- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Skoda Octavia Combi:


Gennemarbejdet stationcar

Af Søren Clauding - 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2004 præsenterede Skoda den første bil i en ny generation af mellemklassebilen Octavia. Den første variant var en 4-dørs sedan, siden fulgte en 5-dørs version med tophængslet bagklap og senest en stationcar-udgave, som på Skoda-sprog kaldes ”Combi”.

 

Skoda Octavia Combi er en ualmindelig gennemarbejdet stationcar med en række finesser, som ikke er set andre steder. I kabinen er der god plads, men det for en stationcar så vigtige bagagerum er ikke bar utrolig stort (580 liter under bagagerumsdækkenet) men også anvendeligt.

 

Inden man kommer så langt åbnes bagklappen. Stor bred – og slet ikke tung. Når først man lige har givet den det første træk opad, klarer den resten selv. Det vil enhver bilist med ikke al for mange armkræfter sætte pris på. Når den skal lukkes igen bruger man en gribe-stang på indersiden i stedet for et håndtag – en enkel og god løsning.

 

Bagagerumsdækkenet hindrer ethvert indsyn. Det er af rullegardinstypen, men Skoda har udviklet låsemekanismen, så man bare skal vippe til kanten på gardinet, så glider det op af sig selv. Aldrig set før, utrolig enkelt og næsten genialt.

 

I selve rummet på den prøvekørte udstyrsversion var der to rummelig og aflukkelige rum i hver side. Der var posekroge til at sikre, at indkøbsposer ikke vælter, bagagenet til at fastholde mindre genstande i rummet – og i alt seks kroge til at fastgøre bagagenettet fra. Glideskinner uden på tæppebeklædningen, så bagagen let kan skubbes på plads, og de asymetrisk delelige og nedfoldelige bagsæderyglæn havde oven i købet en skilem i midten under midterarmlænet, så lange genstande kan medbringes uden at man skal give køb på i hvert fald fire siddepladser.

 

Under bagagerumsgulvet findes et regulært reservehjul. Det er næsten uforklarligt at der er blevet plads til det. Et rigtig godt stykke arbejde!

 

Den prøvekørte udgave havde 1,9 liters turbodieselmotor. Man benytter Volkswagens gennemprøvede pumpe-dyse teknik og selvom motoren yder beskedne 105 hestekræfter giver den bilen præstationer, der svarer til meget mere. Men den larmer, især under acceleration – og det giver en ellers velfungerende og velkørende stationcar et minus. Anderledes er det naturligvis med benzinmotorerne, men skal man køre langt og gerne vil opnå en fornuftig brændstoføkonomi – hvad Skoda Octavia TDI bestemt giver – er det irriterende at man ikke har fået styr på støjniveauet.

 

Modelnavn:

Skoda Octavia Combi 1,9 TDI

Pris:

Kr. 276.000

Motor:

4 cyl. 1,9 l. turbodiesel, 105 hk

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

11,9 sek/191 km/t/19,2 km/l

Længde:

4,57 m

Bagagerum:

580 liter

Div. udstyr:

El-ruder for.

Skoda Octavia Stationcar er ikke specielt iøjefaldende, men den er harmonisk designet og meget rummelig.

 

Bagagerummet rummer ikke mindre end 580 liter. Bemærk glideskinnerne i bunden. Foto:

Førerpladsen er funktionel men ikke særlig ophidsende.

 

Gribestanden på indersiden af den let betjente bagklap er en god og anderledes løsning, når klappen skal lukkes igen.

 

TDI-motoren på 1,9 liter yder 105 hestekræfter og trækker som havde den flere. Men den støjer! 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt