- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Leon Cupra R 2,0 TSI

R for Race


Tekst: Søren Clauding – april 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cupra navnet er udtryk for det ypperste i sportslig henseende, når det gælder Seat. Men der findes en lille overbygning på Cupra. Det er døbt ”R”. Hav respekt for det lille bogstav…det står for Race!

 

 

 

En Seat Leon Cupra har 241 hestekræfter, når motoren præsterer sit ypperste. Cupra R kan frembringe 265. Med elektronisk spærredifferentiale på de trækkende forhjul, 19” fælge og brede lavprofildæk er Cupra’en omdannet fra at være en lynhurtig sportslig personbil til at være en ægte racer.



 

Basis for VM

Leon er i basisversion den bil, som har vundet Seats to Verdensmesterskaber for standardvogne. Det er forståeligt, for med den velkendte VW Golf teknik, tunet ind efter Seats opfattelse af begrebet køredynamik, har man opnået en yderst velafbalanceret og dynamisk personbil, der er som skabt til at bygge videre på. Derfor er Cupra R blevet så sublim.

 

På grund af VM-titlerne er man nødt til at acceptere, at forhjulstræk hænger fint sammen med racerbiler. Reglementsteknisk har man i WTCC udlignet forskellene på baghjulstrukne og forhjulstrukne biler – men ellers vil baghjulstræk langt hen ad vejen være at foretrække. Bilerne kan være lidt vanskeligere at sætte rigtigt op med træk på baghjulene, men de er hurtigere ud af kurverne, og det er lettere at lege med dem og køre sidelæns gennem kurverne (”uladesiggørligt” i en forhjulstrækker uden hjælp fra håndbremsen, og det går kun i snævre sving).

 

Stabil i hurtige kurver

Men det er ikke altid det hurtigste og når nu Seat Leon har forhjulstræk må man lede efter fordelene andre steder. Og de findes præcis dér, hvor baghjulstrækkerne er svage: I stabiliteten gennem ultra hurtige kurver.

 

Vi benyttede muligheden for at køre nogle omgange på FDM Sjællandsringen, som faktisk har et par ganske hurtige kurver, og selvom hastighederne vanskeligt kan komme over 150 km/t, var fornøjelsen værd at køre efter. Stabiliteten, fuldstændig uforandrede køreegenskaber, næsten uanset hvordan man behandlede speeder og bremse gennem de hurtige kurver, dokumenterede, at en Cupra R er i særklasse.

 

Benzinmotor

Maskinmæssigt er VM-vinderen udstyret med en dieselmotor. Det er igen reglementet, der favoriserer dieselteknikken, fordi dieselmotorer pr. definition har et voldsomt drejningsmoment over en stor del af omdrejningsintervallet. I Cupra R kører man på benzin, og det er godt det samme, for med TSI-teknik og en velafstemt motorgang har man power nok til at nå 100 km/t på lige godt 6 sekunder. Og hurtigere end 250 km/t kan ikke tillades, selv ikke på en tysk autobahn, for hér sætter elektronikken sin begrænsning.



 

 


 

Cupra R styrer godt, den er stabil, den er hurtig. Er den så også ukomfortabel og dyr?

 

I sammenligning med alternativer i samme kategori er svaret: Nej!

 

Civiliseret

Affjedringen er stram, naturligvis, og med 235/35-19 hjul er der ikke meget affjedring at hente i dæksiderne. Alligevel er Cupra R yderst civiliseret. Den kan udmærket benyttes til hverdagskørsel, den er lidt halvkostbar i brændselsudgifter (officielt 12,3 km/l, i praksis under 10 og så skal man ikke slippe alle hestene ud på et eneste tidspunkt), men den er til at leve med, ikke mindst fordi man har alle Leon’ens funktionelle og pladsmæssige fordele.

 

Visuelt og indretningsmæssigt adskiller ”R’en” sig meget fra basis udgaven. Sportssæder, spoilers, instrumentering, frihøjde. Hele vejen rundt er den forandret. Og det hele koster kun 430.000 kroner. Det er 26.000 kroner mere end den almindelige Cupra og mere end dobbelt så meget som den aller billigste Leon. Men sætter man pris på smarte, dynamiske, visuelt attraktive og køremæssigt sublime biler, er pengene givet godt ud. Eneste minus: Man skal selv stå for opvarmningen af forsæderne, men: Et par hurtige kurver, så er det klaret!



Model:

Seat Leon Cupra R 2,0T TSI

Listepris:

Kr. 429.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. Turbolader. 265 hk – 350 Nm/2500-5000 omdr./min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

6,1 sek/250 km/t/

12,3 km/l / 190 g/km

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

341 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Elektronisk differentialespærre. Dæktrykssensor. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt