- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Fabia Ambiente 1,2

Bybil for kendere


Tekst: Søren Clauding - oktober 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en snes år siden Skoda præsenterede sin første forhjulstrukne bil. Det var en sensation, mest fordi det var en Skoda, en bil, fremstillet i et østland og så kunne den sælges til rimelige priser. I dag er Skoda en del af Volkswagen koncernen, bilpriserne i EU er blevet harmoniseret og dermed er prisfordelen ved at køre Skoda reduceret til meget lidt – i hvert fald hvis det handler om den nye generation.

 

Konkurrencen er hård i det segment, Skoda Fabia tilhører. Ligeså snart der er hængt lidt udstyr på bilen, som tilfældet er med den prøvekørte Ambiente variant, er biler som Hyundai i30 og Kia cee’d ikke så lige til at hamle op med – heller ikke for den sags skyld Fiat Grand Punto eller VW-koncernens egen Seat Ibiza. Der er udstyrsforskelle, som taler til Fabias fordel, men der er ikke som tidligere garanti for, at Skoda betyder billig i enhver henseende.

 

3 cylindre

Det skal så lige tilføjes, at vores første møde ved Fabia netop var med den billigste Ambiente version, som er udstyret med en 3-cylindret 1,2 liters motor og 3-cylindrede maskiner – uanset deres fortræffeligheder – er ikke vores kop te. På den anden side skulle netop dén variant vel have en chance – og det fik den da også.

 

Fabia er funktionelt ret gennemført. Der kan ikke sættes nogen alvorlig finger på noget som helst af det funktionelle. Køreegenskaberne er også udmærkede og derfor fortjener en Fabia mere end en 70-hestes 1,2’er. Det er da heller ikke det stor problem – for en ekstra cylinder koster blot 12.000 kroner mere, men så lander prisen på 172.000 kroner og så er den ved at være godt betalt. Med 70-hestes maskinen er vores bedste beskrivelse: Det er en udmærket bybil!

 

Sin egen VW-niche

Designet er gevaldigt strammet op i forhold til forgængeren og det placerer Skoda Fabia hvor den hører til i VW-spektret. Der skal mere end almindelig fantasi til tankemæssigt at forvandle en Fabia til en Volkswagen Polo, en Seat Ibiza for slet ikke at nævne Audi, der slet ikke har så lille en bil. Og det er vel ret beset målet for Volkswagens såkaldte ”differentiering”.

 

Hvad motoren angår, overrasker den positivt. For det første er den smidig, for det andet er den økonomisk, for det tredje er støjniveauet behersket. Som sådan er den måske endda den bedste 3-benede maskine, vi nogensinde har prøvet. Hatten af for det. Men den vibrerer og lyder som en 3-cylindret motor og det er ikke flatterende. Forslag: Køber man en Fabia med 3-cylindret motor for at få købsprisen ned, så kan man ligeså godt tage den med 60 hestekræfter og ”Classic”-udstyret. Så mærkes det: 126.000 kroner – det er en helt anden ting end 160.000.



Udstyret begrunder

Ambiente vælges på grund af udstyret. Og der ER mange plus’er, som ikke følger med en Classic:

 

Airbag’en i passagersiden kan sættes ud af funktion – en stor fordel hvis man har småbørn og behov for bagud vendt barnesæde ”up front”. Bagsædet er asymmetrisk deleligt. De to-delte handskerum (genialt) er afkølet for neden og dermed også sagt, at Ambiente har aircondition.



Andre komfort fordele er fartpilot, sædevarme, el-sidespejle med varme, AUX/ipod indgang til audio anlægget, men sikkerhedsudstyret er ens på alle modeller, herunder ESP, 6 airbags, 3 justerbare nakkestøtter bag og multijusterbart rat, reservehjul og pollenfilter er standard uanset modelvalg.

 

Fin hattehylde

En smart ting: I det pæne bagagerum kan hattehylden sænkes og dermed øges variationsmulighederne og anvendeligheden, samtidig med at der skabes en slags poseholder mellem

Designet er strammet gevaldigt op på den nye Fabia. Med den lille motor og en længde på 4 meter er den en idéel bybil.

 

Bagklappen åbner ind over taget, så der ikke løber vand ned i bagagerummet i regnvejr.

 

Interiøret er pænt og der er god pladsm bilens ydre mål taget i betragtning - ikke mindst på bagsædet.


 

hattehylde og bagklap så indkøbsposen ikke vælter.



Der er én ting, som altid har faldet os i øjnene – eller rettere i næsen – ved de små Skoda’er. Det er den særlige lugt i kabinen. Den kan antagelig henføres til materialevalget og nogen mennesker vil formentlig være lige glade, mens andre vil være opmærksomme ligesom vi. Positivt – negativt: det må være en smags sag og kan man ikke lide lugten i bageriet…nå det får nu være, for mødet med Fabia’en er ellers ganske positivt selvom prisen skræmmer lidt. Som nævnt: Den falder ikke rigtig igennem på noget punkt og derfor vil enhver Skoda-kender kunne købe en ny Fabia uden at blive det mindste skuffet. Tværtimod.

 


Modelnavn:

Skoda Fabia Ambiente 1,2

Listepris:

Kr. 160.000

Motor:

3 cyl. 1,2-l benzin (70 hk)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk:

14,9 sek/165 km/t/16,9 km/l.

Længde

3,99 m

Bagagerum:

300 liter

Diverse:

ABS, ESP, MSR, ASR. 6 airbags. To-delt handske rum. Multijusterbart rat. Fartpilot. USB-indgang til audio. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for. Sædevarme. Isofix beslag. Kørecomputer.  Bagagerumshylde i to niveauer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt