Seat Altea har virkelig slået an herhjemme. Den er
smart at se på, den kører godt – og så kan den fås
på gule nummerplader til en ren spotpris
sammenlignet med prisen for biler i samme størrelse
på hvide plader.
I
et samfund, der i stadig stigende grad består af
enlige, er det en kærkommen og for mange mennesker
nødvendig økonomisk assistance, hvis de vil fungere
i samfundet på lige fod med dem, der har nogen at
dele udgifterne med. Som sådan har gulplade
filosofien pludselig fået en ny dimension.
Vokseværk
Det har Seat og flere andre lukreret på. Men der er
altså også dem, der har brug for ekstra
siddepladser. Hvis de ville købe en Altea ville de
hurtigt opdage, at bagagepladsen ikke harmonerer med
antallet af siddepladser. Og hvad gør man så? Seat
har løsningen: Man hiver da bare Altea’en lidt i
enden, så den bliver 18,7 cm længere. Det lyder ikke
af så meget, men virkeligheden er, at der er en
verden til forskel og nu kan hele familiens bagage
komme med på tur.
Samtidig ændrer man baglygtedesignet og bagklappens
form. Summa summarum: Mere plads og en endnu mere
elegant, tidssvarende og smart bil. Der er dømt
succes på forhånd.
Fornuftig pris
Oven i købet er prisen til at komme i nærheden af.
Seat Altea XL koster 240.000 kroner, den dyreste
370.000. Prisforskellen har mest med teknik og lidt
med udstyr at gøre. Dieselbilerne er dyrere, men de
er også ret gode, som f.eks. den prøvekørte version
med 1,9 liters turbodiesel. Vi var i tvivl om
motorstørrelsen, for der findes også en 2-liters
variant. Den lille yder 105 hestekræfter, den store
140. Men takket være et utrolig brugbart
momentforløb føles de 105 hk af mere.
Præstationsmålingerne afslører, at 100 km/t nås på
12,6 sekunder og den kan køre 183 km/t på toppen.
Men nok så væsentligt: Den går 18,5 kilometer på en
liter dieselolie.
Keine hexerei
Men er Altea XL så ikke blevet en ren magnumbil? Med
sine 635 liters bagagerumsvolumen overstiger den de
fleste rummelige mellemklassebiler. Men en magnum
bil er den ikke, for XL måler 4,47 meter i længden –
det er mindre end de fleste mellemklassebiler.
Forklaringen ligger selvsagt i at den store
bagagerumskapacitet kun opnås, når bagsæderne er i
forreste position – men selv i den position er der
overraskende god benplads. Forklaringen på det er,
at forsæderne er placeret så højt, at
bagsædepassagererne let kan få fødderne ind under
forsæderne og det giver ganske enkelt større
bevægelsesfrihed.
Bagagerummet er i sig selv regulært,
bagagerumsdækkenet fungerer let og smidigt og
bagklappen åbner højt – men den er temmelig tung at
smække i.
Pænt udstyr
Udstyrsniveauet er pænt – der kan vælges mellem 2
pakker: Reference (basisudstyr) og Stylance.
Forskellen er rundt regnet 30.000 kroner og
væsentlige ingredienser i Stylance udstyret er
2-zone klimaanlæg i stedet for aircondition,
regnsensor, flere sædeindstillinger, alufælge og et
bedre lydanlæg. Men sikkerheden er ens på begge
varianter, hvad der bl.a. har scoret 5 stjerner i
EuroNCAP crashtesten.
En stor del af pladsen i Altea XL findes i højden.
Det mærker man også under kørslen. Naturligt nok,
for et højere tyngdepunkt giver knap så præcise
kurveegenskaber. Det har Seat modvirket gennem en
relativ fast
Bagpartiet er shinet op og mere elegant end på den
almindelige Altea
|