Vi har ikke prøvekørt Seat Ibiza ST på en langtur,
men vi burde, for det fortjener den. Med
udgangspunkt i den kompakte og veldesignede Ibiza,
har Seat nemlig skabt en rummelig kompaktbil, som
går rigtig langt på literen – især når man triller
ud af landevejen.
Ikke mindre end 33,3 km/l kan man køre i en Ibiza ST
1,2 TDI Ecomotive. Mindre, naturligvis, ved
bykørsel, men dér hænger den nu også godt med.
Tallet for blandet kørsel er 29,4 km/l og det er et
tal, man kan komme tæt på i praksis, ikke mindst
fordi bilen er udstyret med et effektivt stop/start
system som gør, at motoren rent faktisk stopper, når
man sætter i frigear og kobler ud. Hver gang! Også
når den lille 3-cylindrede dieselmotor er kold. Det
er ret godt, for netop pga. motorstørrelsen tager
det lidt tid, inden maskineriet er varmt.
Bedste stop/start
Faktisk er stop/start systemet det bedste, vi har
prøvet på en dieselbil. Det fungerer præcist og
prompte, uden at skulle tænke sig om først.
Startfasen er næsten umærkelig – til trods for, at
en dieselmotor har større kompression og der
traditionelt skal bruges flere kræfter på at starte
sådan en. Det er rigtig godt gået af Seat.
Man kan så mene, hvad man vil, om den 3-cylindrede
dieselmotor. Spændende er den ikke, men det er
heller ikke hensigten med en brændstofbesparende
”Ecomotive” maskine. Ecomotive begrebet svarer til
VW’s ”Blue Motion” og er udtryk for, at bilen er
optimeret med henblik på lavt brændstofforbrug og
ringe forurening. CO2 tallet er da også så lavt som
89 g/km. Det er ret godt i en rummelig stationcar.
Pænt drejningsmoment
De 75 hestekræfter, som den lille diesel præsterer,
bakkes heldigvis op af et pænt drejningsmoment på
180 Nm, som udvikles i omdrejningsintervallet fra
1500 til 3450/min. Det giver et konstant træk og
råder lidt bod på, at ST Ecomotive skal bruge næsten
15 sekunder på at nå 100 km/t.
Men netop derfor er den også ideel til lange ture,
hvor acceleration kun er samtaleemne, når man kører
ind på motorvejen, et samtaleemne, som ændrer
karakter, når der langt om længe skal tankes op.
Hvor langt har vi da kørt??? ”Laaangt”, må svaret
være…
Uvirkelig meget bagageplads
Topfarten på 173 km/t rækker til en tysk autobahn og
de formidable 430 liters bagageplads på bare 4,23
meters længde er næsten uvirkelige. Men de er der og
medfører omgående, at man udnævner
bagsædepassagererne til taber i spillet om plads.
Det er de imidlertid ikke, der er rimelig plads til
langbenede bagsædepassagerer. Hvad hemmeligheden er,
skal ikke kunne siges, men Seat har altid været gode
til, at fremtrylle bagageplads.
Seat Ibiza har et flot ydre design, det er dynamisk
og elegant. Men i ST udgaven går lidt af det
elegante fløjten, hvad agterpartiet angår. Det er
lidt kedeligt – men måske netop dét, er
hemmeligheden bag den megen plads i kabinen. Man kan
ikke få både i pose og i sæk.
Kabinen i Seat Ibiza i den prøvekørte udgave var
også lidt kedelig. Designet er pænt men ret gråt, og
det mangler nogle markeringer til at understrege
enkelheden og give det et pift i vejret. Det findes
til Ibiza/Ibiza ST, så det er nok bare os, der var
uheldige med testbilen…
Funktion og kørefærdigheder
Funktionaliteten er helt i top, det samme er
kørefærdighederne, godt hjulpet af, at Seat Ibiza i
teknisk forstand er baseret på Volkswagen teknik.
Det har den gavn af. Gode faste køreegenskaber
sluppet løs på en plan kørebane gør den god på
langturen. Komforten går ikke tabt, men på ujævn
asfalt mangler den lidt.
Der er da også grænser for, hvad man kan forlange af
en bil, der kun koster 178.000 kroner. Udstyret er
dog ikke overdådigt, men den er virkelig økonomisk i
drift og altså også i anskaffelse. Ikke dårligt, for
så kan man bruge det, man sparer på ikke at købe en
dyrere bil, til at holde ferie for. |