- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Skoda Octavia Combi RS


Når køreglæde er tilladt

Af Søren Clauding - oktober 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det lyder lidt hysterisk. En Skoda Octavia med 200 hestekræfter, 0-100 km/t på 7,5 sekunder og så er det oven i købet en stationcar.

 

Men det er slet ikke spor hysterisk, hvis man hører til dem, for hvem begrebet køreglæde ikke er forbudt. Det er slet ikke hysterisk, når man kan erhverve sig de mange hestekræfter, de fine præstationer samtidig med et bagagerum, der er stort som en balsal – til en efter omstændighederne rimelig pris på 414.000 kroner. Prisen er nemlig meget lig hvad man skal betale for andre high-speed biler med samme motoreffekt. Og de har som regel hverken plads eller kørekomfort.

 

Komfort og sport i skøn forening

Det er nemlig en anden ting, man får med i købet. Skoda Octavia Combi RS, for det er dens fulde navn, har fortræffelige køreegenskaber. Den er mere fast end en almindelig Octavia – det skyldes både undervogn og hjul, for 17 tommer fælge med 40 procent lavprofildæk må nødvendigvis forringe kørselskomforten. Men ikke nær så meget som man skulle tro.

 

Skoda har forstået at kombinere kørselskomfort med fine styreegenskaber, et godt vejgreb og høj stabilitet ved høje hastigheder. Desuden er Octavia’en temmelig lydløs. Til gengæld mangler man måske præcis det kick, en brutal udstødning kunne have bidraget med. Men hører det sig til hos en stationcar? Næppe…

 

Audi teknik

Motoren er en FSI-motor – dvs. med samme indsprøjtningsteknik som benyttes i de kraftige Audi motorer. Et eller andet sted er forskellen på Audi og Skoda nok meget lille. I hvert fald i teknisk forstand, for hvad deres omdømme angår, er der meget stor forskel, for nu at sige det mildt. Maskineriet er ikke bare kraftigt, det er også meget civiliseret, så en Octavia Combi kan udmærket benyttes som familiebil. Den er desuden overraskende økonomisk. De 12,8 km/l som specifikationerne påstår, er nok lige i overkanten, men 11-11,5 km/l er ikke uopnåeligt – også selvom man engang imellem forfalder til at bruge de mange kræfter.

 

Octavia RS har ikke bare ESP som standard. Også Hill Hold Control, som sikrer, at bilen ikke løber fra en, hvis man holder på en skrånende vej, følger med. Det samme gør multijusterbart læderrat, afkølet handskerum – og tagræling, for det er jo en stationcar, trods alt. Og dæktryksmåler. Men reservehjul følger ikke med, så man må køre ordentligt!

 

En fordel, når man vil hurtigt omkring


 

Bagagerummet er stort og regulært. Bagagenettet er en fordel, hvis man vil hurtigt omkring hjørnerne.

Frontpartiet på en RS er på ingen måde diskret og anonymt. Den ser ud som det den er.

 

Med i prisen følger multijusterbart sportslæderrat.

 

FSI teknikken er bl.a. gennemprøvet af Audi gennem striben af Le mans sejre.


hjørnerne, er også et net i bagagerummet til at fastsurre løsgående genstande. 2-zone klimaanlæg er med til at sikre indeklimaet og elvarme i forsæderne er en stor fordel på denne årstid. I det hele taget er udstyrslisten alenlang – det tæller bestemt på positivlisten, når man gør op, hvad man får for pengene.

 

Familieracer

Evnen til at fungere som familiebil understreges også af at Isofix barnestolsbeslag er standard og foruden de gode køreegenskaber er det passive sikkerhedsniveau ret højt med fire airbags og airbaggardiner i hele passagerafdelingens længde.

 

Vi har tidligere prøvekørt Octavia Combi i dieseludgaven med cirka halvt så mange hestekræfter (læs her>>>) og de to biler kan sammenlignes langt hen ad vejen. Dog har Octavia 1,9 TDI reservehjul med – til gengæld ingen dæktryksmåler, så man må føle det selv, når et af hjulene måtte tabe pusten.

 

Modelnavn:

Skoda Octavia Combi RS

Pris:

Kr. 414.000

Motor:

4 cyl. 2 l. FSI, 200 hk

Præstationer:

0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

7,5 sek/240 km/t/12,8 km/l

Længde:

4,57 m

Bagagerum:

580 liter

Div. udstyr:

ESP. Traction Control. Hill Hold Control. Dæktryksmåler. 4 airbags og airbaggardiner. Isofix. 17" alufælge. Multijusterbart Sportslæderrat. Tagræling

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt