- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Skoda Octavia Combi 1,4 TSI Elegance DSG

Langtur til økopris


Tekst: Søren Clauding – april 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En superrigtig rejsebil, hightech 7-trins DSG gear. Over 200 på toppen. Og en benzinøkonomi på over 15 km/l. Lyder det ikke bare rigtigt? Og så står der Skoda på fronten. Så er det også ret overraskende.

 

Fordi uanset hvordan man vender og drejer det, er Skoda ikke Volkswagen koncernens premium-brand. Audi og Volkswagen har monopol på den betegnelse. Seat og Skoda benytter VW-teknik, men de er prissat helt anderledes. Derfor kan man købe en rejsebil, næsten som beskrevet lige før for blot – og hold nu fast: kr. 240.000 kroner.

 

Svær at hamle op med

Sådan var den prøvekørte version af Skoda Octavia dog ikke helt. Vi havde også Volkswagens geniale 7-trins DSG gear til rådighed. Merpris: kr. 40.000. Plus Elegance udstyr. Så ender vi på 323.000 kroner. Men det er stadig en ret god pris, som de fleste konkurrenter har svært ved at hamle op med.

 

Under motorhjelmen lå en motor, som var i stand til at piske Octavia’en til 100 km/t på under 9,8 sekunder. Vi kunne også køre over 200 km/t – og gjorde det, for testruten inkluderede længere stræk på tyske autobahns. Samtidig, nej indrømmet, ikke ved 200 km/t, men ved mere civiliseret dansk motorvejskørsel, kunne vi i praksis holde en benzinøkonomi tæt ved de 15 km/l.

 

Småt er godt

Forklaring: Småt er godt, når der sættes turbo på. Maskineriet var en beskeden 1,4 liters TSI motor. Direkte indsprøjtning af benzinen i forbrændingskamrene, genial styring af tænding og ventiler. Og så har man præcis en motor, som præsterer både i den ene og i den anden retning. Samtidig er den utrolig lydløs. Det har VW, undskyld Skoda, gjort rigtig godt.

 

Den seneste generation af Skoda Octavia har fået tilført det seneste karakteristiske Skoda ”look”, som nu ikke appellerer til undertegnede i særlig høj grad. Men æstetik kan alle have en mening om og vores behøver ikke være den eneste rigtige. Til gengæld er det sikkert og uomtvisteligt, at interiørdesignet både er funktionelt og hensigtsmæssigt. For 33.000 kroner oven i prisen er læderkabine standard (samt el-førersæde, regnsensor, Xenonlygter etc.) og i kabinen føler man sig som i en helt anden verden.

 

Rigtig rummelig

En stor rummelig mellemklassebil skal have regulære løsninger. For plads er intet værd uden. Bagagerummet er, bilens ydre mål og bagsædepladsen taget i betragtning, ganske overvældende. Officielt rummer bagagerummet 580 liter (og der er oven i købet plads til et reservehjul) men det føles af endnu mere, fordi det er så regulært. Der er ingen unikke løsninger, men tingene fungerer som f.eks. bagagerumsdækkenet, der glider væk, når man vipper på kanten og i øvrigt er så heldækkende, at intet nysgerrigt blik lades indenfor.

 

Testturen var en langtur. For på en langtur afsløres en bils sande jeg. Med 200 km/t kørte Octavia’en stabilt,


 

 


 

sporsikkert og oplevelsen var uhyre afslappende. Sidevind var der ikke meget af undervejs, men den forholdsvis faste affjedring skulle nok kunne håndtere et efterårsvindstød, når den tid måtte komme.

 

Suveræn maskine

Maskinkraften i 1,4 TSI motoren er suveræn. Med 7-trins DSG gear (ultra hurtigt gearskifte ved anvendelse af dobbeltkobling læs mere om DSG hér>>>) føler man sig totalt overlegen i trafikken.



Minus’er? Ja: Førersædet passede ikke rigtig til undertegnede og selv ikke utallige indstillingsmuligheder gjorde det meget bedre. Gummistroppen under bagklappen kræver særlig tilvænning, hvis ikke man skal ende op med en brækket arm. Og navnet: Skoda appellerer til et særligt publikum. Fortiden spøger fortsat. For spørgsmålet er konstant: Hvis den nu i virkeligheden er en Volkswagen, hvorfor så ikke købe en Volkswagen. Svaret er blot dette ene: Prisen. Og det er vel og måske især for os afgiftsplaget danske bilkøber et ret godt argument.

 


Model:

Skoda Octavia Combi 1,4 TSI Elegance DSG

Listepris:

Kr. 323.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. 122 hk – 200 Nm v. 1500-4000 omdr./min. 7 trins DSG gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ Topfart/

Brændstoføk/ CO2:

9,8 sek/201 km/t/

15,9 km/l 147 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

580 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 15” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt