Vi har tidligere prøvekørt den nye Skoda Fabia i
stationcar-udgaven (Combi, på Skoda sprog) (læs
prøvekørslen af Skoda Fabia Combi Style hér >>>).
Men der findes også en kortere udgave med
tophængslet bagklap, en såkaldt Hatchback version.
Den har vi prøvekørt med samme motor, men med de
lavere Ambition-udstyr.
Skoda Fabia H/B er kompakt. Den måler lige under 4
meter i længden (27 cm kortere end Fabia Combi) og
den plads er fortrinsvis forsvundet fra
bagagerummet, der er et par hundrede liter mindre. I
kabinen er siddeforholdene stort set identiske og
det samme gælder interiørdesignet. Men der er en
anden mere overraskende forskel.
Mere munter gennem kurverne
Den kortere Fabia har samme undervogn, men den kører
anderledes. Den er ganske enkelt lettere at få ind i
kurverne, den er mere underholdende og det kan
formentlig tilskrives en anderledes balance, opnået
ved at kappe lidt af bagenden. I øvrigt er Ambition
udstyrsversionen udrustet med 15” fælge, som ikke
forringer stabiliteten. Det er faktisk en bedre
løsning end at køre med de 16” fælge, der indgår i
Style-udstyret. Dertil kommer, at udsynet bagud er
bedre.
Fabia H/B er med 1,2 liters TSI motoren på 90
hestekræfter også en smule hurtigere, men det er
marginalt. Den når 100 km/t 1/10 sekund før Combi
udgaven. Forventet, fordi den også er lidt lettere.
A-pro-pos vægt må den kompakte bil trække 1 tons,
hvis man monterer anhængertræk. Det er værd at
bemærke, for derved kan meget forbipasserende behov
for ekstra plads klares ved at tilkøbe en anhænger.
18,5 km/l over 94 kilometer er acceptabelt tæt ved
det officielle forbrugstal på 21,3 km/t.
Beskeden prisforskel
Sådan en koster i øvrigt stort set det samme som
merprisen for Combi-udgaven, som er 14.000 kroner.
Prisforskellen er så lille, at det alene er ønsket
om mindre plads (eller regulært manglende behov for
merpladsen i Combi-udgaven), som skal afgøre, at man
fravælger Combi-modellen til fordel for Hatchback’en.
På den anden side: 14.000 kroner er også en sjat
penge, som man måske kunne have lyst til at bruge på
noget andet…
En anden besparelsesmulighed er netop at købe det
lavere udstyrsniveau, Ambition, som testbilen denne
gang var iklædt. Forskellen i kroner og øre er
20.000. For den besparelse går man glip af alufælge
– men har fordelen af 15” fremfor 16”. Man må også
klare sig uden læderrat og i tåge er det sværere at
finde vej, for Ambition udstyret inkluderer ikke
tågeforlygter. P-sensorer må man klare sig uden, men
da udsynet bagud er udmærket, går det nok. Og så må
man have nøglen op af lommen, ikke bare for at låse
sig ind i bilen, men også for at starte den, for
nøglefri betjening er ikke med i Ambition-udstyret.
Det er der…
Det er til gengæld sædevarme, aircondition og
fartpilot, små bokse under forsæderne, elektriske
sideruder for og bag samt el-sidespejle med varme,
så de meste af det, man ikke kan leve uden, er der.
Den prøvekørte Fabia med 90-hestes motoren koster
derved 160.000 kroner. Det er ikke markedets
skarpeste tilbud, men da Skoda er baseret på
Volkswagens udmærkede basisteknik, er man godt
kørende for rimelige penge.
|