Skoda Octavia Combi i Motorradioen
Den store forskel på Skoda Octavia og
de tre øvrige modeller fra VW-gruppen, baseret på
den såkaldte MQB platform, er størrelsen. Octavia er
ganske enkelt større end de tre andre og den kører
ikke nævneværdigt forskelligt fra dem. Som
stationcar – Combi – er pladsfordelen endnu mere
udtalt.
Men der er én ting til:
Stationcarformen klæder Octavia’en. Man har nemlig
ikke taget skridtet fuldt ud og givet den et
afskåret bagparti, men til gengæld afrundet det pænt
og derved opnået et harmonisk vel afbalanceret
aerodynamisk korrekt udseende. Det går en smule ud
over bagagekapaciteten, men med 610 liter i
bagagerummet, under det fuldstændigt heldækkende
bagagerumsdækken, og 1740 liter til rådighed, når
bagsæderne lægges ned, er man mere velstillet med
Octavia Combi end med de fleste andre stationcars.
Brugsrigtigheden
Eneste minus er, at når
bagsæderyglænene lægges ned, forsvinder sæderne ikke
ned i vognbunden og derved er bagagerumsgulvet fra
bagsædernes ryglæn til bagklappens inderside ikke
plant, der er niveauforskel midtvejs – men det har
jo så ikke rigtig noget med rummeligheden at gøre,
kun brugsrigtigheden.
Og hvad det angår, er Octavia Combi
udmærket skabt. Der er smårum i siderne af det
regulære bagagerum, bagklappen er stor og kan
standses i forskellige niveauer, når den åbnes, så
også personer, der ikke er så høje, har en chance
for at få den ned igen, og giver dermed gode
læsseforhold. Når bagsæderne skal bruges til at
sidde på, disponerer man over tre gode siddepladser
og vælger man, kun at anvende de to, har man et
bredt midterarmlæn, hvor der foruden armlæns-delen
også er blevet plads til kopholdere.
Lægges hele armlænselementet ned,
fungerer det som en skilem, så man kan have lange
genstand (der jo ikke kun behøver at være ski) ned
midt igennem bilen. Gennemtænkt og godt lavet.
Harmonisk vægtfordeling
Hatchback-versionen og Combi-udgaven
er lige lange. Men Combien er 17 kg tungere end
Hatchback og de kilo må nødvendigvis ligger ude
bagtil. Det er ikke meget, men da den prøvekørte
version også havde den tunge dieselmotor i
maskinrummet, som er i nabolaget af 100 kg tungere
end benzinudgaverne (lidt afhængig af hvilke man
sammenligner med, men mindst 75 kg tungere er den),
ligger der en lille kompensation i mervægten derude
bagtil. Hvis man så oven i købet fylder lidt mere i
bagagerummet, forskydes vægten bagud, og derved
opnår man en god balance i bilen, til Combi’ens
fordel, når den har dieselmotor fortil.
Kørekomforten er en smule højere med
den tungere dieselmotor, som afbøder de mindre
ujævnheder bedre end med de cirka 100 kg færre på
forakslen, så alt i alt er kombinationen af diesel
og stationcar god – også fordi man må formode, at
stationcaren vil blive læsset mere og derfor har
brug for større drejningsmoment.
Økonomien
Økonomisk lider dieseludgaven til
gengæld. Med det behagelig og effektive DSG
dobbeltkoblings automatgear, 150-hestes dieselen og
Elegance udstyret er Octavia Combi prissat til
343.000 kroner. Med samme udstyr, DSG-gear men med
den effektive 140-hestes TSI benzinmotor er prisen
311.000 kroner. Ejerafgiften er omkring 2.500 kroner
højere for dieseludgaven, fartpræstationerne ikke
meget forskellige og ikke mindst er
brændstofforbruget næsten ens. 22,2 km/l kører
diesel-versionen mens TSI-udgaven når 20 kilometer
på en liter.
Dertil kommer, at selvom
dieseludgaven er yderst støj- og vibrationssvag, er
benzinmotoren endnu mere attraktiv og fordi den også
har turbolader, er momentet ikke væsentlig ringere.
Elegance-udstyret giver store
valgmuligheder i kabinedesignet og omfatter f.eks.
fjernlys assistent, træthedsovervågning af føreren,
regnsensor, opbevaringsrum under passagersædet og
p-sensorer bag, men det er især klimaanlæg i stedet
for manuel aircondition, som i de billigere
udstyrsversioner, der gør en forskel i den
sammenligning. |