Det er næsten fire år siden vi sidste gang
prøvekørte en Skoda Fabia Combi GreenLine (læs
testen af Skoda Fabia Combi GreenLine 2008 hér >>>),
og forventningerne til de gennemgribende
revolutionerende forbedringer var beherskede.
Imidlertid er der sket en række forbedringer, som
gør at det er et noget anderledes produkt, man får
udleveret, hvis man i dag ønsker at køre en ”grøn”
Fabia. Og egentlig også, sådan set lidt fra oven, et
glimrende eksempel på udviklingen henover perioden.
Skoda Fabia Combi GreenLine er den miljørigtige
stationcarudgave af Fabia. Der findes ingen
udstyrsvarianter – til trods for at Fabia faktisk
kan få i en hel række forskellige udgaver. Men ikke
GreenLine, den er en variant i sig selv. Den ser
stort set ud som for fire år siden. Men under huden
er der sket ændringer. For det første har man
udskiftet maskineriet, så man har fået 5 færre
hestekræfter og et ringere moment.
Skulle det nu være en forbedring?
Hvad angår de traditionelt målte fartpræstationer,
nej! Den er lidt langsommere op til de 100 km/t og
topfarten er en smule lavere, men det er marginalt.
Ved de lavere hastigheder er der derimod ingen
forskel at føle, rent fartmæssigt. Til gengæld er
støjniveauet forbedret, det samme gælder
vibrationerne, men vigtigst: det officielle
forbrugstal er steget med ikke mindre end 5 km/l,
fra 24,4 til 29,4 km/l. Samtidig er CO2 udledningen
reduceret fra 109 til 89 g/km. Det er meget fine
tal.
En del af den officielle besparelse skyldes, at den
nye model også har stop/start. Og nu genindvinder
man desuden bremseenergien. Men ellers er der
fortsat tale om en bil med en 15 mm sænket undervogn
og en reduceret luftmodstand sammenlignet med
standardmodellerne. Den har dæk med lav
rullemodstand, som givetvis også er blevet forbedret
over perioden og standardudstyr er 15” alufælge.
Bedre udstyr
I det hele taget er udstyret bestemt ikke blevet
ringere. Læderrat er standard, dæktrykskontrol, som
man kan sikre sig, at man hele tiden har minimal
rullemodstand, og hill-holder til start op ad bakke
følger med i købet til en listepris, som – og det er
ret bemærkelsesværdigt – endda er en smule lavere
end i 2008. 194.000 kroner er Skoda Fabia Combi
GreenLine prissat til.
Blandt andre forbedringer skal nævnes lidt mere
bagageplads. Bagagerummet rummer nu 505 liter og med
bagsæderne lagt ned kan det forøges til 1485 liter.
Det er rigtig meget bagageplads og også omkring 50
liter mere end søstermodellen, Seat Ibiza kan
tilbyde i stationcarudgaven.
Fabia Combi billigere
Hvad de øvrige egenskaber angår, holder testen fra
2008 fortsat. Og det er værd at bemærke, at man ikke
behøver spendere små 200.000 kroner på en Fabia
Combi, hvis det er funktion og ikke udstyr man
ønsker. Man kan også købe en variant til bare
130.000 kroner, så får man blot 60 heste med i
maskinrummet og brændstofudgiften nærmer sig den
dobbelte, fordi den kun kører 18,2 km/l og det er
benzin, den kører på.
En smart detalje er en langsgående
elastik, som fastholder dokumenter i dørlommen.
|