I 2004 præsenterede
Skoda den første bil i en ny generation af
mellemklassebilen Octavia. Den første variant var en
4-dørs sedan, siden fulgte en 5-dørs version med
tophængslet bagklap og senest en stationcar-udgave,
som på Skoda-sprog kaldes ”Combi”.
Skoda Octavia Combi er
en ualmindelig gennemarbejdet stationcar med en
række finesser, som ikke er set andre steder. I
kabinen er der god plads, men det for en stationcar
så vigtige bagagerum er ikke bar utrolig stort (580
liter under bagagerumsdækkenet) men også
anvendeligt.
Inden man kommer så
langt åbnes bagklappen. Stor bred – og slet ikke
tung. Når først man lige har givet den det første
træk opad, klarer den resten selv. Det vil enhver
bilist med ikke al for mange armkræfter sætte pris
på. Når den skal lukkes igen bruger man en
gribe-stang på indersiden i stedet for et håndtag –
en enkel og god løsning.
Bagagerumsdækkenet
hindrer ethvert indsyn. Det er af rullegardinstypen,
men Skoda har udviklet låsemekanismen, så man bare
skal vippe til kanten på gardinet, så glider det op
af sig selv. Aldrig set før, utrolig enkelt og
næsten genialt.
I selve rummet på den
prøvekørte udstyrsversion var der to rummelig og
aflukkelige rum i hver side. Der var posekroge til
at sikre, at indkøbsposer ikke vælter, bagagenet til
at fastholde mindre genstande i rummet – og i alt
seks kroge til at fastgøre bagagenettet fra.
Glideskinner uden på tæppebeklædningen, så bagagen
let kan skubbes på plads, og de asymetrisk delelige
og nedfoldelige bagsæderyglæn havde oven i købet en
skilem i midten under midterarmlænet, så lange
genstande kan medbringes uden at man skal give køb
på i hvert fald fire siddepladser.
Under bagagerumsgulvet
findes et regulært reservehjul. Det er næsten
uforklarligt at der er blevet plads til det. Et
rigtig godt stykke arbejde!
Den prøvekørte udgave
havde 1,9 liters turbodieselmotor. Man benytter
Volkswagens gennemprøvede pumpe-dyse teknik og
selvom motoren yder beskedne 105 hestekræfter giver
den bilen præstationer, der svarer til meget mere.
Men den larmer, især under acceleration – og det
giver en ellers velfungerende og velkørende
stationcar et minus. Anderledes er det naturligvis
med benzinmotorerne, men skal man køre langt og
gerne vil opnå en fornuftig brændstoføkonomi – hvad
Skoda Octavia TDI bestemt giver – er det irriterende
at man ikke har fået styr på støjniveauet.
Modelnavn: |
Skoda Octavia Combi 1,9 TDI |
Pris: |
Kr. 276.000 |
Motor: |
4 cyl. 1,9 l.
turbodiesel, 105 hk |
Præstationer 0-100
km/t/topfart/
benzinøk: |
11,9 sek/191 km/t/19,2
km/l |
Længde: |
4,57 m |
Bagagerum: |
580 liter |
Div. udstyr: |
El-ruder for.
|
|