Skodas nye generation Fabia er bygget på store dele
af Volkswagen-gruppens MQB undervogn. I kombination
med nyt design fra inderst til yderst giver det en
helt ny oplevelse. Der er tale om Fabiagtige,
undskyld, fabelagtige, forbedringer…
Vi har set nærmere på Skoda Fabia Combi, dvs.
stationcar-udgaven. For med de høje danske afgifter,
vil vi danskere som regel gerne have mest mulig bil,
dvs. plads, for pengene. Og i Fabia Combi får man
næsten dobbelt så meget bagageplads som i hatchback
udgaven (550 liter kontra 330). Dermed genfødes den
nye generation Fabia Combi med en længde på 4,26
meter, så den fortsat er en af de allermest
rummelige biler i kompaktklassen. Bagagerummet er i
forhold til forgængeren 45 liter større.
Bagagepladsen i øvrigt
Hvis plads betyder alt, er det et godt købs
argument. Man skal dog ikke overse det faktum, at
benpladsen på bagsæderne ikke er i særklasse –
bagagerumspladsen kommer et sted fra og det går lidt
ud over langbenede bagsædepassagerer. Og når
bagsæderyglænene lægges ned, opnår man godt nok 1395
liter bagageplads i alt, men det er 90 liter mindre
end i den udgående model. I praksis mærker man dog
næppe den store forskel, for bagklappen åbner højt,
og tilgængeligheden er fremragende. Bagagerumsgulvet
er dog ikke i niveau med de nedfældede bagsæder.
Pænere og mere voksen
Det hele kompenseres der for gennem det nydesignede
interiør og det fine udvendige design. Nu ligner
Fabia’en storebror Octavia, og den lighed, kan den
og dens ejere være glad for. Fabia er blevet pænere,
mere elegant, mere voksen og den har samtidig mange
pudsige funktionelle løsninger som f.eks. 7
kopholdere, spredt rundt om i kabinen.
Materialevalget på f.eks. instrumentbordet kunne dog
godt være mere eksotisk.
Man må imidlertid ikke glemme, at der er tale om en
bil, som for den billigste udgaves vedkommende er
prissat til 149.000 kroner. Den prøvekørte variant
med Style-udstyr og den nye effektive 1,2 liters TSI
motor i aluminium koster kun 194.000 kroner.
Merprisen på de 45.000 kroner er godt givet ud.
Ny og velfungerende platform
Fælles for bilerne, uanset motor og udstyr er
undervognen. Den er til dels også fælles med Octavia,
og for den sags skyld VW Golf, SEAT Leon og Audi A3.
Det er den meget fleksible såkaldte MQB platform,
som er grundlaget for de nævnte modellers fine
køreegenskaber, og dele af platformen har også Fabia,
som den første model i den størrelse fra VW-Gruppen
i øvrigt, fået gavn af. Dermed overhaler Fabia
f.eks. den meget roste Polo fra søstermærket
Volkswagen, hvad køreegenskaber angår.
Cirka 50 procent af elementerne fra MQB-platformen
har nemlig fundet vej ind i Fabia’en, sådan lidt
afhængig af hvordan man regner det ud, og i
kombination med 40 procent fra den tidligere
forbedrede såkaldte akaPQ26 platform og 10 procent
fra den oprindelige PQ25 platform har man skabt den
optimale sammensætning.
Tillidsskabende køreegenskaber
Resultatet er voksne og tillidsskabende
køreegenskaber. Fabia er også udrustet med
elektronisk differentiale spær, som er med til at
stabilisere bilen gennem kurverne og til at sikre at
motorkræfterne føres hen til det af de trækkende
hjul, der har mest vejgreb, altså typisk venstre
forhjul, når man drejer til højre og omvendt.
Vi kunne måske godt have tænkt os 15” fælge i stedet
for de 16” fælge, der følger med i Style udstyret,
men det er mest af komfortmæssige grunde. De mindre
ujævnheder i kørebanen mærkes nemlig – og det er der
mange, der sætter pris på – men det påvirker
komfortoplevelsen, når man kører rundt på ujævne
danske provinsveje.
Fine præstationer
Den Euro 6 godkendte TSI-motors 90 hestekræfter
giver gode fartpræstationer og en udmærket
brændstoføkonomi. 0-100 km/t klares på 11 sekunder,
som føles hurtigere, formentlig fordi turboladeren
booster drejningsmomentet, så det rammer maksimum
allerede ved 1400 motoromdrejninger i minuttet. Det
er ret tidligt i accelerationsforløbet og det giver
mange kræfter fra samme øjeblik, man sætter i gang.
Motorens støjforhold er ikke dens stærkeste side.
Men den er fleksibel, letkørt og fungerer godt
sammen med den manuelle 5-trins gearkasse, som byder
på et præcist og letgående gearskifte.
Udstyret
Foruden den kraftigere motor (basisudgaven, Active,
præsterer 75 hk) er udstyret den væsentlige grund
til at betale 45.000 kroner mere for bilen.
Splitbagsæde, det elektroniske spærredifferentiale,
front-assistent (som måler hvad der sker foran bilen
og aktiverer bremserne, hvis der er en påkørsel i
farvandet – siden må føreren så selv tage over) er
standard.
Og lægger man Style-udstyret oven i, får man
endvidere bl.a. de nævnte 16” alufælge, sædevarme,
tågeforlygter, p-sensorer bag, fartpilot med
–begrænser, el-sidespejle, al-ruder for og bag samt
aircondition. |