noget mere bløde dæk-gummi, men styrepræcisionen kunne vi ikke afprøve med tilstrækkelig sikkerhed. Med vinterdæk var den en smule upræcis, men der er ingen grund til at tro at ikke den rette dækmontering ville rette op på den detalje.

 

Køreoplevelsen i øvrigt er ligeså komfortabel, bilen er smidig og støjsvag. Et rigtig godt bekendtskab.

 

God pris

Den billigste Skoda Rapid koster 175.000 kroner. Det er en god pris, fordi man får meget bil for pengene. Den prøvekørte variant var steget med 90.000 kroner, men udover TSI motoren – for sådan en er der nemlig tale om – og DSG-gearet, som står for en del af prisforøgelsen er udstyret også rimelig godt.

 

Eleganceudstyret omfatter foruden de førnævnte p-sensorer bagtil bl.a. tågeforlygter, lygtevasker, læderrat og klimaanlæg. Det lægges oven i indholdet af de lavere udstyrsversioner, som bl.a. inkluderer fartpilot, sædevarme og elektriske sideruder. Alt i alt får man til den pris en temmelig helstøbt bil, som er beregnet til glimrende komfortabel transport af både 4-5 passagerer og deres bagage.

Skoda Rapid i Motorradioen


 


Model:

Skoda Rapid Elegance 1,4 TSI 122 hk DSG 7g

Listepris:

Kr. 265.000

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzinmotor 1,4 l. 122 hk. 200 Nm/1500-4000 omdr./min. 7 trins aut. dobbeltkoblings DSG-gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 286 km/t/ 18,5 km/l /124 g/km

Længde:

4,48 m

Bagagerum:

550-1490 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 15” alufælge. Tågelygter for og bag. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt