- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Ibiza ST 1,2 TSI 105 hk Ecomotive Technology: Mere spræl i Ibiza ST


Af Søren Clauding – maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt den nye Seat Ibiza i den yderst økonomiske udgave med TDI motor (læs her>>>). Maskineriet var økonomisk, men spændende var det ikke. Anderledes er det med Ibiza 1,2 TSI, hvor man pludselig har 105 levende turboheste til disposition, oven i købet i en bil, som er 55 kg lettere.

 

Det gør en verden til forskel. For Seat Ibiza er, også i den længere stationcar udgave, grundliggende en dynamisk bil, der lægger op til at man benytter dens køreegenskaber. Det kan man med benzinmotoren, men det koster selvfølgelig. For selvom benzinmotoren også er meget økonomisk, er der også en verden til forskel på de 19,6 kilometer, man kan køre på en liter benzin i 1,2 TSI og de næsten 30 kilometer, man kan køre på en liter dieselolie i den 3-cylindrede bil.

 

Vinder på køredynamik

Så det handler altså om brændstoføkonomi og køredynamik. Hvad det sidste angår, er benzinbilen den klare vinder. Hvad økonomi angår, er dieselbilen den klare topscore. Man skal nemlig også hoste op med flere penge, når man erhverver sig en Ibiza ST. Køber man dem med samme udstyrsniveau, er det nu ingen formue. 210.000 for den prøvekørte ”Style” udstyrsvariant (1,2 TST kan kun fås i Style versionen) kontra 203.000.

 

Man kommer dog også til at betale mere i afgift, selvom det danske afgiftssystem normalt favoriserer benzinbiler. Men når man er oppe imod en så økonomisk dieselbil som 1,2 TDI, er der ikke noget at hente. Faktisk koster TSI’en 280 kroner mere om året i ejerafgift. Det er dog så lidt, at det ikke er værd at bruge tid på at forholde sig til.

 

Solid power

Når man som sådan har forholdt sig til de økonomiske plusser og minusser er det temperamentets tur til at blande sig. Benzinmotoren med dobbelt turbohjælp ved både lave og høje motoromdrejninger giver solid power og meget mere spræl fra de aller laveste omdrejningstal. Allerede ved 1550 motoromdrejninger pr. minut præsterer TSI motoren 175 Nm. Det er meget og det tal holder helt op til 4100 omdr./min. Det er også meget.



Resultatet er en topfart på 190 km/t og en acceleration til 100 km/t på bare 10,2 sekunder. Og derved kan man nøjes med 5 gear, som alt andet lige giver mindre stress, helt i harmoni med det store kraftoverskud, som også gør kørslen både tyg, komfortabel og lydløs. Benzinmotoren er nemlig ikke bare meget vibrationssvag, den er også særdeles lydløs.

 

Merudstyr

Kaster man sig ud i en Ibiza ST 1,2 TSI Style, får man et godt merudstyr: 15” fælge i stedet for 14” – det passer helt til bilens køredynamik og kompenserer for den lidt lavere vægt på forakslen – sølvfarvet tagræling (det kunne man måske godt leve uden), automatisk klimaanlæg med køl i handskerummet, læderrat og fartpilot.


 

 


Model:

Seat Ibiza ST 1,2 TSI 105 hk Ecomotive Technology

Listepris:

Kr. 209.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l TSI turbomotor. 105 hk. 175 Nm/1550-4100 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 190 km/t/ 19,6 km/l /119 g/km

Længde:

4,23

Bagagerum:

430 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hill-holder. 4 airbags. Læderrat og –gearknob. Klimaanlæg med køl i handskerum. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. Fartpilot. 2 X Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt