- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Fabia Combi Greenline

Gyngerne og karrusellen


Tekst: Søren Clauding – november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilfabrikkerne er godt i gang med at appellere til kundernes miljøinteresse. Man arbejder på længere sigt med hybridbiler, el-biler, brændselscellebiler osv. Hér og nu har flere bilfabrikker introduceret særlige spare-udgaver af de ordinære serieproducerede biler. Skoda Fabia Greenline er én af dem.

 

Den prøvekørte version var en stationcar – det hedder ”Combi” på Skoda sprog og er en forlænget Fabia på i alt 4,24 meters længde. Den er særdeles rummelig – bagagepladsen kan forøges fra 480 til 1460 liter efter behov og pladsforholdene i kabinen er OK.


Bagagerummet er rummeligt og bagagrumsdækkenet kører automatisk tilbage, når man vipper på forkanten af det.

 

Reservehjulet er sparet væk og erstattet af et let lappegrej. Det sparer både brændstof og bagagerumsplads.


4 kilometer længere

Bilens fulde navn er Skoda Fabia Combi Greenline. Den er udstyret med eksakt samme 3-cylindrede 80-hestes 1,4 liters turbodieselmotor, som man kan få en almindelige Fabia Combi med – men den kører 4 kilometer længere på en liter dieselolie end ”standard-modellen”.



Årsagen er, at man har gennemført en række justeringer af bilen:

 

A-pro-pos bagagerumspladsen har man bortsparet reservehjulet. Det giver mere plads og sparer vægt – og dermed spares brændstof. Det samme gælder de hjul, bilen rent faktisk kører på: Hér anvendes lette 14” alufælge og ikke mindst smallere dæk.

 

Lav rullemodstand

Dækkene er endvidere af typen med lav rullemodstand, de er 3 cm smallere end de vanlige dæk (165 mm kontra 195), og bidrager væsentligt til den bedre brændstoføkonomi.



Desuden har man ændret frontpartiet. Frontkofangeren er sænket 35 mm, bilen er som helhed sænket 15 mm, de underste luftindtag er nye og giver bedre luftstrømning omkring bilen. Desuden har man øget gearingen i de tre øverste af de i alt fem gear.

 

Alt det tilsammen giver den bedre brændstoføkonomi og dermed lavere forureningsgrad.

 

Hvordan det virker

Det er lidt en ”gyngerne og karrusellen” situation. Hvad man vinder på miljøsiden og i form af lavere driftsomkostninger og lavere ejerafgift taber man i form af kørekomfort.

 

Nye materialer i interiøret giver bedre lugt og dermed en miljøforbedring også indendørs.


 

Den strammere undervogn rammer affjedringskomforten. Den er imidlertid nødvendig for at kompensere for større sidevindsfølsomhed og lidt ringere styrepræcision. Forsøget er ikke helt lykkedes. En tur over Øresundsbroen i sidevind afslørede, at man skal holde godt fast i rattet for ikke at havne ude i Øresund. Er vinden knap så stæk og befinder man sig på en almindelig dansk landevej, er der ingen problemer.

 

Støjer

Støjniveauet er ret højt. Om det alene skyldes vibrationerne fra den 3-cylindrede dieselmotor er vanskeligt at vurdere, men det kan også skyldes, at responsen er mere direkte i kraft af ringere fjedrevirkning. Normalt forsvinder en del af motorvibrationerne i affjedringen – det er minimalt i Skoda Fabia Combi Greenline.

 

Den højere gearing er et kardinalpunkt i brændstofbesparelse, når man er udenfor bytrafikken. Pga. den lavere vægt, mindre luftmodstand og lavere rullemodstand opnår man på mirakuløs vis samme fartpræstationer som i en vanlig Fabia. Det tæller absolut på plus siden.

 

Vejgreb og pris

Hvad vi imidlertid ikke har haft lejlighed til at afprøve i direkte sammenligning, er vejgrebet ved kurvekørsel og opbremsning. Logisk bør det være ringere i en bil med mindre kontaktflade til vejen. Men den omstændighed, at bilen er lettere kompenserer til dels herfor.

 

Og så er der økonomien: Greenline udgaven koster 195.000 kroner og 1960 kroner i årlig ejerafgift. Til sammenligning koster Combi Ambiente 205.000 kroner og 2600 kroner i årlig afgift. Men udstyrsniveauet er forskelligt og de to modeller kan derfor ikke direkte sammenlignes. Konklusioner er dog, at hvis man føler for miljøforbedringen er Greenline et udmærket alternativ til en vanlig Fabia – og så ser den også bedre ud, fordi den er sænket og fronten er optimeret!

 


Modelnavn:

Skoda Fabia Combi Greenline

Listepris:

Kr. 194.900

Motor/ transmission/ dæk

3 cyl. 1,4 l turbodiesel m DPF. 80 hk. 195 Nm v. 2000 omdr./min. 5 gear. 165/70.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

13,7 sek/ 173 km/t/ 24,4 km/l/ 109 g CO2/km

Længde

4,24 m

Bagagerum:

480-1460 liter

Diverse:

ABS, ESP, MSR, ASR. 6 airbags. El-justerbar forlygtehøjde. To-delt handske rum med køl. Halvautomatisk aircondition. Multijusterbart rat. Fartpilot. USB-indgang til audio. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for. Sædevarme. Isofix beslag. Kørecomputer. Pollenfilter


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt