Skoda Rapid er en ny model fra Skoda, en bil, der
ikke læner sig op ad nogle af de eksisterende
tekniske platforme i Volkswagen-gruppen og dermed en
bil, der er helt sin egen. At den dog er en Skoda,
vidner designet om. Man er ikke i tvivl, og den
inkluderer da også nogle af de særlige
Skoda-løsninger, som fabrikkens designere har
forstået at optimere på grundlag af, så funktionen
er i top.
Skoda Rapid ser f.eks. ud som en sedan, altså en bil
med udvendigt bagagerum. Men når man åbner
bagagerumsklappen, viser den sig at være tophængslet,
dvs. samme system som man kan opleve hos Skoda
Superb. Udover at bagklappen er lidt tung, har den
konstruktion muliggjort rigtig fine adgangsforhold
til bagagerummet. Og trods en længde på under 4,5
meter rummer bagagerummet 550 liter og kan i øvrigt
udvides op til 1,5 kubikmeter, når bagsæderyglænene
lægges ned.
Højt bagparti en del af forklaringen
Den store plads opnås dels i kraft af bagklap
systemet, dels ved at der ikke er reservehjul - blot
et lappekit - men ikke mindst ved at bagpartiet er
forholdsvist højt. Det medfører så at udsynet bagud
ikke præcis er forbilledligt. Det havde man dog i
den prøvekørte bil med Elegance udstyr så
kompenseret for ved hjælp af p-sensorer og gode
sidespejle.
Og det hele er fuldstændig godkendt, når man sætter
sig ind på bagsædet. Der er bare så formidabelt god
plads, til benene, til fødderne. Bravo!
Rapid og Skoda
Rapid-navnet er nyt i Skoda sammenhæng og alligevel
ikke. Udover at rapid var navnet på nogle
hurtiggående biler fra før 2. verdenskrig, fandtes
der tilbage i 1984 også en coupé-version af Skoda
130 med tilnavnet Rapid. 130’eren er ikke værd at
erindre, for den kørte godt nok elendigt, men
Rapid-navnet passer udmærket til den nye bil, i
hvert fald når den er udrustet med VW-gruppens (ups,
der var lige en sammenhæng med resten af koncernen)
1,2 liters 122-hestes benzinmotor suppleret med det
hæder vundne 7-trins DSG-gear.
Præstationerne med den sammensætning er nemlig
rigtig fine. 0-100 km/t på 9,5 sekunder – uden at
man behøver røre en finger for det. Skiftet klares
umærkeligt og går man lidt til den, trækker den
langt ud i gearene. Gearskiftet styres elektronisk
og er som de fleste dobbeltkoblingsgear bedst til at
skifte hurtigt opad under acceleration. Kører man
stille og roligt gennem en by og træder speederen i
bund for hurtigt at komme op i landevejstempo, skal
gearkassen først lige indstille sig på, at det er
det, man vil, før den sørger for det rette gear.
Fremragende benzinøkonomi
En af grundene dertil er selvfølgelig, at
brændstoføkonomien er meget vigtig. Elektronikken
sikrer, at man kører med minimalt benzinforbrug – og
når man uventet (for den kan trods alt ikke læse
bytavler) tvinger den til at ændre kørestil, skal
den have lov til at ”tænke sig om”. Resultatet er da
også blevet, at Skoda Rapid har et forbrugstal på
18,5 km/l. Der er eminent i en benzinbil med 122
hestekræfter.
I øvrigt går denne øvelse hen og bliver en smule
teoretisk, for Skoda Rapid lægger trods navnet og
fartpotentialet slet ikke op til at køre hurtigt.
Det skal dog tilføjes, at det prøvekørte eksemplar
stadig var udstyret med vinterdæk, overrasket af det
pludselige forår, så køreegenskaberne kom ikke helt
til deres ret.
Komfortabel affjedring
Men affjedringen er meget komfortabel, underbygget
af de i det lune vejr noget mere bløde dæk-gummi,
men styrepræcisionen kunne vi ikke afprøve med
tilstrækkelig sikkerhed. Med vinterdæk var den en
smule upræcis, men der er ingen grund til at tro at
ikke den rette dækmontering ville rette op på den
detalje.
Køreoplevelsen i øvrigt er ligeså komfortabel, bilen
er smidig og støjsvag. Et rigtig godt bekendtskab.
God pris
Den billigste Skoda Rapid koster 175.000 kroner. Det
er en god pris, fordi man får meget bil for pengene.
Den prøvekørte variant var steget med 90.000 kroner,
men udover TSI motoren – for sådan en er der nemlig
tale om – og DSG-gearet, som står for en del af
prisforøgelsen er udstyret også rimelig godt.
Eleganceudstyret omfatter foruden de førnævnte
p-sensorer bagtil bl.a. tågeforlygter, lygtevasker,
læderrat og klimaanlæg. Det lægges oven i indholdet
af de lavere udstyrsversioner, som bl.a. inkluderer
fartpilot, sædevarme og elektriske sideruder. Alt i
alt får man til den pris en temmelig helstøbt bil,
som er beregnet til glimrende komfortabel transport
af både 4-5 passagerer og deres bagage.
|