Bilfabrikkerne er godt i gang med at appellere til
kundernes miljøinteresse. Man arbejder på længere
sigt med hybridbiler, el-biler, brændselscellebiler
osv. Hér og nu har flere bilfabrikker introduceret
særlige spare-udgaver af de ordinære
serieproducerede biler. Skoda Fabia Greenline er én
af dem.
Den prøvekørte version var en stationcar – det
hedder ”Combi” på Skoda sprog og er en forlænget
Fabia på i alt 4,24 meters længde. Den er særdeles
rummelig – bagagepladsen kan forøges fra 480 til
1460 liter efter behov og pladsforholdene i kabinen
er OK.
Bagagerummet er
rummeligt og bagagrumsdækkenet kører automatisk
tilbage, når man vipper på forkanten af det.
Reservehjulet er
sparet væk og erstattet af et let lappegrej. Det
sparer både brændstof og bagagerumsplads.
4
kilometer længere
Bilens fulde navn er Skoda Fabia Combi Greenline.
Den er udstyret med eksakt samme 3-cylindrede
80-hestes 1,4 liters turbodieselmotor, som man kan
få en almindelige Fabia Combi med – men den kører 4
kilometer længere på en liter dieselolie end
”standard-modellen”.
Årsagen er, at man har gennemført en række
justeringer af bilen:
A-pro-pos bagagerumspladsen har man bortsparet
reservehjulet. Det giver mere plads og sparer vægt –
og dermed spares brændstof. Det samme gælder de
hjul, bilen rent faktisk kører på: Hér anvendes
lette 14” alufælge og ikke mindst smallere dæk.
Lav rullemodstand
Dækkene er endvidere af typen med lav rullemodstand,
de er 3 cm smallere end de vanlige dæk (165 mm
kontra 195), og bidrager væsentligt til den bedre
brændstoføkonomi.
Desuden har man ændret frontpartiet. Frontkofangeren
er sænket 35 mm, bilen er som helhed sænket 15 mm,
de underste luftindtag er nye og giver bedre
luftstrømning omkring bilen. Desuden har man øget
gearingen i de tre øverste af de i alt fem gear.
Alt det tilsammen giver den bedre brændstoføkonomi
og dermed lavere forureningsgrad.
Hvordan det virker
Det er lidt en ”gyngerne og karrusellen” situation.
Hvad man vinder på miljøsiden og i form af lavere
driftsomkostninger og lavere ejerafgift taber man i
form af kørekomfort. |