- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Skoda Octavia Elegance 1.8 TSI DSG7

Årets Bil med fart på…


Af Søren Clauding – december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skoda Octavia i Motorradioen


Skoda Octavia blev valgt til Årets Bil i Danmark 2014, sådan som undertegnede ser det, ud fra nogle ganske specifikke grunde: Størrelse, køreegenskaber, kvalitet og pris. Det er faktorer, der passer perfekt til det danske publikum, hvor det fortsat kun er de færreste, der kan optimere bilbehovet ved at investere i mere end én bil.

 

Octavia opfylder alle de nævnte kriterier med bravur, men er som sådan ikke banebrydende. Designet lader i hvert fald den store opfindsomhed at hente. Men for de allerfleste er friheden til at vælge et smart designer-design sekundær, når det gælder om at få rigtig meget god bil for pengene. Og umoderne er den da heller ikke. Tidløs, kan man måske kalde den.

 

Kører fremragende

Og så kører den fremragende. Vi prøvekørte den første gang i forbindelse med de første internationale testkørsler i det sydlige Portugal (læs First World Test af Skoda Octavia hér >>>). Dengang foregik det alene på 17” fælge og vi mistænkte lavprofildækkene for at være medvirkende til lidt for fast affjedring. Det blev bekræftet under danske kørselsforhold med 16” fælge og sandt at sige klæder 16” fælge dens køreegenskaber endnu bedre med henblik på maksimal kørselskomfort. Og det passede rigtig godt til den prøvekørte variant.



Den prøvekørte bil var nemlig Skoda Octavia Elegance 1,8 TSI. Og man skal ikke lade sig foranledige til at tro, at ”Elegance” lægger op til en ”flyder-tur”. 1,8 TSI betyder 180 hestekræfter, suveræne fartpræstationer og dermed krav om styrepræcision og stabilitet, som der meget gerne må 17” fælge med tilhørende lavprofildæk til at sikre. Men Det ER Elegance udgaven og som sådan i højere grad en Gran Turismo bil. Derfor er 16” fælgene et ”elegant kompromis”. Og bilen er absolut tilstrækkelig stabil, sporsikker og styrepræcis.

 

Hellere én stor end to små

Iagttagelserne fra prøvekørslerne i Portugal er fortsat gyldige. I dansk scenarie, omgivet af vrimler af småbiler, virker Octavia endnu større. Og prissat til 200.000 kroner for den billigste variant, får man mere for pengene ved at købe én Octavia end f.eks. 2 stk. Citigo.

 

Kørekomforten, transportmulighederne og fleksibiliteten er ganske enkelt overvældende stor. Og den bliver endnu større, hvis man vælger bilen i stationcar-versionen – det vender vi tilbage til. Men selvfølgelig skal man i familien være enige om, at én bil rækker.

 

Luksus-variant

Elegance-varianten er en luksusvariant. Som udgangspunkt koster den 324.000 kroner og den prøvekørte bil var yderligere påhængt med udstyr for næsten 100.000 kroner, herunder BiXenon forlygter til 18.000 kroner, som givet er fortræffeligt kørelys på de mørke vinternætter. Det er en stor sikkerhed.

 

Basisudstyret på Elegance-niveau er dog heller ikke at kimse af: Igen med årstiden in mente: Regnsensor, 2-zone klimaanlæg (som er fremragende til at håndtere temperaturen i kabinen), fjernlysassistent, der blænder ned for modkørende og meget andet.

 

Harmonisk

Motoren kendes fra andre af VW-gruppens biler og den er i kombination med dobbeltkoblings ”DSG” gearet en herlig oplevelse. Hvis Octavia’en havde racerpotentiale, ville DSG-gearets til tider lidt tøvende nedgearing (hvis gearet f.eks. ”forventer”, at man vil op i gearene, og kørselsforholdende kræver det modsatte), være mærkbart. Netop fordi Octavia 1,8 TSI og den fleksible, dynamiske motorgang lægger op til hurtig landevejskørsel og ikke til ustandselige op- og nedgearinger på en ”racerbane-vej”, passer gearet perfekt.



Som sådan bliver kørslen afslappet og komfortabel, i øvrigt underbygget yderligere af et lavt støjniveau.

 

Pladsforholdene har vi beskrevet ved de første testkørsler, kvaliteten er på det velkendte VW niveau, og prisen: tjah, uanset man betaler 200.000 eller som her 418.000 kroner ekstraudstyret inkluderet får man meget bil for pengene. Det er ikke så mærkeligt, at Skoda Octavia blev Årets Bil i Danmark.


 


Model:

Skoda Octavia Elegance 1,8 TSI DSG7 H/B

Listepris:

Kr. 324.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l turbo-benzin. 180 hk v. 6200 omdr./min. 250 Nm/1250-5000 omdr./min. 7 trins DSG automatisk dobbeltkoblingsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,4 sek./ 231 km/t/ 17,5 km/l / 131 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

590-1580 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. Bi-Xenon forlygter. Forlygtevisker/ vasker. Regnsensor. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Træthedsovervågning. Sædevarme. Isofix. P-sensorer bag.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt