Saab har altid formået at skille sig ud fra mængden.
Selv efter at GM har opkøbt den svenske bilfabrik er
en Saab ikke som de andre. Den er fortsat et ikon
indenfor biler og prisen på 300.000 kroner for den
prøvekørte 9-3 SportSedan 1,8i Linear gør den mere
end almindelig attraktiv.
Saab har det ikke med at sprøjte nye bilmodeller på
gaden. Mange vil alene af den grund mene, at Saab
9-3 er lidt forældet. Men den holder kun, hvis man
kikker på tidslinjen. I teknisk forstand halter
bilen ikke bagefter.
Nobel og sportslig
Der er flere grunde. For det første har Saab altid
skabt sit eget designmæssige udtryk. Det gælder også
9-3 og da det er Saab’s helt eget udtryk kan det
vanskeligt blive overhalet indenom af modeluner og
ny designstil. Saab 9-3 er en nobel og sportslig men
også luksuøs mellemklassebil af udtryk og af sjæl.
Det sidste har meget med køreoplevelse at gøre.
9-3’eren er bygget på den formidable Epsilon
platform, som også lægger basisteknik til Opel
Vectra, Alfa Romeo 159 og Cadillac BLS. Biler, der
alle nyder godt af den enestående stabilitet og
store styrepræcision, som Epsilon-platformen er
synonym med.
Styrer godt
Bilerne er individuelt tilpasset og det gælder også
Saab 9-3. Saab’en har relativt blød
affjedringsrespons og er dermed ret komfortabel. Den
styrer næsten ligeså godt, som var den sat op til
sportslig kørsel, men trods navnet er den ingen
sportsvogn, med mindre man udskifter maskineriet med
eksempelvis den 280 hestes turbomotor, der indgår
som én af varianterne (men så stiger prisen også til
det dobbelte).
Største svaghed ved den prøvekørte bil er ikke bilen
men motoren. Motoren er god nok, men præstationerne
står ikke mål med bilens kørepotentiale og samtidig
er benzinøkonomien lidt utidig. 122 hestekræfter og
13 km/l. Til sammenligning kører den nye Honda
Accord, som størrelsesmæssigt er i samme kategori
13,9 km/l, dens 2-liters benzinmotor præsterer 156
hestekræfter og fartpræstationerne er tilsvarende
markant bedre. Men købsprisen er også højere og set
i det lys kan man jo bare bruge de 30-40.000 kroner,
man sparer, på benzin. Så holder stemmer økonomien!
Godt udstyr
Udstyrsmæssigt er Saab 9-3 meget godt klædt på.
2-zone klimaanlæg, audiokontrol fra rattet, delvis
læderindtræk og et glimrende musikanlæg er blot et
fragment af udstyrslisten. Dertil kommer, at man
føler sig godt tilpas i Saab’en.
Pladsforholdene
Pladsmæssigt er Saab 9-3 rimeligt stillet. Et godt
bagagerum og betjening af bagsæderyglænene fra et
håndgreb i bagagerummet. ”Bagageknuserne” er pakket
ind i panelerne, hvor de ingen skade gør – men
pladsen i bagagerummet er også givet af, at der ikke
medfølger et reservehjul.
|