Cupra navnet er udtryk for det ypperste i sportslig
henseende, når det gælder Seat. Men der findes en
lille overbygning på Cupra. Det er døbt
”R”.
Hav respekt for det lille bogstav…det står for Race!
En Seat Leon Cupra har 241 hestekræfter, når motoren
præsterer sit ypperste. Cupra R kan frembringe 265.
Med elektronisk spærredifferentiale på de trækkende
forhjul, 19” fælge og brede lavprofildæk er Cupra’en
omdannet fra at være en lynhurtig sportslig
personbil til at være en ægte racer.
Basis for VM
Leon er i basisversion den bil, som har vundet Seats
to Verdensmesterskaber for standardvogne. Det er
forståeligt, for med den velkendte VW Golf teknik,
tunet ind efter Seats opfattelse af begrebet
køredynamik, har man opnået en yderst
velafbalanceret og dynamisk personbil, der er som
skabt til at bygge videre på. Derfor er Cupra R
blevet så sublim.
På grund af VM-titlerne er man nødt til at
acceptere, at forhjulstræk hænger fint sammen med
racerbiler. Reglementsteknisk har man i WTCC
udlignet forskellene på baghjulstrukne og
forhjulstrukne biler – men ellers vil baghjulstræk
langt hen ad vejen være at foretrække. Bilerne kan
være lidt vanskeligere at sætte rigtigt op med træk
på baghjulene, men de er hurtigere ud af kurverne,
og det er lettere at lege med dem og køre sidelæns
gennem kurverne (”uladesiggørligt” i en
forhjulstrækker uden hjælp fra håndbremsen, og det
går kun i snævre sving).
Stabil i hurtige kurver
Men det er ikke altid det hurtigste og når nu Seat
Leon har forhjulstræk må man lede efter fordelene
andre steder. Og de findes præcis dér, hvor
baghjulstrækkerne er svage: I stabiliteten gennem
ultra hurtige kurver.
Vi benyttede muligheden for at køre nogle omgange på
FDM Sjællandsringen, som faktisk har et par ganske
hurtige kurver, og selvom hastighederne vanskeligt
kan komme over 150 km/t, var fornøjelsen værd at
køre efter. Stabiliteten, fuldstændig uforandrede
køreegenskaber, næsten uanset hvordan man behandlede
speeder og bremse gennem de hurtige kurver,
dokumenterede, at en Cupra R er i særklasse.
Benzinmotor
Maskinmæssigt er VM-vinderen udstyret med en
dieselmotor. Det er igen reglementet, der
favoriserer dieselteknikken, fordi dieselmotorer pr.
definition har et voldsomt drejningsmoment over en
stor del af omdrejningsintervallet. I Cupra R kører
man på benzin, og det er godt det samme, for med
TSI-teknik og en velafstemt motorgang har man power
nok til at nå 100 km/t på lige godt 6 sekunder. Og
hurtigere end 250 km/t kan ikke tillades, selv ikke
på en tysk autobahn, for hér sætter elektronikken
sin begrænsning.
|