110.000 kroner er prisen for en af de billigste
kompakte mellemklassebiler. For den pris får man
plads for alle pengene. 110.000 kroner er også
prisen for en luksuøs mini-bil i form af SEAT Mii.
For den pris får man udstyr for alle pengene.
SEAT Mii har vi tidligere prøvekørt i den helt
spartanske udgave til 80.000 kroner (læs
testen af SEAT Mii hér >>>). Og det ER en
spartansk model, med bare en enkelt sidedør i hver
side og uden fjernbetjent centrallås. Det er
virkelig spartansk i moderne tider.
Værditabet
Omvendt skal der ikke så meget til, for at forvandle
den oplevelse. Merprisen er 30.000 kroner, men man
må ikke glemme, at prisen for en bil også afhænger
af salgsprisen, hvis man en dag vil sælge den igen.
Udover, at brugte 5-dørs biler generelt er lettere
at få en god pris for end biler med 3 døre, er en
spartansk udrustet bil heller ikke den letteste
salgsvare. Med andre ord er det temmelig
sandsynligt, at værditabet er ens for den spartanske
model og udstyrsmodellen og da er det alene
mere-forrentningen, der er taler imod
luksusmodellen.
Alt andet taler nemlig for den dyrere variant. I det
konkrete tilfælde får man en kraftigere motor under
motorhjelmen, uden at give nævneværdigt køb på
benzinforbruget. I praksis vil benzinforbruget
formentlig vise sig at være ens. Men 75 hestekræfter
i stedet for 60 gør en forskel i trafikbilledet. Men
trives ganske enkelt bedre, når man har overskuddet
til f.eks. at foretage en hurtigere overhaling.
Sikkerheden ved en hurtigere overhaling må der
heller ikke ses bort fra. Og det er mere mærkbart
ved lav fart end ved høj fart. Motorgangen er mindre
anstrengt, dermed er komfort-oplevelsen større.
Lang udstyrsliste
Standardudstyrslisten i en Mii er god, men
mangelfuld, når det kommer til den mere luksuøse
side af sagen. I Mii med ”Style” udstyr får man
fjernbetjent centrallås, elektrisk drevne sideruder
foran og asymmetrisk deleligt bagsæderyglæn. Og så
er aircondition standard. Det er ikke at foragte,
for der bliver meget hurtigt varmt i en lille
kabine. En klap for handskerummet betyder, at
indholdet bliver derinde og ikke kan lokke
nysgerrige blikke udefra.
Også højdejusterbart førersæde er standard i en Mii
Style, man får fire højtalere i stedet for to, men
sædevarme følger ikke med i prisen. Det savner man
især ved vintertide – men ingen grund til at
fortvivle: Sædevarme kan tilkøbes for 3000 kroner.
Også et reservehjul kan fås billigt – for blot 700
kroner. Men så kan man selvfølgelig ikke udnytte
pladsen dér, hvor reservehjulet skal ligge. Som
standard følger der et pladsbesparende lappekit med
bilen.
Top of the World
Mest af alt får man imidlertid en mere harmonisk, en
mere ”on the top of the World” oplevelse, trods
bilens beskedne ydre. Det harmonerer glimrende med
Mii’ens på én gang elegante og sportslige udseende.
Det ligger dels i motoren, som både er lydsvag,
vibrationssvag og trækvillig, dels i de fabelagtigt
gode køreegenskaber, bilens beskedne størrelse taget
i betragtning.
Alle modeller, der markedsføres i Danmark, er af
”Ecomotive” typen, dvs. de er blevet optimeret med
henblik på at køre længst muligt på literen. Det har
man bl.a. opnået ved at sænke bilen cirka en
centimeter. Derved strømmer der mindre luft under
bilen, luftmodstanden er ringere og benzinøkonomien
bedre.
Til gengæld bliver affjedringen lidt fastere, men
det lider køreegenskaberne ikke af. Fast affjedring
giver bedre stabilitet, ringere sidevindsfølsomhed
og mere præcis styring. Kørekomforten lider lidt,
fordi ujævnheder mærkes lidt mere, men da kørslen
bliver roligere pga. den bedre stabilitet udligner
de to forhold i det store hele hverandre.
|