Seat har været rigtig god til at bygge biler i
kreative, dynamiske designs og opfindsomheden synes
ikke at kende nogen grænser. Freetrack udgaven af
Altea har endnu flere muligheder end originalen og
er ideel til familien med aktiv fritid der ikke
mindst ønsker en smart indpakning.
Årsagen er, at den i forvejen ret rummelige Altea
får tilført nye muligheder i kraft af en større
frihøjde og i den prøvekørte version også
firehjulstræk. Designet er stylet med off-road i
tankerne. Ydermere er prisniveauet ret fornuftigt
især set i lyset af den udstråling og den
signalværdi Altea Freetrack har i forhold til
omgivelserne. Små 460.000 kroner for den prøvekørte
model og godt 380.000 kroner for modellen med træk
alene på forhjulene.
Lettere off-road
Altea Freetrack er ikke en off-road’er eller
terrængående bil. Den er ikke tænkt sådan og
heldigvis for det. Dem er der mange af på markedet
og de har ikke alle lige komfortable køreegenskaber
på plan asfalt – hvor de fleste af dem befinder sig
aller mest. Altea Freetrack kører glimrende på plan
asfalt, komfortabelt, rimelig lydsvagt og det er da
kun det højere tyngdepunkt, der gennem kurverne
minder en om, at den ikke er en almindelig lav
personbil.
Kører man hurtigt, mærkes det, men Altea Freetrack
er ikke købt for at køre race – selvom de 100 km/t
kan nås på under 9 sekunder!
God frihøjde
Frihøjden er omkring 19 cm. Men i praksis er den
22-23 cm. Midtvejs og på tværs under bunden sidder
en delt vanger-lignende genstand, som sænker den
”officielle” frihøjde. Havde den ikke været der,
ville Altea Freetrack have frihøjde som en
off-road’er. Som bekendt er der tre ting, der især
har betydning, når man bevæger sig væk fra asfalten:
Frihøjde, firehjulstræk og dækmontering.
Sidstnævnte er fra fabrikken regulær asfaltdæk. De
kan ikke meget i terræn’et, men det variable
firehjulstræk tvinger hjulene til at hjælpe
hinanden. Der er tale om et system med
Haldex-kobling, som indebærer øjeblikkelig
tilkobling af firehjulstrækket, når der er brug for
det. Det er effektivt og økonomisk.
Driftsøkonomi
Driftsøkonomien har en vis betydning med stadig
stigende brændstofpriser. Altea Freetrack med den
170-hestes VW pumpe-dyse turbodiesel, som den
prøvekørte variant var udstyret med, kører 14,7
km/l. Det er pænt men ikke enestående. En Freetrack
er trods sine 4,5 meter en stor bil på over 1600 kg
egenvægt.
Indretningen er rigtig fin. Under den store bagklap
forsvinder bagagerumsdækkenet ved at man presser
kanten en anelse nedad. Under bunden ligger
reservehjulet (tak for det) pænt pakket ind i
tæppebeklædning, som maksimerer pladsen omkring
hjulet, så den kan benyttes som udvidet bagageplads.
Bagagerumsnet er i øvrigt standard på topudgaven.
|