SEAT Toledo i Motorradioen
SEAT Toledo deler teknisk platform med Skoda Rapid,
men er det elegante, temperamentsfulde alternativ.
Prøv derfor at skue gennem den triste grå farve på
billederne og se de elegante linjer. Vi har set den
både i hvid og rød – en ganske anden oplevelse.
Heldigvis er holdning til farver forskellig, så
nogle vil givetvis synes godt om bilen i grå. Og
heldigvis kan man selv vælge farver, når man
bestiller en. Men når vi påpeger netop spørgsmålet
om farve, er det fordi den emotionelle oplevelse af
bilen nødvendigvis må spille en afgørende rolle,
fordi funktionelt er forskellen beskeden mellem
Skoda Rapid og SEAT Toledo.
Attraktiv pris
Der er dog en forskel til: Prisen. Den
allerbilligste SEAT Toledo koster 155.000 kroner
iflg. prislisten. Den tilsvarende Rapid er i
skrivende stund prissat til 160.000. Og sammenligner
man den prøvekørte Toledo med 105 hestes dieselmotor
og Style-udstyr med den tilsvarende topmodel fra
Skoda, er prisforskellen dobbelt så stor. Der er
oven i købet tale om priser med fodnoter for Skodas
vedkommende, hvilket vil sige, at det er særligt
reducerede tilbudspriser. Men tilbud kan jo vare
længe i disse tider, hvor bilpriser ikke er noget
bestandigt.
Som et kuriosum kan også nævnes prisforskellen på
specialfarver. Merprisen herfor hos Skoda er 6500
kroner. Hos SEAT betaler man 5300 kroner oveni.
Skarpt og tidløst design
Ikke mere snak om sammenligning og farver. For SEAT
Toledo er i sig selv en ret attraktiv bil, ikke
mindst fordi den kombinerer elegance, et tidløst og
endda moderne og relativt skarpt design med
glimrende funktionelle egenskaber og gode
pladsforhold.
Det sidste er bemærkelsesværdigt, fordi et bagagerum
på 550 liter (der kan øges til 1490 liter, når
bagsæderyglænene lægges ned) er ret stort i en
sedan-lignende personbil, der måler under 4,5 meter
i længden. Sedan-lignende, fordi den har tophængslet
bagklap, formet så det ser ud som om, at den har
udvendigt bagagerum.
Størrelsesmæssigt supplerer Toledo den mindre Ibiza
og også SEAT Leon (læs
f.eks. denne test af SEAT Ibiza >>> og
prøvekørslen af SEAT Leon>>>). Leon er ikke
større, tværtimod, men optræder som en meget
anderledes bil med anderledes egenskaber.
Eksempelvis er bagsædepladsen og bagagepladsen
markant større i Toledo end i Leon.
Glimrende kørefærdigheder
Motoren er velkendt fra Volkswagen gruppen og der er
intet negativt at sige om den. Den leverer fine
fartpræstationer i kombination med god
brændstoføkonomi – 25,6 km/l. Og den er god også at
køre længere ture i, fordi affjedringen absorberer
større ujævnheder forbilledligt og gør det muligt at
mærke mindre ujævnheder, så man har god føling med
underlaget, som givetvis også kan henføres til
alufælgene på 16” med tilhørende lavprofildæk.
Udstyret er udmærket, selv i den billigste variant.
Style udgaven har et andet og bedre lydsystem, den
har klimaanlæg, tågelygter fortil, der fungerer som
kurvelys, hvor lygten i den side, hvortil man drejer
tænder, når svinget er skarpt. Lyslængden reguleres
elektrisk (gælder for øvrigt alle modeller) og
fartpilot og el-sideruder både for og bag er
standard. Sædevarme er imidlertid ikke standard.
|