En lille bil med 3-cylindret dieselmotor til små
180.000 kroner. Sådan en må være sat i verden med et
eneste formål: At transportere dens ejer til lavest
mulig pris – altså en typisk pendlerbil for de, der
hver eneste dag har brug for at blive transporteret
måske 80-100 kilometer ud og ligeså langt hjem, så
billigt som muligt.
Det lever Seat Ibiza med 3-cylindret 1,4 liters
dieselmotor op til. Det gør den ikke blot fordi den
i gennemsnit kan køre 21,3 km/l og tæt ved de 30
km/l ved konstant landevejsfart, men også fordi den
byder på en række fordele undervejs.
Commonrail
Men motoren først:
Der er tale om en commonrail turbo dieselmotor. Den
yder 70 hestekræfter, men nok så væsentligt: den
præsterer et drejningsmoment på 155 Nm. Det er
vigtigt, for uden det moment vil den være dræbende
at køre langt i. Nu er den tværtimod kvik under
overhalinger og hurtig ude af starthullerne – ingen
racer, men bestemt en bil, man kan holde ud i
længden.
Støjsvag
Samtidig er den støjsvag. Ikke når den er kold og
startes op – så lyder den nærmest som en traktor.
Men når den er varm, og det bliver den hurtigt,
vibrerer den stilfærdigt og den er på ingen måde
trættende. Væsentligt på en langtur.
Fordelen ved Ibiza som pendlerbil er ikke kun
driftsøkonomien. Det er også bilens størrelse. For
nok er den lille, men så lille er den heller ikke.
Lad være med at køre mere end to, når der skal køres
langt. Men handler det om at aflevere ungerne i
skolen, inden man selv begiver sig ud på turen til
arbejdspladsen, er der ingen problemer. Og to sidder
ret bekvemt. Føreren især, fordi førersædet kan
justeres rigtig godt.
Bagageplads
Bagagerummet er heller ikke beskedent. Små 300 liter
giver mulighed for at handle ind omkring sin
arbejdsplads, så man ikke behøver stresse hjem for
at klare det i sidste øjeblik inden butikkerne
lukker. Der er oven i købet plads nok til en tur
omkring lavprisvarehuset…
Fine detaljer som overhalingsblink, der springer i
gang med et enkelt vip med blinkerkontakten og
standser efter fem blink, gør overhalingerne
undervejs til en fornøjelse.
Førerpladsen er behagelig og
funktionel - og der er god plads.
|