Hvad er en åben bil uden frisk – og ren – luft? Om
sammenhængen nødvendigvis er sådan tænkt, tror vi nu
ikke, for Saab er aktiv producent af biler, der kan
køre på E85 og det gælder biler med tag såvel som
uden. Men en Saab 9-3 Cabriolet Biopower udtrykker
det hele på én gang og anskueliggør på sin helt egen
måde, hvorfor miljørigtig tænkning er en
nødvendighed i det moderne trafikbillede.
E85 er brændstof, som består af 85 procent ethanol
og 15 procent benzin. Ethanol fremstilles på basis
af planter og den CO2, forbrændingen af ethanol
udleder, optages igen af planterne, der skal
producere den næste mængde ethanol. Tager man højde
for hele energi- og forureningsregnskabet, ender man
op med, at en 175 hestes (200 heste, når den kører
på E85) Saab 9-3 Cabriolet kun forøger CO2 mængden
med omkring
45 g
pr. kørt kilometer – altså under halvdelen af de for
tiden aller mindst CO2 forurenende småbiler.
Ret miljørigtig
I
Sverige er det muligt at købe E85, også i Tyskland.
Men i Danmark er man mere henholdende med at indføre
E85 som en mulighed. Det er da heller ikke
ukompliceret og uden effekt på andre dele af
miljøet, hvis store dele af verdens natur skal
benyttes til at fremstille brændstof. Men det er en
helt anden historie. Et faktum er det i hvert fald,
at isoleret betragtet er en E85-dreven Saab 9-3
Cabriolet en ret miljørigtig bil at køre i.
Det er virkelig rart, at have den viden med sig, for
når kalechen på sekunder foldes ned i bagagerummet,
kan man virkelig med god samvittighed køre sig en
tur op af strandvejen. Ikke, at den prøvekørte
variant egentlig havde det bedst med at cruise frem
for hurtig sportslig landevejskørsel. Men når solen
skinner fra en skyfri himmel som i testperioden er
et strandvejscruise nu ikke at kimse af.
Ukomfortabel
Når bilen befinder sig bedst på de hurtige
landevejsstræk, hænger det sammen med, at
affjedringen er temmelig fast. Det er antagelig
gjort for at eliminere den reducerede stivhed i
karrosseriet, der er en naturlig følge af, at man
skærer taget af en bil. Ultra lavprofildæk gør
heller ikke ligefrem deres til at sikre den ypperste
kørekomfort og da man endvidere havde udstyret den
prøvekørte model med sportsundervogn, forsvandt
enhver form for komfortabel affjedring. Til gengæld
er støjniveauet lavt og luftstrømmene omkring
cockpittet beherskede, så alt i alt er den åbne
køretur bestemt en fornøjelse.
Saab har traditionen tro fastholdt ideen med kaleche
frem for foldetag. Det er på mange måder en
charmerende løsning – og funktionel. For kalechen
fylder mindre i bagagerummet, den vejer mindre og
selv når den er i brug, har man en fornemmelse af at
være i tættere kontakt med omgivelserne. Samtidig
slipper man for den ændring i vægtfordelingen, der
følger med, når et traditionelt foldetag ændrer
position.
Plads til fire
I
kabinen har man opnået regulær plads til fire
personer, og så gjorde det jo ingenting, at den
prøvekørte version både havde læderindtræk,
sportsrat, fartpilot og 5 trins automatgear. |