Det lyder lidt hysterisk. En Skoda
Octavia med 200 hestekræfter, 0-100 km/t på 7,5
sekunder og så er det oven i købet en stationcar.
Men det er slet ikke spor hysterisk,
hvis man hører til dem, for hvem begrebet køreglæde
ikke er forbudt. Det er slet ikke hysterisk, når man
kan erhverve sig de mange hestekræfter, de fine
præstationer samtidig med et bagagerum, der er stort
som en balsal – til en efter omstændighederne
rimelig pris på 414.000 kroner. Prisen er nemlig
meget lig hvad man skal betale for andre high-speed
biler med samme motoreffekt. Og de har som regel
hverken plads eller kørekomfort.
Komfort og sport i skøn forening
Det er nemlig en anden ting, man får
med i købet. Skoda Octavia Combi RS, for det er dens
fulde navn, har fortræffelige køreegenskaber. Den er
mere fast end en almindelig Octavia – det skyldes
både undervogn og hjul, for 17 tommer fælge med 40
procent lavprofildæk må nødvendigvis forringe
kørselskomforten. Men ikke nær så meget som man
skulle tro.
Skoda har forstået at kombinere
kørselskomfort med fine styreegenskaber, et godt
vejgreb og høj stabilitet ved høje hastigheder.
Desuden er Octavia’en temmelig lydløs. Til gengæld
mangler man måske præcis det kick, en brutal
udstødning kunne have bidraget med. Men hører det
sig til hos en stationcar? Næppe…
Audi teknik
Motoren er en FSI-motor – dvs. med
samme indsprøjtningsteknik som benyttes i de
kraftige Audi motorer. Et eller andet sted er
forskellen på Audi og Skoda nok meget lille. I hvert
fald i teknisk forstand, for hvad deres omdømme
angår, er der meget stor forskel, for nu at sige det
mildt. Maskineriet er ikke bare kraftigt, det er
også meget civiliseret, så en Octavia Combi kan
udmærket benyttes som familiebil. Den er desuden
overraskende økonomisk. De 12,8 km/l som
specifikationerne påstår, er nok lige i overkanten,
men 11-11,5 km/l er ikke uopnåeligt – også selvom
man engang imellem forfalder til at bruge de mange
kræfter.
Octavia RS har ikke bare ESP som
standard. Også Hill Hold Control, som sikrer, at
bilen ikke løber fra en, hvis man holder på en
skrånende vej, følger med. Det samme gør
multijusterbart læderrat, afkølet handskerum – og
tagræling, for det er jo en stationcar, trods alt.
Og dæktryksmåler. Men reservehjul følger ikke med,
så man må køre ordentligt!
En fordel, når man vil hurtigt
omkring
Bagagerummet er stort og regulært.
Bagagenettet er en fordel, hvis man vil hurtigt
omkring hjørnerne.
|