XL siger næsten det hele: Seat Altea XL er den
ekstra store version af den almindelige Altea.
Tilnavnet ”Ecomotive” er måske mere uforståeligt,
men på almindelig dansk betyder det, at bilen er
optimeret af hensyn til miljø – og dermed lukrerer
også ejerens bankkonto.
Vi har tidligere prøvekørt Seat Altea XL (læs
hér>>>), og konklusionerne står stadig til
troende. Den store forskel er, at Ecomotive
versionen nu kører 22,2 km pr. liter dieselolie.
Effektmæssigt er den nye 1,6 TDI motor ligeså god
som den 1,9’er, vi tidligere har beskrevet: 105
hestekræfter og fartpræstationerne er også helt
identiske.
Øko-optimering
Den store forskel ligger med andre ord i
motorstyring, optimering af gearing, dæk osv. Bl.a.
er den udstyret med et velfungerende stop-start
system, som gør, at motoren går i stå, når man
sætter i frigear f.eks. ved rødt lys, og så går i
gang igen, når man kobler ud og sætter i gear. Det
er svært at få til at fungere uproblematisk sammen
med en dieselmotor, som typisk ryster lidt mere i
startfasen, men det har Seat løst udmærket.
Og så er Seat Altea XL blevet billigere.
Den XL’er, vi lige har set efter i sømmene, koster
280.000 kroner i Reference udstyrsversionen
(basisudstyret), det er 10.000 kroner mindre end
2007-udgaven, men der er heller ikke på andre
fronter sket de store ændringer.
Gavner øko og økonomi
Sandt at sige er en ny øko-motor vel også nok. For
til den nye købspris og med en markant forbedret
brændstoføkonomi er den nye årgang Seat Altea XL
både i overensstemmelse med de krav, hensynet til
miljø og økologi har stillet os overfor, og med det
behov, vi efter finanskrisen har for mere bevidst
omgang med vores penge. Det gør med andre ord ikke
noget at vi både sparer penge og tager miljøhensyn.
Især ikke fordi den nye diesel er en behagelig
oplevelse. Den er ikke udpræget støjsvag, men heller
ikke meget støjende, og momentet er lige i
underkanten ved lave motoromdrejninger (til trods
for at specifikationerne melder om top-moment
allerede ved 1500 omdr./min), men det klares
naturligvis ved at skifte gear lidt oftere.
Og så har Seat revideret opgivelserne omkring
bagagekapaciteten til nu at være 532 liter (op til
1,6 kubikmeter med nedfældede bagsæderyglæn) – vi
gætter på, at man tidligere har medregnet det rum,
der nu indeholder et nødreservehjul. Men uanset
hvad: Det er stort og regulært, det sidste ikke uden
betydning, fordi det gør det nemt at pakke.
|