Vi har tidligere prøvekørt den nye Seat Ibiza i den
yderst økonomiske udgave med TDI motor (læs
her>>>). Maskineriet var økonomisk, men
spændende var det ikke. Anderledes er det med Ibiza
1,2 TSI, hvor man pludselig har 105 levende
turboheste til disposition, oven i købet i en bil,
som er 55 kg lettere.
Det gør en verden til forskel. For Seat Ibiza er,
også i den længere stationcar udgave, grundliggende
en dynamisk bil, der lægger op til at man benytter
dens køreegenskaber. Det kan man med benzinmotoren,
men det koster selvfølgelig. For selvom
benzinmotoren også er meget økonomisk, er der også
en verden til forskel på de 19,6 kilometer, man kan
køre på en liter benzin i 1,2 TSI og de næsten 30
kilometer, man kan køre på en liter dieselolie i den
3-cylindrede bil.
Vinder på køredynamik
Så det handler altså om brændstoføkonomi og
køredynamik. Hvad det sidste angår, er benzinbilen
den klare vinder. Hvad økonomi angår, er dieselbilen
den klare topscore. Man skal nemlig også hoste op
med flere penge, når man erhverver sig en Ibiza ST.
Køber man dem med samme udstyrsniveau, er det nu
ingen formue. 210.000 for den prøvekørte ”Style”
udstyrsvariant (1,2 TST kan kun fås i Style
versionen) kontra 203.000.
Man kommer dog også til at betale mere i afgift,
selvom det danske afgiftssystem normalt favoriserer
benzinbiler. Men når man er oppe imod en så
økonomisk dieselbil som 1,2 TDI, er der ikke noget
at hente. Faktisk koster TSI’en 280 kroner mere om
året i ejerafgift. Det er dog så lidt, at det ikke
er værd at bruge tid på at forholde sig til.
Solid power
Når man som sådan har forholdt sig til de økonomiske
plusser og minusser er det temperamentets tur til at
blande sig. Benzinmotoren med dobbelt turbohjælp ved
både lave og høje motoromdrejninger giver solid
power og meget mere spræl fra de aller laveste
omdrejningstal. Allerede ved 1550 motoromdrejninger
pr. minut præsterer TSI motoren 175 Nm. Det er meget
og det tal holder helt op til 4100 omdr./min. Det er
også meget.
Resultatet er en topfart på 190 km/t og en
acceleration til 100 km/t på bare 10,2 sekunder. Og
derved kan man nøjes med 5 gear, som alt andet lige
giver mindre stress, helt i harmoni med det store
kraftoverskud, som også gør kørslen både tyg,
komfortabel og lydløs. Benzinmotoren er nemlig ikke
bare meget vibrationssvag, den er også særdeles
lydløs.
Merudstyr
Kaster man sig ud i en Ibiza ST 1,2 TSI Style, får
man et godt merudstyr: 15” fælge i stedet for 14” –
det passer helt til bilens køredynamik og
kompenserer for den lidt lavere vægt på forakslen –
sølvfarvet tagræling (det kunne man måske godt leve
uden), automatisk klimaanlæg med køl i
handskerummet, læderrat og fartpilot.
|