SEAT begår med deres biler det kunststykke, at de
forener elegance med sportslighed. Det gælder ikke
mindst den kompakte Ibiza, når man udruster den med
en 105-hestes 1,2 liters TSI motor og lader den
berømmede VW DSG-gearkasse stå for gearskiftet.
Det indebærer da også en vis prisstigning. 120.000
kroner koster den billigste Ibiza. Med den nævnte
drivline og det høje Style-udstyr skal man af med
godt 200.000 kroner. Men så har man også en ideel
kombination af sport og elegance.
Lukrerer på VW familieskabet
Elegancen er Ibiza født med. 1,2 liters TSI motoren
er derimod et VW-produkt. På den måde lukrerer den
VW-ejede spanske bilfabrik på familieforholdet. Det
samme gælder undervognen, som stammer fra VW Polo og
tilsvarende altså også DSG-gearet.
Dermed bliver Ibiza 1,2 TSI DSG den kraftigste og
hurtigste af Ibiza varianterne. Med selvsamme motor
tager det nemlig 1/10 sekund længere tid at nå de
100 km/t. I praksis bliver tallet givetvis endnu
højere, hvorimod man kan være ret sikker på at DSG
dobbeltkoblingsgearet klarer operationen på samme
tid hver gang. Det officielle tal siger 0-100 km/t
på 9,7 sekunder – og topfarten er 190 km/t.
Lidt kortere på literen
Det koster dog lidt på driftsbudgettet. Med DSG-gear
kører Ibiza’en 18,9 km/l – hvorimod Ecomotiv udgaven
med samme motor kører 20,4 km/l. Dermed bliver
ejerafgiften også højere, men det er et beskedent
tal, der er tale om: 1120 kr./året.
Kombinationen af TSI-motoren og DSG-gearet
er
fortræffelig. Selv hvis man drille drivlinen og
fremprovokerer længere varende gearskift, er det
ikke til at få systemet til at tabe fatningen.
Smidigheden er høj, kørekomforten forstærkes af de
umærkelige gearskift og det underbygger undervognen,
som på én gang er fast og komfortabel.
Bagagepladsen
Bagagerummet byder på 284 liter, benpladsen på
bagsædet er lige i underkanten af en bil på 4,03
meter, hvorimod det på positivlisten tæller, at
Ibiza’en må trække en anhænger på 1200 kg.
Styleudstyret, som er med til at retfærdiggøre den
højere pris, inkludere bl.a. klimaanlæg, fartpilot,
tågeforlygter (med kurvefunktion, så lyset tænder i
den side, hvortil man drejer), fjernbetjent
centrallås, el-sideruder foran, el-sidespejle,
multijusterbart rat og højdejusterbart forsæde også
i passagersiden. Sædevarme er dog ikke standard.
|