- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Saab 9-5 2,0 TiD Linear

Moderigtig luksusbil – med respekt for traditionerne


Tekst: Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Saab er genopstået. Det er måske lidt for meget sagt, for egentlig har Saab været her hele tiden, men usikkerheden omkring den svenske bilfabriks fremtid har sat sine spor: Mange tror simpelthen, at Saab er lukket. Men det er langt fra tilfældet. Tværtimod. Det er Saab 9-5 et glimrende eksempel på.

 

Saab er overtaget og refinansieret af en hollandsk virksomhed og dermed er der skabt grundlag for den fortsatte udvikling. Den seneste generation Saab 9-5 er fra 2010 og lever fuldt og helt op til sit ry som en moderigtig og anderledes luksusbil, skabt med respekt for traditionerne.

 

Anderledes

Saab er nemlig en anderledes bil. Den har et anderledes udtryk end konkurrenterne – men ligeså mange, som har købt Saab af den grund, ligeså mange har formentlig afholdt sig fra at købe den, fordi man var bange for, at den var FOR anderledes. Og så kom truslen om lukning osv.

 

Men ligeså anderledes Saab 9-5 er, ligeså almindelig er den hvad angår det tekniske fundament. Undervogn og drivline stammer i det store hele fra Opel Insignia. Det er intet dårligt udgangspunkt, for Opel Insignia er en glimrende bil og det tekniske samarbejde er garant for, at der mange år ud i fremtiden vil være mulighed for reparation/erstatning af vitale tekniske dele. Betyder det så, at Saab 9-5 i virkeligheden er en Insignia?

 

Helt sin egen

Svaret er et klart nej. For det første har Saab defineret brugen af undervogn og drivline så køreegenskaberne er forskellige fra Insignia’en. For det andet er der hele den visuelle side af sagen – plus en lang række funktioner, som er anderledes og hver især er med til at give bilen sit eget præg i sammenligning med Opel Insignia – såvel som en hvilken som helst anden luksusbil på markedet.

 

Startnøglen, f.eks., er traditionen tro placeret bag gearstangen i midterkonsollen. Men når nu bilen betjenes nøgleløst, blot føreren har nøglen i lommen, og skal startes vha. en start/stop knap… Ja, men den er da placeret eksakt samme sted, altså bag gearstangen (eller gearvælgeren, for den prøvekørte model havde automatgear) i midterkonsollen.

 

 

 

Stor og elegant

Fra yderst til inderst er Saab 9-5 som sådan en meget anderledes bil, selvom meget af teknikken genfindes hos Opel. Den er stor, over 5 meter, dens aerodynamik er ligeså lineær som den prøvekørte udstyrsvariant med udstyrsnavnet ”Linear”, og udtrykket er en moderigtig elegance som ikke findes magen til. Fine detaljer som det blå lysskær i lygteglassene klæder linjerne på. Og i kabinen er det traditionelle Saab design med ”broen” over førerpladsen (i form af instrumentpanelet, som trækker linjerne fra midterkonsollen henover førerens ben til døren), med til at fastholde erindringen om Saab. Sådan har en Saab altid set ud, men man skal være lidt kender for at vide det, så moderne og tidsrigtigt er det udført.

 

De store ydre dimensioner giver rigelig af plads i kabinen, uanset hvor man befinder sig. Bagagerummet har fået sin del af pladsen, men ikke en overdreven del. 518 liter, siger det officielle tal, men en del af årsagen til, at det ikke er vokset til 600 liter eller mere, er hensynet til det visuelle udtryk. I øvrigt er bagklappen ophængt vha. ”bagageknusere”, altså de bøjler, som under normale omstændigheder ville knuse bagagen under dem, når bagklappen lukkes. Men bøjlerne er ført ind i hvert deres kabinet, så de ikke kan knuse noget som helst. Det bruger dog lidt plads.



Ingen racer

Køreoplevelsen handler om en stor, dynamisk, komfortabel og usædvanlig lydløs bil. I motorrummet ligger en 2-liters turbodiesel, der præsterer 160 hestekræfter og et moment på 350 Nm ved 1750 omdr./min. Den brummer lidt med, når man sætter af, men er ellers helt umærkelig. Præstationerne taler deres eget sprog: Saab 9-5 2,0 TiD er ingen racerbil, men en stor dynamisk luksusbil.



Den er ikke udpræget brændstoføkonomisk og listeprisen er ikke udpræget lav. Den prøvekørte version står til 590.000 kroner og ekstraudstyr (der bl.a. inkluderer fartpilot, regnsensor, p-sensor, 18” alufælge oma.), så den kommer op på 724.000. Og listeprisen for den billigste 9-5 (forsynet med en 180 hestes turbo-benzinmotor) er 520.000 kroner. Men benyttes Saab 9-5 i erhvervsmæssig sammenhæng er det godt at vide, at beskatnings grundlaget for grundmodellen ved leasing er 391.000 og grundmodellen kan privatleases fra under 5.648 kroner om måneden med 40.000 kroner i udbetaling.

 

 

 


Model:

Saab 9-5 2,0 TiD Linear Sedan

Listepris:

Kr. 588.500

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 160 hk. 350 Nm/1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 209 km/t/ 14,7 km/l /179 g/km

Længde:

5,01 m

Bagagerum:

518 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aktive hovedstøtter. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg og handskerum med køl. Nøglefri start. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt