- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Ibiza 1,4 16V Stylance

Lige i øjet


Tekst: Søren Clauding – januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sjældent man kan sige det om en bil: men den nye Seat Ibiza sidder lige i øjet.

 

Hvorfor lyde så begejstret? Det har ikke alene noget med Champagnerusen efter Nytåret at gøre: Den nye Ibiza kombinerer tidens stil på alle måder: Frækt, men ikke overdrevent smart design, god funktionalitet, fornuftige forbrugstal, fremragende køredynamik og en god anskaffelsespris.

 

Det bedste

En del af forklaringen er, at Seat har kombineret det bedste fra flere verdener. I teknisk forstand er den nye Ibiza baseret på VW tænkning. Det indebærer at køredynamikken, vejgreb, styrepræcision og kørselskomfort er på niveau med Volkswagen – og det er de nu ret skrappe til, der nede i Wolfburg.

 

I designmæssig forstand er Seat gået deres egne veje. Ibiza er knap så utreret som Leon og Altea, men fordi man har baseret designet på det markante, på én gang glade og bestemte frontparti, rammer man lige ind i sjælen på den moderne og måske også den yngre målgruppe.

 

Smart, frisk og funktionel

Samtidig har man kunnet tilgodese grundliggende egenskaber som f.eks. et rummeligt bagagerum, som altid har været et sikkert Seat kendetegn, med et funktionelt men alligevel smart og frisk kabinedesign. Det eneste punkt, hvor man er gået lidt for meget på kompromis, er bagsædepladsen. Den er simpelthen for dårlig.


Foto: Vivi Siiger - klik på billedet og se det større.

 

 


Den prøvekørte model er sådan en slags mellem model i programmet. Den er poppet lidt op, hvad angår det udstyrsmæssige. Det hedder ”Stylance” på Seat sprog. Motormæssigt er den udstyret med en 1,6 liters benzinmotor, der yder 105 hestekræfter – troede vi. Men det viste sig, at det blot var en 85-hestes 1,4 liters maskine, det siger meget om motoren! Tilsammen koster de dele små 180.000 kroner – men den kan også fås meget billigere. Faktisk kan en Seat Ibiza købes for blot 135.000 kroner og det vil i disse spare tider være en god løsning for mange bilkøbere, ikke mindst fordi den billigste udgave har de samme grundliggende egenskaber som de dyrere versioner, uden at man må give afkald på alt for meget af udstyret.


 

Oplevelsen dominerer

Oplevelsen er den dominerende faktor omkring Seat Ibiza. Ikke bare er designet lige i øjet, det gælder også så gennemarbejdede detaljer som f.eks. kabinebelysningen ved kørsel om natten. Den er bestemt også lige i

 

 

 

Foto: Vivi Siiger - klik på billedet og se det større.

Foto: Vivi Siiger - klik på billedet og se det større.


 

øjet og betyder meget for velværet under kørslen – det mærker man især her på den mørke tid af året.

 

Udstyret inkluderer en powerfuld sædevarme, som på få sekunder giver personerne på forsædet ild i … Aircondition sørger for klimaet både sommer og vinter, fartpilot er standard, ligesom splitbagsæde, ESP og noget så eksotisk som Hill Holder, der sikrer, at bilen ikke kører baglæns, når man sætter i gang opad en bakke.


 


Langt på literen

Maskineriet er ligeså gennemarbejdet. Man kan køre 16,1 km/l og gør det næsten også i praksis. Det indebærer, at man slipper lidt mere end de officielle 149 g CO2 ud pr. kørt kilometer, men det er ikke meget anderledes end de biler, der officielt kører længere på literen, men i praksis klarer sig dårligere end Seat Ibiza.

 

Hvis man virkelig hører til på spareholdet, kan man også anskaffe en 80 hestes dieselversion. Den koster godt nok 25.000 kroner mere (en hamper merpris), men går til gengæld 23,3 km/l. Det vil i praksis nok dreje sig om en brændstoføkonomi, der er rundt regnet 33 pct. bedre end benzinudgaven. Den kan det næppe betale sig for de fleste Ibiza købere at gå efter.

 

Tågelygter med drejefunktion

En sjov men ikke særlig virksom finesse er, at venstre tågeforlygte tænder, når man drejer til venstre og tilsvarende tænder den højre ved højredrejning. Virkningsgraden er beskeden og siger nok mere noget om, at tågelygternes ikke gør så afgørende en forskel. Det er en pudsighed, men da vi ikke har prøvet bilen i tåge, ved vi sandt at sige ikke hvor gode de er i deres rette element.

 


Model:

Seat Ibiza 1,4 16V Stylance

Listepris:

Kr. 239.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l benzinmotor. 85 hk – 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udl:

12,2 sek/ 175 km/t/

16,1 km/l /149 g/km

Længde:

4,05 m

Bagagerum:

292 liter

Diverse:

ABS m EBD. ESP med ASR. Hill holder. 6 airbags. Justerbar forlygtehøjde. Multijusterbart rat. Fartpilot. Sædevarme. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for. 2 X Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt