- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Skoda Fabia H/B Ambition 1,2 TSI 90 hk

Det kompakte alternativ


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt den nye Skoda Fabia i stationcar-udgaven (Combi, på Skoda sprog) (læs prøvekørslen af Skoda Fabia Combi Style hér >>>). Men der findes også en kortere udgave med tophængslet bagklap, en såkaldt Hatchback version. Den har vi prøvekørt med samme motor, men med de lavere Ambition-udstyr.

 

Skoda Fabia H/B er kompakt. Den måler lige under 4 meter i længden (27 cm kortere end Fabia Combi) og den plads er fortrinsvis forsvundet fra bagagerummet, der er et par hundrede liter mindre. I kabinen er siddeforholdene stort set identiske og det samme gælder interiørdesignet. Men der er en anden mere overraskende forskel.

 

Mere munter gennem kurverne

Den kortere Fabia har samme undervogn, men den kører anderledes. Den er ganske enkelt lettere at få ind i kurverne, den er mere underholdende og det kan formentlig tilskrives en anderledes balance, opnået ved at kappe lidt af bagenden. I øvrigt er Ambition udstyrsversionen udrustet med 15” fælge, som ikke forringer stabiliteten. Det er faktisk en bedre løsning end at køre med de 16” fælge, der indgår i Style-udstyret. Dertil kommer, at udsynet bagud er bedre.

 

Fabia H/B er med 1,2 liters TSI motoren på 90 hestekræfter også en smule hurtigere, men det er marginalt. Den når 100 km/t 1/10 sekund før Combi udgaven. Forventet, fordi den også er lidt lettere. A-pro-pos vægt må den kompakte bil trække 1 tons, hvis man monterer anhængertræk. Det er værd at bemærke, for derved kan meget forbipasserende behov for ekstra plads klares ved at tilkøbe en anhænger.


 

18,5 km/l over 94 kilometer er acceptabelt tæt ved det officielle forbrugstal på 21,3 km/t.


Beskeden prisforskel

Sådan en koster i øvrigt stort set det samme som merprisen for Combi-udgaven, som er 14.000 kroner. Prisforskellen er så lille, at det alene er ønsket om mindre plads (eller regulært manglende behov for merpladsen i Combi-udgaven), som skal afgøre, at man fravælger Combi-modellen til fordel for Hatchback’en. På den anden side: 14.000 kroner er også en sjat penge, som man måske kunne have lyst til at bruge på noget andet…

 

En anden besparelsesmulighed er netop at købe det lavere udstyrsniveau, Ambition, som testbilen denne gang var iklædt. Forskellen i kroner og øre er 20.000. For den besparelse går man glip af alufælge – men har fordelen af 15” fremfor 16”. Man må også klare sig uden læderrat og i tåge er det sværere at finde vej, for Ambition udstyret inkluderer ikke tågeforlygter. P-sensorer må man klare sig uden, men da udsynet bagud er udmærket, går det nok. Og så må man have nøglen op af lommen, ikke bare for at låse sig ind i bilen, men også for at starte den, for nøglefri betjening er ikke med i Ambition-udstyret.

 

Det er der…

Det er til gengæld sædevarme, aircondition og fartpilot, små bokse under forsæderne, elektriske sideruder for og bag samt el-sidespejle med varme, så de meste af det, man ikke kan leve uden, er der.

 

Den prøvekørte Fabia med 90-hestes motoren koster derved 160.000 kroner. Det er ikke markedets skarpeste tilbud, men da Skoda er baseret på Volkswagens udmærkede basisteknik, er man godt kørende for rimelige penge.


 

Andre Skoda prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Skoda Fabia H/B Ambition 1,2 TSI 90 hk

Listepris:

Kr. 160.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. 90 hk. 160 Nm/ 1400-3500 omdr./min. 5 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 182 km/t/  21,3 km/l / 107 g/km

Længde:

3,99 m

Bagagerum:

330 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 15” fælge. Opvarmede sprinklerdyser. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot + -begrænser. Isofix.


Det karakteristiske lukkegreb findes stadig i en Skoda Fabia.

 

Sædeboksen under forsæderne er med til at holde orden, ligesom fralægningsrummene i bagagerummet.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt