Det er en snes år siden Skoda præsenterede sin
første forhjulstrukne bil. Det var en sensation,
mest fordi det var en Skoda, en bil, fremstillet i
et østland og så kunne den sælges til rimelige
priser. I dag er Skoda en del af Volkswagen
koncernen, bilpriserne i EU er blevet harmoniseret
og dermed er prisfordelen ved at køre Skoda
reduceret til meget lidt – i hvert fald hvis det
handler om den nye generation.
Konkurrencen er hård i det segment, Skoda Fabia
tilhører. Ligeså snart der er hængt lidt udstyr på
bilen, som tilfældet er med den prøvekørte Ambiente
variant, er biler som Hyundai i30 og Kia cee’d ikke
så lige til at hamle op med – heller ikke for den
sags skyld Fiat Grand Punto eller VW-koncernens egen
Seat Ibiza. Der er udstyrsforskelle, som
taler til Fabias fordel, men der er ikke som
tidligere garanti for, at Skoda betyder billig i
enhver henseende.
3
cylindre
Det skal så lige tilføjes, at vores første møde ved
Fabia netop var med den billigste Ambiente version,
som er udstyret med en 3-cylindret 1,2 liters motor
og 3-cylindrede maskiner – uanset deres
fortræffeligheder – er ikke vores kop te. På den
anden side skulle netop dén variant vel have en
chance – og det fik den da også.
Fabia er funktionelt ret gennemført. Der kan ikke
sættes nogen alvorlig finger på noget som helst af
det funktionelle. Køreegenskaberne er også udmærkede
og derfor fortjener en Fabia mere end en 70-hestes
1,2’er. Det er da heller ikke det stor problem – for
en ekstra cylinder koster blot 12.000 kroner mere,
men så lander prisen på 172.000 kroner og så er den
ved at være godt betalt. Med 70-hestes maskinen er
vores bedste beskrivelse: Det er en udmærket bybil!
Sin egen VW-niche
Designet er gevaldigt strammet op i forhold til
forgængeren og det placerer Skoda Fabia hvor den
hører til i VW-spektret. Der skal mere end
almindelig fantasi til tankemæssigt at forvandle en
Fabia til en Volkswagen Polo, en Seat Ibiza for slet
ikke at nævne Audi, der slet ikke har så lille en
bil. Og det er vel ret beset målet for Volkswagens
såkaldte ”differentiering”.
Hvad motoren angår, overrasker den positivt. For det
første er den smidig, for det andet er den
økonomisk, for det tredje er støjniveauet behersket.
Som sådan er den måske endda den bedste 3-benede
maskine, vi nogensinde har prøvet. Hatten af for
det. Men den vibrerer og lyder som en 3-cylindret
motor og det er ikke flatterende. Forslag: Køber man
en Fabia med 3-cylindret motor for at få købsprisen
ned, så kan man ligeså godt tage den med 60
hestekræfter og ”Classic”-udstyret. Så mærkes det:
126.000 kroner – det er en helt anden ting end
160.000.
Udstyret begrunder
Ambiente vælges på grund af udstyret. Og der ER
mange plus’er, som ikke følger med en Classic:
Airbag’en i passagersiden kan sættes ud af funktion
– en stor fordel hvis man har småbørn og behov for
bagud vendt barnesæde ”up front”. Bagsædet er
asymmetrisk deleligt. De to-delte handskerum
(genialt) er afkølet for neden og dermed også sagt,
at Ambiente har aircondition.
Andre komfort fordele er fartpilot, sædevarme,
el-sidespejle med varme, AUX/ipod indgang til audio
anlægget, men sikkerhedsudstyret er ens på alle
modeller, herunder ESP, 6 airbags, 3 justerbare
nakkestøtter bag og multijusterbart rat, reservehjul
og pollenfilter er standard uanset modelvalg.
Fin hattehylde
En smart ting: I det pæne bagagerum kan hattehylden
sænkes og dermed øges variationsmulighederne og
anvendeligheden, samtidig med at der skabes en slags
poseholder mellem |