Den er smuk – og som Cupra er den også fræk at se
på. Seats mindste er baseret på VW Polo, som i
forvejen kører temmelig godt. Når man styler den om,
ændrer undervognen, forsyner den med DSG gear og en
180-hestes TSI motor, så har man en lille racerbil.
Visuelt er Cupra-versionen af Seat Ibiza markant
anderledes end udgangspunktet. Anden front,
sideskørter og en usædvanlige bagspoiler under
kofangeren, som strømliner luften, når den ledes ud
bag bilen og reducerer de turbulenser, der altid
opstår bag en bil og ofte skaber mere luft”modstand”
end den luftmængde, som forenden bryder igennem.
Kunstværk
Men frem for alt er den smuk. Falder man for
sportslige biler, kan man ikke undgå at lægge mærke
til Seat Ibiza Cupra. Den er virkelig et lille
kunstværk. Det trapez-formede udstødningsrør er en
detalje, som understreger designernes fine arbejde.
Det hjælper også på den visuelle oplevelse, at den
lille bil på bare fire meter er udstyret med 17”
alufælge med 45 procent 215 mm brede lavprofildæk.
Men al det tjener ikke kun et æstetisk formål, det
handler også om funktion.
Også den del af projektet er lykkedes.
Køreoplevelsen er om muligt større end den visuelle.
Den lille buldrende 1,4 liters TSI-motor, som er
pumpet op til de nævnte 180 hestekræfter, præsterer
også et imponerende drejningsmoment på 250 Nm over
et omdrejningsinterval – og hold nu fast – på
2000-4500 omdr./min. Det skal så tilføjes, at før de
2000 omdrejninger sker der ikke meget og dér oplever
man en smule turbotøven, men når først turboladeren
er oppe i fart er Cupra’en omdannet til en
kanonkugle.
Velafbalanceret
Man får god hjælp af 7-trins DSG gearet, som bl.a.
sikrer umærkeligt skifte og ikke forstyrrer balancen
i bilen ved hurtig kurvekørsel. Det er vigtigt, for
en lille bil er ikke pr. definition så stabil i de
hurtige kurver. Ibiza Cupra’en klarer det nu
udmærket, men hvis man med manuelt gear ville skulle
skifte gear midt i en hurtig kurve, ville det næppe
være helt uproblematisk. DSG gearet klarer det så
hurtigt, at bilen slet ikke får tid til at overveje
at blive ustabil.
Styrepræcisionen er forbilledlig, men
lavprofildækkene gør også deres til at sikre, at
bilen rammer præcis dér, hvor man styrer den hen. En
anden faktor er det elektroniske differentialespær,
som fastholder trækkraften på forhjulene, uanset det
ene måske mister vejgrebet et øjeblik. En lille bil
er som skabt til snævre kurver, så det er næsten
overflødigt at sige det, men hér boltrer Ibiza
Cupra’en sig som en rallybil på Monte Carlo rallyets
snoede bjergveje.
Købes for at køre
En bil som Seat Ibiza Cupra køber man for at få en
ultimativ køreoplevelse. Derfor gør det ikke så
meget, at adgangen til bagsædet er ret besværlig,
fordi man har bort rationaliseret de bageste
sidedøre. Det har ikke den store betydning, for
pladsen på bagsædet er alligevel så ringe, at man
kun nødtvunget fonder på at sætte sig derind. |