Skoda Octavia i Motorradioen
Skoda Octavia blev valgt til Årets Bil i Danmark
2014, sådan som undertegnede ser det, ud fra nogle
ganske specifikke grunde: Størrelse, køreegenskaber,
kvalitet og pris. Det er faktorer, der passer
perfekt til det danske publikum, hvor det fortsat
kun er de færreste, der kan optimere bilbehovet ved
at investere i mere end én bil.
Octavia opfylder alle de nævnte kriterier med
bravur, men er som sådan ikke banebrydende. Designet
lader i hvert fald den store opfindsomhed at hente.
Men for de allerfleste er friheden til at vælge et
smart designer-design sekundær, når det gælder om at
få rigtig meget god bil for pengene. Og umoderne er
den da heller ikke. Tidløs, kan man måske kalde den.
Kører fremragende
Og så kører den fremragende. Vi prøvekørte den
første gang i forbindelse med de første
internationale testkørsler i det sydlige Portugal (læs
First World Test af Skoda Octavia hér >>>).
Dengang foregik det alene på 17” fælge og vi
mistænkte lavprofildækkene for at være medvirkende
til lidt for fast affjedring. Det blev bekræftet
under danske kørselsforhold med 16” fælge og sandt
at sige klæder 16” fælge dens køreegenskaber endnu
bedre med henblik på maksimal kørselskomfort. Og det
passede rigtig godt til den prøvekørte variant.
Den prøvekørte bil var nemlig Skoda Octavia Elegance
1,8 TSI. Og man skal ikke lade sig foranledige til
at tro, at ”Elegance” lægger op til en ”flyder-tur”.
1,8 TSI betyder 180 hestekræfter, suveræne
fartpræstationer og dermed krav om styrepræcision og
stabilitet, som der meget gerne må 17” fælge med
tilhørende lavprofildæk til at sikre. Men Det ER
Elegance udgaven og som sådan i højere grad en Gran
Turismo bil. Derfor er 16” fælgene et ”elegant
kompromis”. Og bilen er absolut tilstrækkelig
stabil, sporsikker og styrepræcis.
Hellere én stor end to små
Iagttagelserne fra prøvekørslerne i Portugal er
fortsat gyldige. I dansk scenarie, omgivet af
vrimler af småbiler, virker Octavia endnu større. Og
prissat til 200.000 kroner for den billigste
variant, får man mere for pengene ved at købe én
Octavia end f.eks. 2 stk. Citigo.
Kørekomforten, transportmulighederne og
fleksibiliteten er ganske enkelt overvældende stor.
Og den bliver endnu større, hvis man vælger bilen i
stationcar-versionen – det vender vi tilbage til.
Men selvfølgelig skal man i familien være enige om,
at én bil rækker.
Luksus-variant
Elegance-varianten er en luksusvariant. Som
udgangspunkt koster den 324.000 kroner og den
prøvekørte bil var yderligere påhængt med udstyr for
næsten 100.000 kroner, herunder BiXenon forlygter
til 18.000 kroner, som givet er fortræffeligt
kørelys på de mørke vinternætter. Det er en stor
sikkerhed.
Basisudstyret på Elegance-niveau er dog heller ikke
at kimse af: Igen med årstiden in mente: Regnsensor,
2-zone klimaanlæg (som er fremragende til at
håndtere temperaturen i kabinen), fjernlysassistent,
der blænder ned for modkørende og meget andet.
Harmonisk
Motoren kendes fra andre af VW-gruppens biler og den
er i kombination med dobbeltkoblings ”DSG” gearet en
herlig oplevelse. Hvis Octavia’en havde
racerpotentiale, ville DSG-gearets til tider lidt
tøvende nedgearing (hvis gearet f.eks. ”forventer”,
at man vil op i gearene, og kørselsforholdende
kræver det modsatte), være mærkbart. Netop fordi
Octavia 1,8 TSI og den fleksible, dynamiske
motorgang lægger op til hurtig landevejskørsel og
ikke til ustandselige op- og nedgearinger på en
”racerbane-vej”, passer gearet perfekt.
Som sådan bliver kørslen afslappet og komfortabel, i
øvrigt underbygget yderligere af et lavt støjniveau.
Pladsforholdene har vi beskrevet ved de første
testkørsler, kvaliteten er på det velkendte VW
niveau, og prisen: tjah, uanset man betaler 200.000
eller som her 418.000 kroner ekstraudstyret
inkluderet får man meget bil for pengene. Det er
ikke så mærkeligt, at Skoda Octavia blev Årets Bil i
Danmark.
|