En superrigtig rejsebil, hightech 7-trins DSG gear.
Over 200 på toppen. Og en benzinøkonomi på over 15
km/l. Lyder det ikke bare rigtigt? Og så står der
Skoda på fronten. Så er det også ret overraskende.
Fordi uanset hvordan man vender og drejer det, er
Skoda ikke Volkswagen koncernens premium-brand. Audi
og Volkswagen har monopol på den betegnelse. Seat og
Skoda benytter VW-teknik, men de er prissat helt
anderledes. Derfor kan man købe en rejsebil, næsten
som beskrevet lige før for blot – og hold nu fast:
kr. 240.000 kroner.
Svær at hamle op med
Sådan var den prøvekørte version af Skoda Octavia
dog ikke helt. Vi havde også Volkswagens geniale
7-trins DSG gear til rådighed. Merpris: kr. 40.000.
Plus Elegance udstyr. Så ender vi på 323.000 kroner.
Men det er stadig en ret god pris, som de fleste
konkurrenter har svært ved at hamle op med.
Under motorhjelmen lå en motor, som var i stand til
at piske Octavia’en til 100 km/t på under 9,8 sekunder. Vi kunne også køre over
200 km/t – og gjorde det, for testruten inkluderede længere stræk på tyske
autobahns. Samtidig, nej indrømmet, ikke ved
200 km/t, men ved mere civiliseret dansk motorvejskørsel, kunne vi i praksis
holde en benzinøkonomi tæt ved de 15 km/l.
Småt er godt
Forklaring: Småt er godt, når der sættes turbo på.
Maskineriet var en beskeden 1,4 liters TSI motor. Direkte indsprøjtning af benzinen i forbrændingskamrene,
genial styring af tænding og ventiler. Og så har man
præcis en motor, som præsterer både i den ene og i
den anden retning. Samtidig er den utrolig lydløs.
Det har VW, undskyld Skoda, gjort rigtig godt.
Den seneste generation af Skoda Octavia har fået
tilført det seneste karakteristiske Skoda ”look”,
som nu ikke appellerer til undertegnede i særlig høj
grad. Men æstetik kan alle have en mening om og
vores behøver ikke være den eneste rigtige. Til
gengæld er det sikkert og uomtvisteligt, at
interiørdesignet både er funktionelt og
hensigtsmæssigt. For 33.000 kroner oven i prisen er
læderkabine standard (samt el-førersæde, regnsensor,
Xenonlygter etc.) og i kabinen føler man sig som i
en helt anden verden.
Rigtig rummelig
En stor rummelig mellemklassebil skal have regulære
løsninger. For plads er intet værd uden.
Bagagerummet er, bilens ydre mål og bagsædepladsen
taget i betragtning, ganske overvældende. Officielt
rummer bagagerummet 580 liter (og der er oven i købet plads til et reservehjul) men det føles af
endnu mere, fordi det er så regulært. Der er ingen
unikke løsninger, men tingene fungerer som f.eks.
bagagerumsdækkenet, der glider væk, når man vipper
på kanten og i øvrigt er så heldækkende, at intet
nysgerrigt blik lades indenfor.
Testturen var en langtur. For på en langtur afsløres
en bils sande jeg. Med 200 km/t kørte Octavia’en stabilt,
|