Der er ingen fornuftsgrunde til en Seat Leon Cupra.
Bevares, den er designet på grundlag af en
almindelig og ganske fornuftig Leon. Men med 240
hestekræfter under hjelmen går fornuften fløjten.
Det er også meningen. For Cupra serien har egentlig
kun ét formål: Branding, som det hedder på godt
udenlandsk. Men med en god portion reality
indbygget. For den bil kan mere end brande – den
kører også knald godt.
Leon Cupra er en racerbil. Så godt som. En bil, der
skal gå hånd i hånd med Seats engagement i
Verdensmesterskabet for standardvogne (WTCC) og for
den sags skyld også det danske
standardvognsmesterskab (DTC). Seat er aktiv på
begge fronter og med store succes – lige nu fører
det spanske mærke den danske serie.
Landevejsracer
Racerbilen trives på racerbanen. Cupra skal trives
på offentlig vej – men med så meget race som muligt.
Det er lykkedes.
240 hestekræfter er mange. Rigtig mange. Og
præstationerne svarer til effekten. 0-100 km/t på
6,4 sekunder og stort set det halve for at bremse
det hele ned igen. Topfart på næsten 250 km/t har
man ikke behov for i Danmark. Heldigvis ligger de
tyske Autobahns ikke så langt væk.
Aktiv sikkerhed
For det er klart, at hopper man med på Seats
brand-vogn, er det fordi man kan lide et spark bagi.
At der så følger store sidegevinster med, er en
anden men ikke uvæsentlig sag. Seat Leon Cupra kan
køre stærkt lige ud, men den kan også køre stærkt i
svingene. Meget præcist, meget direkte. Det har man
stor gavn af i en kritisk situation i trafikken. Man
kan i bogstaveligste forstand styre udenom
ulykkerne.
Teknisk set er der tale om en 2-liters turbo
benzinmotor, en sænket (14 mm) og ret opstrammet
undervogn og en bestykning af bremser, dæk og
aerodynamiske hjælpemidler, der både får den til at
ligne racerbilen men også til at køre ret meget som
den.
Køreoplevelsen
Oplevelsen er: Yderst præcis speederrespons. En lidt
tøvende transmission – men det er marginaler i
forhold til det aller ypperste, der er tale om. Et
for en benzinmotor voldsomt og jævnt moment og stort
set intet turbolag (drejningsmomentet er konstant
omkring 300 Nm i hele omdrejningsområdet fra 2200
til 5500 omdr./min). Det giver ikke bare et spark
bag i – det giver et stadigt skub indtil
maks-omdrejningerne sætter en naturlig begrænsning.
Cupra’en styrer fint ind i kurverne. Forhjulstrækket
driver den til understyring, hvis man er for bestemt
på gassen, men balancen gennem kurverne er
fremragende.
Superb vejgreb
Dækkene er ikke overvældende brede – 225 mm. Men den
omstændighed, at de er monteret på 18” fælge og er
40 procent ultra lavprofil, giver det kontante
vejgreb. Men slippet, når udskridningen begynder, er
moderat og let at håndtere. Hér viser den
velafstemte undervogn sig fra sin bedste side.
Og så var der bremserne: 17” skiver giver ikke bare
maksimal bremseeffekt i næsten én uendelighed, de
giver også føreren stor føling med nedbremsningen,
så den kan doseres præcist og gennem kurverne
medvirke til at styre bilen optimalt. Men pas på:
Selvom herlighederne er lette at gå til, kræver de
en vis rutine. Derfor burde enhver Leon Cupra kun
sælges inklusive et obligatorisk kørekursus på en
racerbane (fulgt af et ligeså
obligatorisk løfte om, ikke at praktisere
færdighederne på landevejen) – med mindre køberen
kan dokumentere, at det ikke er nødvendigt!
|